شهرکرد؛

توجه دولت به حفظ زیستگاه ها در کنار معیشت، گردشگری و توسعه پایدار

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از توجه دولت به اهداف مهم حفاظت منابع در کنار معیشت، گردشگری و توسعه پایدار در زیست گاه ها با رویکرد افزایش نشاط و پویایی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، معصومه ابتکار در آئین رونمایی از سند جامع مدیریت ذخیره گاه زیست کره تنگ صیاد و سبزکوه چهارمحال و بختیاری در موزه تاریخ طبیعی شهرکرد افزود: ثبت این ذخیره گاه توسط یونسکو یک اتفاق مهم برای کشور و استان است که باعث ایجاد ظرفیت بین المللی شده و البته مسئولیت مدیریت صحیح این منابع طبیعی را سنگین تر می کند.

وی اضافه کرد: ثبت جهانی ذخیره گاه زیست کره تنگ صیاد و سبزکوه از مصوبات کمیته بین المللی برنامه انسان و کره مسکون یونسکو با اهداف حفاظتی، تحقیقاتی و آموزشی و توسعه پایدار برای جلوگیری از تغییرات برگشت ناپذیر و بهره برداری اصولی از منابع طبیعی است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به تهیه و تدوین سند 17 جلدی مدیریت این پروژه گفت: مدیریت این ذخیره گاه ارزشمند و طبیعی، در توسعه پایدار چهارمحال و بختیاری مبتنی بر دانش روز و فناوری جدید امکان پذیر و البته نیازمند همکاری مراکز علمی و دانشگاهی و مشارکت مردم و مسئولان است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تبیین نگرش ویژه دولت یازدهم به مسائل زیست محیطی، افزود: به دلیل معضل بی توجهی به محیط زیست در گذشته و اجرای بسیاری از طرحها بدون مطالعه و ارزیابی های زیست محیطی، اکنون کشور وضعیت مطلوبی از نظر شاخصهای زیست محیطی ندارد.

ابتکار با تأکید بر حمایت از بخش خصوصی و سرمایه گذاران در حفظ و توسعه منابع زیست محیطی گفت: برای رسیدن به اقتصاد سبز با توجه به ملاحظات زیست محیطی، همراهی و همفکری همه نهادها و جریان های اجتماعی ضروری است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه دولت یازدهم فضای نقادی دولت را در جامعه فراهم آورده و معتقد به استفاده از نقدهای سازنده برای بهبود عملکرد دولت است، بر تشکیل و راه اندازی اتاق فکر فعالان اقتصادی، دانشگاهیان، سازمان های مردم نهاد و دولت برای حفظ و حراست از محیط زیست تأکید کرد.

در آیین رونمایی از سند جامع مدیریتی ذخیره گاه زیست کره سبزکوه و تنگ صیاد استان چهارمحال و بختیاری، استاندار، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولین و مدیران محلی حضور داشتند.

افتتاح چند طرح زیست محیطی، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد، دیدار با استاندار، حضور در شورای اداری و شرکت در نشست خبری از دیگر برنامه های سفر یکروزه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به استان چهارمحال و بختیاری بود.

در بیست و هفتمین اجلاس شورای هماهنگی بین‌المللی برنامه انسان و کره مسکون یونسکو (MAB –ICC) از 18 تا 22 خردادماه امسال در کشور فرانسه (پاریس)، ذخیره گاه زیست كره تنگ صیاد و سبزكوه استان چهارمحال و بختیاری با بیش از ۵۳۲ هزار هكتار مساحت، در شبكه جهانی ذخایر زیست كره یونسكو ثبت شد.

ذخیره گاه زیست کره، مناطق حفاظت شده طبیعی زیستی بین المللی هستند که علاوه بر حفاظت، دستاوردهایی نظیر ارائه سایت های مطالعاتی کم نظیر به دانشمندان و تجربه مهارت انسان در پشتیبانی از توسعه پایدار را نمایان می سازند.

منطقه حفاظت شده سبزکوه با مساحت 56 هزار و 308 هکتار در محدوده شهرستان های بروجن، لردگان و کیار، در 150 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری و 30 کیلومتری شهر لُردگان قرار دارد.

منطقه سبزکوه از سال 1365 به دلیل ظرفیت غنی گیاهی و جانوری و توپوگرافی ویژه به عنوان منطقه شکار ممنوع تحت حفاظت قرار گرفت و پس از آن در سال 1369 به عنوان منطقه حفاظت شده به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست رسید.

منطقه حفاظت شده تنگ صیاد هم با مساحت 22 هزار و 896 هکتار و پارک ملی تنگ صیاد با مساحت چهار هزار و 372 هکتار جزء مناطق تحت حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری است که در فاصله 10 کیلومتری شهرکرد مرکز استان واقع شده است.

پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد در سال 1349 از طرف شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید و شکار به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع اعلام شد.

تنگ صیاد در سال 1352 با تصویب شورای عالی محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد و در سال 1374 نیز چهار هزار و 372 هکتار از قسمت میانی آن به پارک ملی ارتقا یافت.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.