حواستان به ریتم قلبتان باشد

مشکلات قلبی شایع از جمله پرولاپس دریچه قلب و آریتمی گاهی اوقات به حدی جدی می‌شود که زندگی افراد به خطر می‌افتد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مشکل در سرعت یا ریتم ضربان قلب آریتمی نامیده می‌شود، مشکلات ریتمی قلب زمانی بروز می‌یابد که پالس های الکتریکی قلب فرد که مسئول هماهنگ نمودن ضربان قلب می‌باشند به خوبی عمل نمی کنند.
 
یوسف حیدری متخصص قلب و عروق در خصوص آریتمی قلب گفت: به طور طبیعی انسان نباید ضربان قلب خود را احساس کند، در صورتیکه ضربان قلب خود را درحالت عادی احساس می کنیم با مشکل آریتمی روبرو هستیم.

وی اضافه کرد:‌آریتمی‌ها به دو دسته خوش خیم و بدخیم تقسیم می‌شوند. در حالت عادی تپش قلب بین 60 تا 100 بار در دقیقه و باید به شکلی باشد که تپش توسط خودفرد احساس نشود.

وی اضافه کرد: آریتمی‌های فوق بطنی که منشا آن‌ها دهلیز‌ها هستند،معمولا خوش‌خیم بوده و تنها باعث تپش قلب می‌شوند.

اما آریتمی بدخیم که منشا آن‌ها از بطن‌ها و از حفره‌های پمپاژ کننده قلب است، در صورت تداوم خطرناک‌تر هستند و نیاز به توجه ویژه دارند.

وی اضافه کرد: آریتمی های قلبی عموما در سنین بالا شایع هستند آریتمی‌ها می‌توانند به طور مادرزادی بوده و یا در اثر سکته‌های قلبی که در اثر گرفتگی عروق بوده‌اند، پس از درمان ایجاد گردند.
 
تا نوع آریتمیتان مشخص نشده درمان را آغاز نکنید
این متخصص قلب و عروق اضافه کرد: اولین قدم در درمان کشف و مشخص شدن نوع آریتمی است. 

برخی از آریتمی‌ها به طور مداوم هستند و با یک نوار قلب ساده تشخیص داده می‌شوند اما گاهی نیاز است تا روی سینه فرد دستگاهی نصب گردد تا آریتمی مشخص شود چرا که برخی از آریتمی‌ها دائم نیستند و در ساعات خاصی از شبانه روز اتفاق می‌افتند.

وی گفت: هر نوع آریتمی‌را‌ه های درمان خاص خود را دارد.در برخی افراد کنترل دارویی موثر است. 

روش دوم ابلیشن 
ابلیشن یا همان سوزاندن یک روش الکتروفیزیولوژی است که برای درمان آریتمی از این روش استفاده می‌گردد. 

روش سوم شوک الکتریکی است که در این حالت با شوک الکتریکی بیمار به حالت اولیه‌ی خود باز می‌گردد. 

پرلاپس تا چه حد خطرناک است؟ 
پرولاپس دریچه میترال یا افتادگی دریچه میترال (mvp) یک اختلال شایع دریچه میترال است که دراین اختلال دریچه ای لت ها بزرگ و طویل و ضخیم می‌شود و درهنگام انقباض قلب لت‌های دریچه به سمت داخل دهلیز چپ کشیده می‌شوند که گاهی اوقات دراین حالت یک یا دو دریچه ممکن است خوب بسته نشوند که باعث بازگشت (پس‌زنی خون)می‌شوند.

محمد رضا کاشف متخصص قلب و عروق گفت: پس‌زنی خون می‌تواند منجر به سوفل قلب یا صدای غیر طبیعی درقلب که مربوط به جریان خون غیر طبیعی است منجر گردد.

وی گفت: پس زنی میترال معمولا حالت خفیفی دارد، در این اختلال بعضی از قسمت‌های ساختمانی دریچه شامل گشادی رینگ دریچه و لت‌های دریچه و تاندون کشیده و ضخیم می‌شود که زمینه برای نارسایی دریچه یا تشکیل لخته یا سوار شدن عفونت روی دریچه را فراهم می‌کند. 

دریچه میترال بین دهلیز چپ و بطن چپ قرار گرفته است و شامل دو لت‌(لنگه) است. 

آیا افتادگی دریچه میترال ارثی است؟ 
این متخصص قلب و عروق تصریح کرد: علت اصلی این حالت کاملا مشخص نیست اما به نظر می رسد با توارث ارتباط داشته باشد. افتادگی به دو صورت اولیه و ثانویه وجود دارد. 
افتادگی اولیه به واسطه ضخیم شدن یکی از یا هر دو لت دریچه مشخص می‌شود. اثرات دیگر آن شامل فیبروز سطح لت دریچه، نازک یا طویل شدن تارهای نگهدارنده و باقی‌مانده‌های فیبرن‌ روی لت‌ می‌باشد. 

وی گفت: در نوع ثانویه (Mpv) ، لت‌ها ضخیم نمی‌شوند بلکه علت افتادگی وارد شدن صدمه ایسکمیک (ایجاد شده توسط کاهش جریانخون در نتیجه بیماری عروق کرونر) 
به عضلات نگهدارنده دریچه متصل به تارهای نگهدارنده ویا تغییر عملکرد در میوکارد است. 


این متخصص قلب و عروق در خصوص علائم پرولاپس گفت: عموما علائمی در تمامی طول عمر وجود ندارد و ممکن است هیچ نشانه‌ای نداشته باشد. 

تپش قلب که معمولا مربوط به انقباضات ناقص بطنی است، اما ضربات مافوق بطنی (ضربان غیر طبیعی که در بالای بطن‌ها شروع می‌شود) گاهی نیز دیده می‌شود. 

وی اضافه کرد: دربرخی موارد بیماران ممکن است، تپش ‌هایی را تجربه کنند بدون آنکه ناهماهنگی ضربانی مشاهده شود. 

درد قفسه سینه مانند آنژین صدری نیست اما می‌تواند ناتوان کننده باشد
وی درخصوص خطرات پرولاپس افزود: معمولا افتادگی دریچه قلب باعث نارسایی قلبی نمی‌شود، اما در موارد نادری که پس زدن خون از بطن چپ به دهلیز چپ وجود داشته باشد، دهلیز چپ و بطن چپ ممکن است بزرگ شوند که این پیامد مهم و نادری در بیماری پرولاپس میترال است که احتیاج به درمان اختصاصی دارد. 


گزارش از پدرام کوثری 


انتهای پیام/ 

برچسب ها: ریتم قلب ، عروق ، جراحی ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار