در گفتگو با رادیو سراسری ملی آمریکا؛

جان کری: با توافق هسته‌ای، اسرائیل امن‌تر است

وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی مدعی شد رژیم صهیونیستی بدون وجود سلاح هسته‌ای ایران امن‌تر خواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سایت وزارت امور خارجه آمریکا، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در مصاحبه «استیو اینسکیپ» مجری رادیو سراسری ملی آمریکا در مورد کوبا و ایران صحبت کرد.

کری در پاسخ به این سوال که آیا رئیس جمهور بعدی آمریکا  عملا می تواند آنچه انجام شده به وضعیت قبلی برگرداند، گفت : هر رئیس جمهوری توانایی تصمیم گیری دارد. بدیهی است کنگره توانایی تاثیر گذاشتن بر این تصمیم را دارد. اما من فکر می کنم تغییر سیاست در قبال کوبا می تواند یک اشتباه وحشتناک باشد. اکثریت قریب به اتفاق مردم آمریکا بر این باورند که تغییر سیاست در قبال کوبا کار بسیار خوبی است که انجام شده است. من فکر می کنم، هر چه زمان  می گذرد ، مردم فوایدی را، که از این سیاست بدست می آید، می ببینند.


اینسکیپ گفت:« پاسخ شما پرسش دیگری را بوجود می آورد.اکنون که شما به توافق هسته ای با ایران دست پیدا کرده اید ، آیا می توانید شرایطی را تصور کنید که با جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بنشینید و از سرگیری روابط رسمی دیپلماتیک را اعلام کنید کاری که شما همراه با وزیر امور خارجه کوبا انجام دادید؟»

کری  :  «خب، آیا می توانم چنین وضعیتی را تصور کنم؟ اطمینان دارم می توانم تصوراتی در ذهن خود داشته باشم اما این تصورات در آینده به سبب تغییرات فراوانی که نسبت به امروز بوجود می آید کاملا اشتباه خواهد بود.»

اینسکیپ پرسید: ایران برای اینکه این اتفاق روی دهد باید چه کاری انجام دهد؟

کری مدعی شد: «ایران باید با جهان تعامل داشته باشد و این موضوع را روشن کند که می خواهد حمایت از تروریسم و صادرات سلاح به تروریست ها را متوقف کند و به فعالیت هایی بپردازد که به شکلی ، پیوستن به جامعه کشورها به شیوه ای سازنده هستند.»

اینسکیپ در ادامه پرسید: آیا توافق هسته ای ایران را عملا قدرتمند تر می‌کند؟ 

کری در پاسخ مدعی شد: «ایران بدون سلاح هسته ای ، با ایران دارای سلاح هسته ای تفاوت زیادی دارد. مثلا اسرائیل بدون سلاح  هسته ای ایران بسیار امن تر است و ما معتقدیم آنچه که در این توافق و حتی قبل از آن در دو سال گذشته انجام داده ایم ، به عقب بردن برنامه هسته ای ایران بوده است.»

وی افزود:« واقعیت این است که ما بازرسان را در ایران خواهیم داشت ، محدودیت هایی بر آنچه آنها می توانند از نظر سطح غنی سازی انجام دهند خواهیم داشت. ایرانی ها باید محدودیت های بسیار زیادی را بر تولید اورانیوم و چیزهای دیگر اجراء کنند.»

وی اضافه کرد: «بنابراین به اعتقاد من، در طول زمان، ما به اعضای کنگره و سایر مناطق کشور نشان خواهیم داد اسرائیل، کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای منطقه، با این توافق بسیار امن تر از زمانی خواهند بود که این توافق وجود نداشته باشد.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار