ایران ظرفیت ناشناخته گردشگری فیلم

فیلم ها و سریال های ایرانی از حد اکثر ظرفیت خود برای معرفی آثار تاریخی و مکان های دیدنی کشور استفاده نمیکنند.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گردشگری انگیزه‌ای است که هر کشوری سعی می‌کند از تمام ظرفیت‌های داخلی برای توسعه آن استفاده کند. از این رو در سال‌های اخیر استفاده از ابزار رسانه به ویژه فیلم مدنظر بسیاری از کشورها برای توسعه صنعت گردشگری بوده است.

گردشگری فیلم نوع نسبتاً جدیدی از گردشگری است که در آن سازندگان فیلم‌ها سعی دارند با استفاده از داستانی ساده اما با محیطی متفاوت به معرفی آثار باستانی، مناظر طبیعی و چشم‌اندازها بپردازد. این سطح از گردشگری سهم بسزایی در معرفی مناطق ناشناخته هر سرزمین به ویژه مناطق بکر و سنتی، آداب و سنن اقوام گوناگون داشته باشد.

علاوه بر فیلم و سریال‌های تلویزیونی هم از این قاعده مستثنی نیستند. ظرفیتی که کمتر مورد توجه مسئولان عرصه رسانه و گردشگری بوده است.

گردشگری فیلم نه تنها موتور محرک قابل توجهی در بازاریابی مقاصد به حساب می‌آید، بلکه فرصت‌هایی را برای توسعه بخش‌های متفاوت گردشگری مانند بازدید از مکان فیلم‌برداری و حوزه فیلم‌ها ارائه می‌دهد.

چشم‌اندازها، فاصله‌ها، جاذبه‌ها و وجود آثار تاریخی از جمله عواملی است که سبب می‌شود این نوع گردشگری ارزشی در سطح بین‌الملل داشته باشد چرا که فیلم‌های سینمایی امکان حضور در جشنواره‌های بین‌الملل را داشته باشند می‌توانند زبان گویای فرهنگ ایرانی باشند.

اهمیت این سطح از گردشگری در لوکیشن انتخابی فیلم‌ها است. روایت داستان فیلم در فضایی متفاوت مثل کویر آن هم بر پرده سینما جذابیت‌های بصری را برای بیننده چند برابر می‌کند.

از میان آثار سینمایی ایران فیلم‌های همچون «رنگ خدا»، «خیلی دور خیلی نزدیک»، «خسته نباشید» و مجموعه‌های تلویزیونی همچون «پس از باران»، «از یاد رفته»، «گذر از رنج‌ها» از جمله آثاری هستند که زمینه‌ساز توسعه گردشگری فیلم در کشور هستند.

به ویژه ساخت فیلم در مکان‌هایی که در دنیا منحصر به فرد است مثل کویر ایران که اهمیت فراوانی از نگاه گردشگری دارد. اما هنوز آن طور که باید در سطح گردشگری معرفی نشده است. پیدایش این سطح از گردشگری نشان می‌دهد که دیگر نمی‌توان به یک مکان ثابت و ساده برای ساخت فیلم‌ها اکتفا کرد، بلکه باید علاوه بر نگارش یک فیلم به فکر مکان متفاوت فیلم‌برداری باشیم. فراموش نکنیم که در این نوع گردشگری نوآوری و خلاقیت مهم و اثرگذار است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار