در حالی بازار خودرو این روزها با رکود دست و پنجه نرم می‌کند،به تازگی گروهی به عنوان «خودرو صفر ممنوع» در شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام فعالیت خود را آغاز کرده و توانسته کاربران بسیاری را به خود جذب کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، این گروه قصد دارد با ایجاد کمپینی، مردم را به نخریدن خودرو صفر کیلومتر از خودروسازان خارجی دعوت کند و استنباط می کند تا زمانی که ایران خودرو و سایپا قیمت محصولات خود را کاهش ندهند، نباید محصولی از این دو شرکت خریداری کرد.


تشکیل چنین کمینی سبب شده تا خودروسازان داخلی علاوه در کنار مسائل و مشکلاتی نظیر کمبود منابع مالی، حراست از بازار و مدیریت ورود خودروهای چینی و مسائل مربوط به صنعت قطعه سازی، با پدیده جدید شبکه های اجتماعی مواجه شوند و برای رفع آسیب های چنین گروه هایی تاکتیک جدیدی را به کار گیرند.

پشت پرده «خودرو نخرید» در تلگرام چیست؟

در همین رابطه احمد نمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت و گو با اقتصادنیوز اظهار کرد: این جوعلیه خودروسازان از مدت‌ها پیش به راه افتاده است و حال به شبکه‌های اجتماعی کشیده شده است در حالی که بارها در رسانه‌ها مطرح کردیم که انتظار کاهش قیمت خودرو بی‌فایده و غیرمنطقی است.

او با بیان اینکه تشکیل این گروه‌ها تاثیری به لحاظ روانی در بازار نمی‌گذارد، گفت: مشتریانی که نیاز به خودرو دارند از بازار خودرو می‌خرند و برای محصولات داخلی تقاضا وجود دارد و کسی نمی تواند تقاضای مشتریان را سرکوب کنند. 

دبیر انجمن خودروسازان افزود: مردم تصور می‌کنند که الان وقت خرید نیست و اگر پنج یا 6 ماه صبر کنند تا ماشین‌های جدید وارد بازار ایران شود، بهتر است به خرید خودرو بپردازند، در حالی که این تصور اشتباه است. هر قرارداد و همکاری که پس از تفاهم و توافق منعقد شده دلیلی برای کاهش قیمت خودروسازان نمی‌تواند باشد زیرا تعیین قیمت خودرو بسیار وابسته به نرخ ارز است و نوسان آن با قیمت ارز صورت می گیرد.  

نعمت‌بخش تصریح کرد: آنطور که وزارت صنعت سیاستگذاری کرده و شورای رقابت هم بررسی های خود را شروع کرده، ممکن است قیمت خودرو حتی در آینده ای نزدیک گران هم شود. 

او افزود: در حال حاضر خودروسازان روزانه ۴ تا ۵ هزار دستگاه خودروی داخلی تولید دارند که نمی‌توانند تولیدات خود را انبار کنند و این خودروها هر روز روانه تهران و شهرستان‌ها می‌شود. بنابراین جوی که در فضای سایبری و شبکه های اجتماعی به وجود آمده است، نمی‌تواند تاثیری در فروش خودرو داشته باشد زیرا برای خودروهای تولیدی تقاضا وجود دارد.

دبیر انجمن خودروسازان همچنین گفت: خودروسازان نسبت به سال 91 حدود 70 درصد تولید خود را افزایش داده‌اند که این روند حتی باعث شده است تا قیمت کارخانه و بازار به هم نزدیک شود به همین دلیل دیگر بیش از این قیمت خودرو پایین نمی‌آید. روزانه مشتریان برای خودروهای داخلی و صفر کیلومتر ثبت نام می‌کنند و این تقاضا هم زیاد است. 

او توصیه کرد: مردم تحت تاثیر این گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی قرار نگیرند زیرا اگر شرکت‌های داخلی را درحین تحویل خودرو ببینند با موجی که بر علیه خودروسازان در حال حرکت است، همراه نمی‌شوند. خودروهای جدید و نتیجه همکاری‌ها را باید تا دو سال آینده در صنعت خودرو شاهد باشیم نه یکی دو ماه آینده. بنابراین هرکسی که قصد خرید دارد الان خودروی مورد نظر خود را خریداری کند. 

ریشه شکل گیری کمپین خودرو نخریم

این اظهارات در حالی است که اخیرا گروهی با عنوان ««خودرو صفر ممنوع» در شبکه اجتماعی تلگرام شکل گرفته که با شعار خودرو صفر کیلومتر نخرید تا خودروسازان قیمت‌ها را کاهش دهند، جو روانی در بازار را تحت تاثیر قرار دهد. 

حال سوال اینجاست که ریشه شکل گیری چنین کمپین هایی در شبکه های اجتماعی علیه صنعت خودرو چیست؟ کارشناسان بر این باورند که عملکرد نامناسب دو خودروساز بزرگ کشور در سال های گذشته سبب شده تا نوعی بدبینی در بین مردم به وجود آید و آنها خود را همیشه مدعی و طلبکار از این صنعت بدانند.

سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی در این باره به اقتصاد نیوز می گوید: خودروسازان داخلی بدهی بزرگی به مردم دارند چرا که طی سال های گذشته آنقدر با مردم رفتارهای نامناسبی داشته اند که سبب شده خشم انباشته شده ای علیه آنان به وجود آید.

او می افزاید: مدیران صنعت خودرو باید در رسانه ها حاضر شوند و برای یکبار هم که شده به خاطر بدقولی ها و کیفیت نامناسب خدمات پس از فروش خود از مردم عذرخواهی کرده و سعی کنند که آنها را همراه خود کنند.

لیلاز با اشاره به انتظار مردم به کاهش قیمت خودرو می گوید: حقیقتا این انتظار به جا نیست چرا که در حال حاضر هیچ خودروسازی نمی تواند در رنج های کنونی به مانند ایران خودرو و سایپا در ایران به تولید خودرو بپردازد و اگر چنین موضوعی در توان آنها بود مطمئنا اکنون چینی ها سهم حداکثری را از بازار گرفته بودند.

خودروسازان چه می گویند

گرچه انتظارات مردم از بازار خودرو کاهش قیمت‌ها است اما خودروسازان بر این باور هستند که تولید خودرو در شرایط فعلی اقتصاد، با  قیمت های کنونی صرفه اقتصادی ندارد. در این میان برخی دولتمردان به مانند وزیر صنعت هم چندین بار اعلام کرده‌ اند که قیمت خودرو بیش از این کاهش پیدا نخواهد کرد تا جایی که مدیر عامل ایران خودرو در نشست اخیر خود با خبرنگاران حتی گفته ممکن است خودرو گران تر هم شود.

 پس از انتشار گزارش اقتصادنیوز درباره وضعیت رکود در بازار خودرو در یکی از رسانه‌های داخلی، اظهار نظر مردم نشان از آن دارد که انتظار کاهش قیمت خودرو تنها در شبکه‌های اجتماعی بیان نمی‌شود و این روزها در بیشتر محافل سرنوشت قیمت خودرو بحث داغی است. 

البته ورود خودروسازان بزرگ دنیا از آلمان، فرانسه و ایتالیا هم نیز چنین تصوری را به وجود آورده است که به زودی خودروهای با کیفیت با قیمت پایین در بازار داخلی عرضه می‌شود. در حالی که تنها همکاری با خودروسازان اروپایی تهدید جدی برای خودروهای چینی است و تاثیری در قیمت خودروهای داخلی ندارد. با این حال باید دید که سیاستگذاری‌های جدید دولت و شورای رقابت در خصوص قیمت خودرو چگونه انتظار مردم را در خصوص قیمت‌گذاری برآورده می‌کند. 


منبع:اقتصاد نیوز
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹۰
در انتظار بررسی: ۱۴
Iran (Islamic Republic of)
ایران خسته
۱۷:۱۹ ۲۰ دی ۱۳۹۹
خدمت مردم عزیز کشورم
Germany
ناشناس
۱۴:۰۶ ۰۲ آذر ۱۳۹۴
خودرو های اشغالشون رو چهار برابر قیمتش میفروشن به کنار،کیفیت رو که بالا نمیبرن که هیچ ماشین دست دوم هم به مردم قالب میکنن،یکی از اقوام ما ماشین صفر خریده بود اومد در ماشینو باز کنه دستش کنده شد دنده هاش هم صدا میداد برد تشخیص رنگ معلوم شد گلگیرش رنگ شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۰۵ آبان ۱۳۹۴
ان شا الله با توکل به پروردگار یگانه هستی با نخریدن ماشین کارخانه ایران خودرو و سایپا ورشکست خواهیم کرد.نمی دونم ما چیمون از اون عرب های پاپتی کمتر که اونا سوار بهترین ماشین ها بشن ولی ما باید سوار ماشین های اوراقی بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۲ ۲۰ مهر ۱۳۹۴
اینکه ماشین ایرانی را ۳۰ و۴۰ میلیون بخرید همانقدر عاقلانه است که سیب معمولی را کیلیویی ۶۰ و۷۰ هزارتومان بخرید ؟؟؟! اصلا وابدا نمی ارزد و با عقل جور در نمی آید نه قیافه ونه کیفیتش !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۱۸ مهر ۱۳۹۴
شبکۀ دو - ۱۶ مهر ۹۴ - ۲۰:۳۰| وزیر صنعت گفتند که: «خودروی انبار شده، زیاد نداریم، الحمدالله.» خب الحمدالله؛ چشم حسود و بخیل هم کور. تو حال خوش حرفای وزیر بودیم که یکی گزارشی فرستاد از خودروهای انبار شدۀ دیار فرنگ. ( یک نمایشگاه ماشین درزوریخ سوئیس ، از جدیدترین مدلهایی که در نمایشگاه بین المللی خود جهت رقابت عرضه کرده است ، بدون پیش پرداخت و با ماهی ۱۹۳ فرانک { حدود 600 هزار تومان } خودروهای خود را به فروش می رساند ) ای ضدانقلا........

حال ما بیش از 100هزار خودرو درانبار داریم وقسم می...... وازمردم مخفی می کنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۱۵ مهر ۱۳۹۴
آقای میرخانی مشاور انجمن خودر وسازان درمصاحبه خود گفت ، بیش از 100000خودرو روی دستمان ودر نامه چهار وزیر ، وزیر صنعت اشاره نموده تا کنون240000هزار میلیارد تومان به صنعت خودرو زیان وارد شده......

1 - داوود میرخانی رشتی مشاور انجمن خودروسازان ایران با تاکید بر اینکه بهترین فارغ التحصیلان در حوزه صنعت خودرو اکنون در صنعت خودروسازی مشغول به کار هستند ، وی گفت : ۷ هزار استخدام دستوری به من تحمیل شده بود ، نه تنها افراد را معرفی می کردند بلکه پست آنها را نیز مشخص می کردند و می گفتند باید در همین پستی که می گوییم بنشینند.»
ج – جناب میر خانی کدام فارغ التحصیلان درحوزه صنعت را میگویید ، منظور شما همان 7هزار استخدامی اجباریست ، جناب میر خانی چرا زیر بار این ننگ رفتید ، مگر خودرو اسباب بازی ست ، شما ها با سادگی وصداقت این مردم بازی کردید هنوز هم از افکار پوچ واشتباه خود دست بر نداشته ونه تنها عبرت نگرفتید بلکه ازآمال وآرزوهای آینده سخن میگویید ، حال بعد از 30 سال کودک خودرو شما نتنها فارغ التحصیل نشده بلکه همان دبستانیست ؟
2 – آقای میر خانی گفت : اگر ۱۰۰ هزار نفر شاغل در خودرو را بیکار کنیم تبعات اجتماعی سنگینی دارد.
ج – جناب آقای رضا شیوا در پاسخ به این موضوع جواب داد : « اگر ۱۰۰ هزار نفر را در جاده ها بخاطر کیفیت پایین خودرو به کشتن بدهیم چه؟ تبعات اجتماعی ندارد ؟؟؟ »
3 – آقای میر خانی افزود : « مردم عزیز ما حق دارند ما در کیفیت مشکل داریم و این واقعیتی است که منکر آن نمی شویم »
ج – آقای میر خانی : شما با جان ومال صدها هزار انسان بیگناه بازی کردید ، چه عزیزانی که کشته یا نقص عضو یا قطع نخاع نشده و نمیشوند ، آیا اگر این اتفاق در کشور هایی مانند چین یا ژاپن و ....... میافتاد آنهم بعد از 30سال از بین بردن انسانهای بیگناه ، دولت باآنها چه رفتاری و باخودشان چه میکردند؟
4 – آقای میر خانی فرمودند : بعد از روی کار آمدن دولت روحانی کرکره را بالا دادند تا دوباره تولید کنند حال باید صبر کرد تا این تولید به چرخه صنعت باز گردد .
ج – آقای میر خانی به اندازه کافی انسانها به چرخه صنعت برگشتند < خاک > بگذارید همانطور کرکره ها پایین باشد ، شاید بتوان انسانهای دیگری را از این مصیبت نجات داد .
هزار میز کیاست به آن نمی ارزد که خواجه ای ز در آید وگوید خان تو معزولی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
به هیچ عنوان ،به هیچ قیمتی نمیدیم. والسلام .
Germany
حمید
۱۳:۴۹ ۳۱ شهريور ۱۳۹۴
واقعا بده آدم انقدر تلاش کنه و زندگیش بسازه بعد با یک پراید که هیچ امنیتی نداره جون عزيزش رو از دست بده.
Iran (Islamic Republic of)
امير
۱۹:۵۷ ۳۰ شهريور ۱۳۹۴
دوستان بخدا من ٤ماهه مي خوام ماشين بخرم والان پيادم فقط به خاطر همين داستان ماشين نمي خرم اگه شده تا يك سال ديگه هم نمي خرم به خودم قول دادم اگه همه همكاري كنن بخدا همه چي درست ميشه
Germany
محمد
۲۲:۵۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۴
پراید رو تو کشور های دیگه میدن 5 میلیون . اگر شما بروید از آنجا پراید بخرید و با تعرفه 200 درصد دوباره وارد کشور کنید باز قیمت 15 میلیون برایتان تمام میشود در صورتی در داخل 22 میلیون است.
Germany
محمد
۲۲:۳۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۴
پراید رو تو کشور های دیگه میدن 5 میلیون . اگر شما بروید از آنجا پراید بخرید و با تعرفه 200 دوباره وارد کشور کنید باز قیمت 15 میلیون برایتان تمام میشود در صورتی در داخل 22 میلیون است.
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۱۴:۳۴ ۲۸ شهريور ۱۳۹۴
اینقد تو لیدد کن بمونه رو دستت

ما خودرو صفر نمیخریم
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۲۳:۵۳ ۲۵ شهريور ۱۳۹۴
به جون خودتون رحم کنید نخرین
برا خودتون ارزش قاعل باشید نخرین
به آیندگان رحم کنید نخرین
بخاطر پیشرفت و تحول صنعت خودرو نخرین
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۴:۵۴ ۲۴ شهريور ۱۳۹۴
فعلا بهترین کار نخریدن خودروهای قدیمی فعلی و خودروهای چینی است ... خودروهای جدید که بیایند این خودروها افت میکنند
Iran (Islamic Republic of)
پيمان
۱۱:۰۲ ۲۳ شهريور ۱۳۹۴
با سلام.
من به مدت ده سال توي شركت سايپا مشغول به كارم. واقعا براي دوستاني كه به دور از منطق و بر اساس احساسات درگير همچين مسئله اي شدن متاسفم.به جاي پرداختن به اين موضوع بهتره قيمت خودرو در ده سال اخير رو با قيمت مسكن و طلا و مواد غذايي و ساير اجناس مقايسه كنيد.قيمت ملك 10 برابر شده ولي قيمت خودرو سه برابر. آيا فكر كرديد كه افرادي كه توي اين شركت هاي خودروسازي كار مي كنند جزئي از بدنه همين كشور هستند و هزينه هاي ده برابر شده را چطور بايد پرداخت كنند؟ آيا واقعا به اين قيمت هاي كذايي و دروغين منتشر شده نگاهي انداختين تا كمي با انصاف و منطق راجع بهش اظهار نظر كنين؟آيا ميدونين از همين صنعت خودروي كشور چند ميليون نفر دارن زندگيه خودشون و خانوادشون رو تامين مي كنند؟ مطمئنا" همتون توي يه كسب و كاري فعاليت مي كنين، آيا حاضر هستين قيمت محصولات و خدماتي رو كه ارائه ميدين به قيمت ده سال قبلتون ارائه بدين؟ اينكه مشكلاتي در خصوص خودروهاي توليد شده وجود داره شكي درش نيست. ولي واقعا از خوندن اين اظهارنظرهاي شتابزده متاثر و متاسف شدم. حتي حاضرم نون و پنير بخورم ولي خودرو به شماها فروخته نشه.
اتحاد خوبه اما منطقيش. ماست 500 تومني رو دارين 5000 تومن ميخرين و خونه متري 500 تومي رو 5 ميليون. منطقي باشين