سیروس ابراهیم‌زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تولید‌کنندگان ما شهر‌سازی نمی‌کنند شهر ویرانی می‌کنند

تهیه آثار بی‌کیفیت با عناوینی مختلف از سمت تولید‌کنندگان گناهانی بزرگ است که آنها باید جوابگو باشند.

سیروس‌ابراهیم‌زاده‌‌ بازیگر تئاتر،‌‌سینما و‌ تلویزیون در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛در خصوص فعالیت‌های هنری خود بعد از مدتی غیبت گفت:‌در حال حاضر مقدمات برگزاری کارگاه آموزشی تئاتر که از مدتها پیش به دنبال آن هستم را آماده می‌کنم و اینجا بدین وسیله حضور خود را اعلام خواهم کرد.

وی  افزود: در کار هنری‌ام به علت سفر و برخی عوامل دیگر وقفه‌ای افتاد که امسال بعد از اجرای روخوانی «آشنایی" مجدداً گروه پائیزه را راه‌اندازی می‌کنم و از طرفی کارگاه آموزشی را که امکان برگزاری آن در کاخ نیاوران است را در دستور کار دارم. 

ابراهیم زاده در خصوص جزئیات این کارگاه آموزشی بیان کرد: حرف‌های جدیدی راجع‌به آموزش تئاتر در این کارگاه زده می‌شود. چون اصولاً مسئله آموزش مثل هر چیز دیگری در همه جای دنیا تغییر کرده و به روز شده است اما در ایران هنوز به صورت سنتی انجام می‌دهیم.

این بازیگر در خصوص مشکلات آموزش سنتی بیان کرد: در روش سنتی یک طرف استاد بحر‌العلوم می‌نشست و یک طرف عده‌ای طلبه و یا دانشجو و طی مدتی طولانی استاد اطلاعات خودش را به آنها منتقل می‌کرد و طلبه‌ها وظیفه داشتند همه گفته‌های استاد را یاد گرفته و در نهایت با معلومات و ذهنیت او استاد شوند که این کار یعنی تقلید بدون نو‌آوری.

وی با اشاره به تفاوت آموزش از گذشته تا به امروز اظهار داشت: ارزش استاد به این بود که راجع‌به شکسپیر و گذشته  به وفور می‌دانست و تجربه‌‌های نمایشی زیادی داشت اما در عصری که با تغییرات ثانیه به ثانیه و هر چه در او است روبرو هستیم و با یک کلیک اطلاعات بیشماری از ابتدا، ‌تا انتهای یک جریان به ما می‌رسد دیگر ارزش و اعتبار استاد براساس آن مدل سنتی نباید باشد. بلکه استاد باید بتواند انگیزه‌های درونی شاگرد (خلاقیت) را تحریک کرده تا هنرآموز از فردیت خود استفاده کند و در پی آن حرفهای تازه‌ای بزند که خاص و شبیه هیچ‌کس نباشد.

ابراهیم‌زاده عنوان کرد:‌ کارگاه آموزشی من به دلایل ذکر شده به دنبال خلاقیت و نوآوری هنرجویان می‌گردد و روشی جدید و امروزی را اجرا خواهد کرد به این دلیل در نوع خودش خاص خواهد بود.

این بازیگر علت کم‌رنگ بودن خود را طی چند سال اخیر این گونه بیان کرد: اول اینکه دو سفر 4 ماهه معالجاتی به خارج از کشور داشتم و دلیل بعد بی‌ارزش بودن متن‌هایی موجود بود و با وجود اینکه نیاز مالی و هنری  داشتم متنها به قدری بد و پرت بودند که هر چقدر تلاش کردم خودم را راضی به همکاری کنم،‌ نتوانستم.

وی ادامه داد: برخی نویسنده‌های آثار، سواد خواندن و نوشتن ندارند و فیلم ندیده‌اند به نحوی که در برخی مواقع به سراغ ما برای کمک در نگارش متن می‌آیند.

ابراهیم زاده بیان کرد: پیشنهاداتی که به من داده شد به جایی رسید که در عرض 6 ماه 23 پیشنهاد داشتم و رد کردم. اما باید توجه داشت بعضی مواقع با وجود اینکه شما از متن ضعیف و کارگردان و تهیه‌کننده بی‌تجریه در یک اثر اطلاع کافی دارید اما بالاخره افکار و نیازهای سراغ شما می‌آید که مجبور به همکاری می‌شوید.

وی در خصوص مشکلات تولید آثار دیداری در ایران گفت: متن برخی از آثار شب نوشته شده و روز اجرا یا جلوی دروبین می‌رود که نتیجه آنها چیزی است که شاهد آن هستیم و باعث شده که 90 درصد تماشاگران ما به سراغ کانالهای خارجی بروند و فقط 10 درصد آثار ما را دنبال کنند که این جای تأمل و تأسف دارد. 

این بازیگر با انتقاد از فعالیت برخی از تهیه کنندگان تصریح کرد: باید به تولید‌کنندگان ما گفت که شهرسازی نمی‌کنید شهر ویرانی می‌کنید،‌ساخت آثار شما مثل آپارتمان‌سازی شده که برج چند طبقه را در مدت کوتاهی به سرعت بالا می‌برند. نکته جالب اینجا است فیلم‌سازان از بس بساز و بفروشی کردند به انتها رسیدند و شرم می‌کنند تولید اثر کنند.

بازیگر پیشکسوت سینما عنوان کرد: تهیه آثاری با عناوین مختلف و به بهانه مناسبتی،‌دادن دستمزد پائین به عوامل، پائین آوردن کیفیت آثار، دفع مخاطب،‌روی آوردن مردم به سمت ماهواره‌ها، فلج کردن دنیای حرفه‌ای دیداری،‌بیکار کردن افراد حرفه‌ای و هنرمند و... گناهانی بزرگ است که دست اندرکاران این امر باید جوابگو باشند.

ابراهیم‌زاده در خصوص کیفیت بازی بازیگران و ورود آنها به این عرصه گفت: نیروی عظیمی که وارد دنیای بازیگری شده اتفاق بزرگ و مبارکی است اما باید با آموزش‌های به روز و جدید تجارب آنها را بالا برد و جهت دهی مناسب و حرفه‌ای را جلوی پای آن‌ها گذاشت تا بتواند سبک و سوی خاصی را برای خود ایجاد کنند در غیر اینصورت هنر بازیگری از اعتبار خواهد افتاد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار