خودرو چینی برنده کمپین نخریدن تولید داخل است

یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از کمپین نخریدن خودرو داخلی گفت: ما باید بدانیم از این کمپین چیزی جز خودرو چینی بیرون نمی آید و نباید بیش از ۳ میلیون نفر را از کار بی کار کنیم بلکه باید مطالبه را به جای نخریدن روی افزایش کیفیت ببریم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه تلویزیونی پایش پس از دو هفته عدم پخش شب گذشته با موضوع داغ این روزهای اقتصاد کشورمان به روی آنتن رفت و تلاش کرد با حضور کارشناسان مختلف به بررسی ابعاد ایجاد کمپین عدم خرید خودرو های داخلی در فضای مجازی که به شدت مناقشه انگیز شده است بپردازد .
در ابتدای این برنامه سوال نظرسنجی با موضوع "در صورتی که مردم خودروهای های نوی داخلی را نخرند حدس می زنید احتمال کدام گزینه بیشتر است." به رای مردم گذاشته شد تا مخاطبان برنامه از میان دو گزینه " فروش بیشتر خودروهای چینی" و " کاهش قیمت خودروهای ایرانی " یک گزینه را انتخاب کنند . در ادامه اما مرتضی قرائی و انوش رهام دو تن از کارشناسان صنعت خودرو در استودیو این برنامه به واکاوی این موضوع پرداختند .
قرائی در ابتدای سخنانش با اشاره به نارضایتی های این روزهای مردم به موضوع قیمت و تعرفه اشاره کرد و ادامه داد : کشورهای دنیا عموما به دو دسته صاحبان صنعت خودرو و کشورهایی که این صنعت را ندارند تقسیم می شوند .کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس و فرانسه و . . . که صنایع رقابت پذیر دارند عموما تعرفه پایین تری وضع می کنند اما در موضوع مقایسه ما باید ببینیم با کجای دنیا در حال مقایسه هستیم . اقتصاد ایران اکنون رتبه 29 جهان را دارد و به طور مثال در کشورهای نزدیک به اقتصاد ما و مشخص تر تایلند تعرفه تا 80 درصد است . حتی مالزی هم تعرفه ای نزدیک به 30 درصد به علاوه 60 درصد مالیات اخذ می کند . ما باید توجه داشته باشیم که به نسبت کشورهای مشابه تعرفه کمتری داریم اما نباید خودمان را با آمریکا مقایسه کنیم .
رهام دیگر کارشناس برنامه نیز در این خصوص افزود : اساسا ناراحتی مردم ما اینجاست که خودرو سازان ما به جای ارائه کیفیت بهتر به سراغ عوض کردن ظواهر خودرو می روند و آن را در غالب جدید عرضه می کنند بدون آنکه خودروی جدید با کیفیت تولید کنند . از طرفی به نظر من برخی از گسترش این کمپین ها سود می برند . من فکر می کنم وارد کنندگان خودرو و برخی سهامداران تلاش دارند از ایجاد این کمپین ها موج سواری مورد نظر خود را بکنند . چرا مردم آن زمان که در اوج تغییر ناگهانی قیمت دلار خودرو دو برابر شد چنین کمپین هایی به راه نیانداختند ؟
در ادامه برنامه در جدول هایی قیمت خودرو های ملی با خودرو های هم رده و برخی خودرو های دیگر در سطح جهان مقایسه شد اما رهام کارشناس برنامه تاکید کرد که موضوع تیراژ بسیار موثر است و وقتی تیراژ بالا برود قیمت ها هم پایین می آید اما باید اشاره کرد که موضوع خدمات پس از فروش در همه دنیا بهتر از ایران است .
رهام همچنین اشاره کرد : موضوع شفافیت باید به فوریت در دستور کار خودرو سازان داخلی ما قرار گیرد تا مردم بدانند با چه قیمتی و در کجا و به چه تعداد ما صادرات خودرو داریم و این تصور که ما در عراق ما می توانیم با نصف قیمت یک خودرو ایرانی را تهیه کنیم اصلاح شود .
مرتضی قرایی دیگر کارشناس برنامه که در بخشی از صحبت هایش نرخ رسمی فروش خودرو پراید در عراق را نزدیک به 30 میلیون تومان اعلام کرده بود به بررسی برخی قیمت های جهانی خودروهای با سبک و کلاس تولید داخل پرداخت و سپس گفت : ما داریم به سمت حذف تعرفه پیش می رویم و این در حالی است که دولت تعرفه را از 90 درصد به زیر 40 درصد رسانده است اما به دلیل اینکه ما نرخ واقعی دلار را در کشور نداریم در واقع تعرفه بخشی از کمبود نرخ واقعی را جبران می کند .
این کارشناس و تحلیل گر اقتصادی افزود: من رکود عجیب به وجود آمده در بازار داخل را بیشتر از تاثیر کمپین عدم خرید خودرو داخلی توسط مردم به بالا رفتن سطح انتظار مردم پس از مذاکرات ایران و کشورهای 5+1 می دانم چرا که به دلیل اطلاع رسانی نامناسب مردم منتظر وقوع اتفاقات خارق العاده در عرصه اقتصاد هستند به همین جهت نه در بخش خودرو که در دیگر صنایع هم با رکود مواجه هستیم.
در بخش دیگری از برنامه تلویزیونی پایش انوش رهام دیگر میهمان برنامه تصریح کرد : یکی از مسائل مهم تر از تعرفه سود سرشار وارد کننده ها از این عرصه است . ما یک رانت و انحصار جدی در این بخش داریم و خانواده های گرامی، دیلمی، حدادزاده، نوریانی و ادیبی تنها کسانی هستند که خودرو های وارداتی را به کشور می آورند و اصل و اکثر پول توی جیب این افراد می رود . ما در ایران تعرفه بالایی نداریم و کشورهایی مانند برزیل و تایلند خیلی بالاتر از ما هستند .
وی اینطور ادامه داد : الان گپی بین مصرف خودروی داخلی و خودرو های ورداتی ایجاد شده است که خودروی چینی آن را پر کرده است اما باید بدانیم از این کمپین چیزی جز خودروی چینی بیرون نمی آید .ایران اکنون مشتری شماره یک خودرو های چینی است اما وارد کنندگان ما بد ترین نوع آن را به کشور می آورند . باید بدانیم صنعت خودرو جزء صنایع ملی ماست و نباید بیش از 3 میلیون نفر را از کار بی کار کنیم و باید مطالبه را به جای نخریدن روی افزایش کیفیت ببریم .
در پایان، نظرسنجی خبرگان شامل نماینده های مجلس ، کارشناسان و فعالین کسب و کار، خبرنگاران و . . . به نمایش در آمد که بیش از 64 درصد به گزینه یک یعنی فروش بیشتر خودروهای چینی رای داده بودند و 34 درصد نیز گزینه 2 را انتخاب کرده بودند .


منبع:تسنیم
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۲۰:۱۶ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
منبرای پراید صفر ثبت نام کرده بودم امروز رفتم انصراف دادم حالا تا کی پولمو پس بدن خدا میدونه ولی مهم اینه که حتی اگر ده سال دیگه هم پولمو پس بدن مطمنم که در تصادف با پراید کشته نمیشم و احتمالا زنده میمونم. از صدا و سیما هم تقاضا دارم پشت مردم بایستد نه خودروسازان. بهتر بود سوال برنامه اینطور مطرح میشد.... بنظر شما با نخریدن خودروی بی کیفیت ایرانی در سال جان چند هزار نفر نحات داده میشود؟ گزینه یک ده هزار نفر گزینه دو بیش از ده هزار نفر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
خودرو صفر ایرانی و خودرو چینی نخریییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۲۱ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
آقا خواهشن یه سوال از این داداشمون بپرسید که چطوری حساب کرده که سه میلیون نفر تو این دو شرکت کار میکنن ؟؟

بزرگترین کارخونه های تولید خودرو در جهان فوقش 40 هزار تا 50 هزار نفر داخلشون کار میکنن بعد اینا چطوری شدن 3 میلیون نفر ؟؟؟؟

نمیدونم مردمو چی فرض کردید دیگه بسه

ما نمیخوایم به خاطر سود یه عده خواص جونمون رو به خطر بندازیم

باید کی رو ببینیم ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمدحسین
۱۲:۳۴ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
ایرانی نخریم، عقلمون کمه چینی بخریم.
Iran (Islamic Republic of)
A2A
۱۰:۲۱ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
چين چه چيزيش خوبه كه ماشيناش خوب باشن
خــــــــــــــــــــــــــــرید خودرو ممـــــــــــــــــــــــــنوع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
مردم ایران کمی صبر کنید پاییز خودروسازان ظالم نزدیک است.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۸:۲۹ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
حرف مفت نزن
کجا 3میلیون نفره
این همه تصادفات و قطع عضو و جان باختن و هدر رفتن وقت و پول مردمو نمی فهمی
خودرو صفر نخرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
نه داش خودروهای چینی در بازار نصف قیمت شدن احتمالا از بازار خبر نداری ی سری بزن ببین x60 چند شده یا x33 وووو...
آخرین اخبار