فساد و رانت شاه بیت گرفتاری‌ها در سال‌های گذشته بود

رئیس اتاق تهران گفت: دولت باید به جای میزبانی هیأت‌های خارجی مقدماتی را برای همکاری‌های مشترک بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کند.

مقررات‌زدایی اولویت اول دولت/ فساد و رانت شاه بیت گرفتاری‌ها در سال‌های گذشته بودبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران امروز در چهارمین نشست هیأت نمایندگان که با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و استاندار تهران برگزار شد گفت: حضور اعضای کابینه دولت در بزرگترین تشکل بخش خصوصی اتفاق کم نظیری است و امیدواریم این حضور همدلانه آغازی برای تغییر تعامل دولت و بخش خصوصی جهت اصلاح ساختارها باشد.

خوانساری ضمن قدردانی از دولت و تیم هسته‌ای جهت دستیابی به توافق هسته‌ای گفت: یکی دیگر از اقدامات موثر دولت در طول دو سال گذشته بازگشت اعتماد عمومی به مردم است.

رئیس اتاق تهران با شاره به مطالبات بخش خصوصی گفت: امروز که توافق هسته‌ای به ثمر رسیده است مردم به شکوفایی اقتصاد چشم دوخته‌اند و ما همه می‌دانیم که سال 94 سال بسیار سختی برای اقتصاد خواهد بود و در سناریوی خوشبینانه رشد یک درصدی برای اقتصاد پیش‌بینی شده است.

وی با تأکید بر اینکه بزرگترین سرمایه امیدی است که در دل صاحبان کسب و کار به وجود آمده گفت: با صداقت عرض می‌کنم که ناجیان اقتصاد ایران در داخل کشور و فعالان اقتصادی خواهند بود.

وی ادامه داد: امیدوارم همان طور که سرمایه‌گذاران خارجی را با آغوش باز جهت سرمایه‌گذاری می‌پذیرند برای سرمایه‌گذاران داخلی نیز تسهیلاتی در نظر گرفته شود.

به گفته خوانساری در اقتصاد ایران سرمایه گذاری خارجی بدون مشارکت بخش خصوصی نمی‌تواند به نتیجه برسد لذا در این راستا تشویق سرمایه‌گذاری خارجی وداخلی باید به عنوان استراتژی مشخص دولت در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: دولت باید به جای میزبانی هیأت‌های خارجی مقدمات را برای همکاری‌های مشترک بین بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی آماده کند و نباید اجازه دهد که سرمایه‌گذاران به شرکای شرکت‌های شبه دولتی تبدیل شود.

خوانساری تصریح کرد: امروز اقتصاد ما نیاز به مقررات زدایی دارد که سدی در برابر توسعه اقتصادی کشور است و دولت باید آن را از اولویت های خود قرار دهد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از بزرگ بودن دولت گفت: آمارهای نشان می‌دهد که دولت کوچک نشده و شرکت‌های دولتی به حاکمان اقتصاد تبدیل شده‌اند و به نوعی رقیب بخش خصوصی گشته‌اند.

خوانساری ادامه داد: دولت محترم باید شعار واگذاری به بخش خصوصی را به عرصه عمل بیاورد و با اجرای سیاست‌های خصوصی‌سازی بتواند گام موثری در این بخش بردارد.

وی در ادامه صحبت‌های خود به فساد و رانت در جامعه نیز اشاره کرد و گفت: فساد و رانتی که در گذشته شاه ‌بیت گرفتاری‌های بسیاری بوده و باید از دامن زدن به این رانت‌ها جلوگیری کند و به عنوان مثال یکی از این زمینه‌های فساد در کشور بحث چند نرخی بودن قیمت ارز است.

رئیس اتاق تهران ضمن گلایه از عدم بهبود فضای کسب و کار گفت: دولت یازدهم بارها به اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار اشاره کرده و همچنین در مجلس قانون رفع موانع تولید نیز تصویب شده اما در عمل فعالان بخش خصوصی شاهد بهبود فضای کسب و کار نیستند.

وی در ادامه با انتقاد از ابلاغ دو بخشنامه قیمت‌گذاری کالا توسط دولت گفت: این عمل مخالف شعارهای دولت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار