عضو انجمن داروسازان ایران‌:

تعرفه خدمات دارویی حق مسلم داروسازان است

عضو انجمن داروسازان ایران‌ گفت: داروسازان با مهر کردن نسخه بیمار مسئولیت قانونی سلامت دارو را تضمین می‌کنند لذا دریافت تعرفه خدمات دارویی حق مسلم این گروه است‌.

 دکتر امید عبدی عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه حق فنی از سوی سازمان بهداشت جهانی برای همه داروسازان شناخته شده است‌؛ اظهار داشت‌: داروساز مسئولیت قانونی نسخه و سلامت دارو را با مهر کردن تضمین می‌کند و دریافت حق فنی در واقع حق خدمات حرفه‌ای داروساز است که علاوه بر آن باید منافعی برای او در نظر گرفته شود‌.

وی در خصوص اظهارات مسئولان دیوان عدالت اداری مبنی بر غیرقانونی دانستن دریافت حق فنی بیان داشت‌: قانونگذار این حق را به وزارت بهداشت داده است تا در مورد امور مربوط به داروسازان تصمیم گیری کند اما دیوان عدالت از مصوبه شورایعالی بیمه که دارو را جز کالاهای تشخیصی و درمانی قلمداد نمی‌کند برداشت نامفهوم دارد در حالی که تعرفه خدمات دارویی حق مسلم داروسازان است‌.

وی تصریح کرد‌: داروسازان قابل دسترس‌ترین حرفه بهداشتی برای مردم هستند و در بسیاری از اوقات بیمار با مراجعه به داروساز مشکل خود را حل می‌کند در حالی که حق مشاوره‌ای برای آنها دیده نشده است‌.

وی با تاکید بر اینکه دیوان عدالت اداری صلاحیت ورود به این مساله  را نداشته و این امر در تشخیص وزارت بهداشت است‌؛ خاطرنشان کرد: ورود پیدا کردن حرفه غیر پزشکی در امور پزشکی وجاهت قانونی ندارد و حاصل آن جز بدبینی مردم و یاس و ناامیدی در بین داروسازان چیز دیگری نخواهد بود‌.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه دارو کالایی است که اگر درست تجویز و مصرف نشود عوارضش بیشتر از منافع آن است‌، اذعان داشت‌: داروساز مسئولیت داروی مصرفی بیمار را با مهر کردن نسخه او می‌پذیرد و حق فنی اگر حق مسئولیت داروسازان نیست چرا برای آنها در قانون مجازات تعیین شده است.

به گفته عبدی داروسازان یکی از حلقه‌های اصلی زنجیره درمانی بیمار هستند زیرا 95 درصد بیماران برای بهبود روند بیماری خود با دارو سرو کار دارند بنابراین نباید حق مسلم آنها در این سیستم نادیده گرفته شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار