در گزارش باشگاه خبرنگاران بخوانید

"جسر الشغور" سوری یا ترکی؟

سوریه بعنوان قطبی از محور مقاومت قدرتمندتر از گذشته مقابل ائتلاف "سعودی-آمریکایی-ترکیه-صهیونیستی" ایستاده و با کمک ایران و حزب‌الله لبنان قدرتمندانه به راه خود تا پیروزی نهایی ادامه خوهد داد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نبرد سرنوشت ساز آزادسازی جسرالشغور چندان طول نخواهد کشید و اکنون بعد از هدف قرار گرفتن مواضع تروریست‌های تفکیری، راه برای ارتش سوریه هموار شده است. جنگ این شهر، جنگی شهری است شهر جسرالشغور در چند ماه اخیر، میان تکفیری‌ها و ارتش سوریه دست به دست شده است و موقعیت ثابت و معینی ندارد. ارتش  سوریه اعلام کرده است این شهر را بطور کامل آزاد خواهد کرد، اما سازو کار آزادسازی و مدت زمان آن در جریان عملیات پیشرو در استان ادلب مشخص خواهد شد. 

سوریه یکی از اعضای محور مقاومت بوده که پرچم مبارزه با محور "تروریست- سعودی- آمریکایی- صهیونیستی" را برافراشته است و به اصلی‌ترین یار ایران و حزب‌الله لبنان در این مسیر تبدیل شده است. حال وخیم این روزهای سوریه تاوان حمایت مستشاری از ایران در جنگ 8 ساله با حزب بعث و همچنین حمایت از حزب‌الله لبنان در جنگ 33 روزه با اسرائیل است. 


**جسر الشغور کجاست

شهر جسر‌الشغور یکی از شهرهای مهم استان ادلب در شمال سوریه است این شهر در کنار رود عاصی و در جاده لاذقیه به حلب واقع شده است. رومی‌ها به این شهر نیاکوبا می‌گفتند. جسرالشغور در کنار یک خاوری کوه نصیریه قرار دارد و از ده هزار سال پیش تاکنون پیوسته مسکونی بوده است .جسر الشغور  سابقه اعتراض و درگیری با حزب بعث سوریه را نیز دارد. 





** بزودی ادلب و جسرالشغور آزاد خواهد شد 

سردار غلامپور فرمانده قرارگاه کربلا در دوران دفاع مقدس در پاسخ به سوال خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان درباره وضعیت میدانی سوریه و تحولات ادلب اظهار داشت: وضعیت میدانی سوریه ثابت نیست و با عملیات‌هایی که ارتش سوریه انجام داده است بزودی ادلب و جسرالشغور آزاد خواهد شد.

وی ادامه داد: صحنه نبرد سوریه بسیار متغیر بوده و شهرهای طرف درگیری دست به دست می‌شود.

فرمانده قرارگاه کربلا در دوران دفاع مقدس یادآور شد: صحنه گردان عمده تحرکات تروریستی در سوریه جبهة النصره بوده و این گروه تروریستی با حمایت امپریالیسم و ترکیه به دنبال ایجاد یک حکومت خود مختار است.


**سردار راحمی: تجزیه سوریه منجر به تجزیه ترکیه می‌شود 

سردار ابراهیم راحمی مشاور اسبق وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفت‌وگو با  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مورد تحولات سوریه و منطقه ادلب و قلمون اظهار داشت: تروریست‌ها آخرین تلاش‌های خود را در قلمون و ادلب انجام می‌دهند و حزب‌الله در قلمون پیروز خواهد شد.

وی ادامه داد: اکنون با توافقی که ارتش سوریه و نیروهای مردمی به دست آورده‌اند سوریه در حال پاکسازی و آزادسازی نهایی است.
مشاور اسبق وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: قسمت‌های زیادی که در اختیار تکفیری‌ها بود آزاد شده و امیدها برای آزادسازی سایر مناطق وجود دارد و ارتش سوریه قطعا به پیشروی‌های خود ادامه می‌دهد.



**موقعیت ترکیه به خطر بیافتد عقب‌نشینی خواهد کرد 

سردار راحمی در پاسخ به سوال  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ که هدف ترکیه از حمایت از تروریست‌ها و طمع ورزی به سوریه چیست پاسخ داد: ترکیه به دنبال منافع اقتصادی خود بوده و تا زمانی که احساس کند می‌تواند از تروریست‌ها بهره برداری اقتصادی کند به این اقدام خود ادامه می‌دهد ،اما اگر موقعیت خود را متزلزل ببیند عقب نشینی خواهد کرد .هر زمان که ترکیه احساس خطر کند عقب نشینی خواهد کرد و در مسیر سازش و گفت‌وگو گام خواهد برداشت.امید است که در پایان سال 2016 میلادی تمام سرزمین سوریه آزاد شود.

**وضعیت سوریه خطرناک است 

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره با اشاره به وضعیت خطرناک سوریه اظهار داشت: هزارن تروریست در 3 پایگاه کشورهای منطقه از جمله قطر، ترکیه و اردن آموزش می‌بینند تا به نظام سوریه صدمه بزنند.

 موضوعی که در این گزارش به چشم می‌خورد تکرار نام ترکیه است ترکیه‌ای که چشم طمع به سوریه دوخته است.
آیا رجب طیب اردوغان می‌تواند به هدف خود که همان احیای امپراطوری عثمانی است برسد یا خود و کشورش را در این مسیر به انحطاط می‌کشد؟

شواهد حاکی است که ترکیه با این خط مشیء که در پیش گرفته است موقعیت امروز خود را نیز از دست خواهد داد. با مقاومتی که ارتش و نظام سوریه در قبال تروریست‌ها و حامیانش کرده است معادلات ترکیه بهم ریخته است .شاید ترکیه فکر نمی‌کرد که سرنگونی نظام سوریه به هدفی بلند مدت برای این کشور تبدیل شود ،هدفی که در این 4 سال نه تنها پیشرفتی نداشته است بلکه می توان عقب گرد ترکیه را نیز در آن مشاهده کرد. به هر حال سوریه با یک کشور گروه تروریستی نمی‌جنگد بلکه با ده‌ها کشور و ده‌ها گروه تروریستی در حال جنگ است .


تفاوت‌های جنگ در سوریه و عراق این است که عراق تنها در جبهه داعش در جنگ است اما سوریه در جبهه‌های مختلف مثل جبهة النصره، احرارالشام، ارتش آزاد، القاعده، جیش‌الفتح و در رأس آنان ترکیه در جنگ است .همچنین در جنگ عراق دیپلماسی ظاهری و فریبنده آمریکایی وجود دارد اما در سوریه طرفین دعوا شمشیر را از رو بسته‌اند.

**هر دم از این باغ بری می‌رسد 

گروه‌های تروریستی در سوریه همانند قارچ در حال تولید و رشد هستند. سوریه به گلخانه‌ای امن برای بوجود آمدن قارچ‌های سمی- تروریستی تبدیل شده است. احرارالشام، القاعده، جیش ‌الفتح، جبهه النصره، داعش از جمله گروه‌های تروریستی- ترکیه‌ای هستند که در جنگ با نظام سوریه به منظور براندازی کامل آن هستند. 

**جبهه مقاومت کوتاه نمی‌آید 

سوریه و حزب‌الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران هیچگاه از اهداف خود چشم‌پوشی نمی‌کنند. این سه ضلع اصلی جبهه مقاومت در این سالها مردانه پای آرمان‌های مشترک خود ایستاده‌اند و شهدای زیادی را در این راه تقدیم کرده‌اند.


**مسلمان‌نماهای تروریست 

گروه‌های تروریستی مستقر در منطقه همگی داعیه مسلمان بودن دارند. این گروه‌های تفکیری در عین اینکه خود را مسلمان ششدانگ می‌دانند، اما هیچ بویی از اسلام نبرده‌اند  و همه مسائل اسلام را یا به نفع خود و یا کاملا برعکس باز نشر می‌کنند. تفکیری‌ها با مسلمانان برخوردهای بسیار بدی دارند و آنان را به دلایل واهی قلع و قمع می‌کنند اما در مقابل با کفار و ظالمان رابطه‌ای خوب دارند . این موضوع خود مصداق بارز برعکس اجرا کردن آیه شریفه "اشداء علی‌الکفار و رحما بینهم" است. اسلام ساخته دست تفکیری‌ها اسلامی وارونه است اسلامی که باعث موج اسلام هراسی در دنیا گشته است و همگان را نسبت به اسلام بدبین کرده است.



**سوریه از این امتحان سربلند بیرون خواهد آمد 

باتوجه به پیشروی‌های ارتش سوریه و نیروهای مردمی و خودزنی‌هایی که نیروهای تفکیری دارند به نظر می‌رسد که ارتش سوریه برنده نهایی این جنگ است. شواهد نشان می‌دهد تکفیری‌ها علاوه بر مبارزه با نظام سوریه با دیگر گروه‌های معارض نیز در جنگ هستند، پس مجبورند که قوای نظامی خود را تقسیم‌بندی کنند. این موضوع  باعث کاهش توان نظامی آنها و از دست رفتن تمرکز تکفیریها می شود که به سود نظام سوریه است. سوریه بعنوان قطبی از محور مقاومت قدرتمندتر از گذشته در مقابل ائتلاف "سعودی- آمریکایی_ ترکیه- صهیونیستی" ایستاده و با کمک جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان قدرتمندانه به راه خود تا پیروزی نهایی ادامه خوهد داد. "


انتهای پیام/

گزارش از حمیدرضا قربانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار