شانریت: ایران شایستگی میزبانی مسابقات جهانی را دارد

دبیرکل کنفدراسیون والیبال آسیا و رییس کمیته کنترل هجدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا گفت: اگر نظر من را بپرسند، خواهم گفت که ایران آماده میزبانی مسابقات جهانی است.

به گزارش خبرنگار حوزه توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، شانریت ونگپرست دبیرکل کنفدراسیون والیبال آسیا در طی برگزاری جام هجدهم به عنوان رییس کمیته کنترل در تهران حضور داشت. وی در خصوص عملکرد ایران در میزبانی این مسابقات گفت: میزبانی ایران عالی بود. من 20 سال پیش برای نخستین بار و برای یک دوره از مسابقات به ایران آمدم و وقتی این دوره های را با یکدیگر مقایسه می کنم چیزی جز پیشرفت ندیدم. در این دوره از مسابقات هیچ اعتراضی نشنیدم و بحثی پیش نیامد. البته سلیقه ها مختلف است. اما مسئولان برگزاری در ایران سریعا راه حل مناسبی را پیدا می کردند و تمام سعی خود را کردند تا تمام تیم ها راضی باشند.

شانریت به بعضی از مشکلات اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال نباید در بین مسابقه سکه، درب بطری و جسمی به وسط زمین پرتاب شود. همچنین سفارت ایران در بعضی از کشورها برای ویزای تیم ها همکاری کاملی نداشتند و باید به این موارد بیشتر رسیدگی شود.

او در خصوص کمیته برگزاری جام هجدهم گفت: مسئولان برگزاری در ایران بسیار عالی سازماندهی می کردند و بسیار هماهنگ بودند. همه موارد به سرعت انجام می شد. آنها وظیفه شان را به خوبی می دانستند و تجربه کافی را داشتند.

رئیس کمیته کنترل رقابت‌های والیبال قهرمانی آسیا درباره عملکرد این کمتیه اظهار کرد: کمیته کنترل روز اول کمی با اشتباهات مواجه شد. بعضی از مربی ها اعتراض کردند که کاملا طبیعی بود. وقتی تیمی در مسابقه نتیجه خوبی کسب می کند، همه چیز خوب است. اما وقتی نتیجه مطلوبشان را کسب نمی کنند مربی ها سریعا به داوری اعتراض می کنند. در ابتدای رقابت ها داورها کنترل مسابقه را از دست دادند که پس 3 روز این مشکل هم حل شد. اما کمیته داوران در مرحله های پایانی که حساس هستند با انتخاب و جایگزین کردن داورها کار بزرگی انجام داد.

وی درباره وضعیت تیم‌های حاضر در ایران، گفت: تیم ها در خصوص محل اقامت و گذراندن در این دوره از مسابقات هیچ مشکلی نداشتند و بسیار راضی بودند. تیم ها در هتل 5 ستاره اقامت داشتند و تمام شرایط آنها عالی بود. اما تنها مشکلی که باعث انتقاد بعضی تیم ها شد، غذای گرم بود. مسابقه بعضی از تیم ها ساعت 3 تمام می شد و هنگامی که آنها به هتل برمی گشتند، غذای گرم هتل تمام شده بود و نمی توانستند برای آنها ناهار سرو کنند. البته مسئولین جعبه های غذا برای این تیم ها تدارک دیده بودند اما غذای گرم فرق می کند.

وی همچنین در خصوص پوشش خبری این رقابت ها اظهار کرد: پس از هر مسابقه نتایج سریعا به دفتر مرکزی AVC در بانکوک ارسال و در وب سایت منتشر می شد. در روز اول کمی تاخیر پیش آمد اما در روزهای بعد این پوشش خبری بی نظیر بود. تمامی نتایج، اخبار و گفت و گوها بسیار دقیق و سریع ارسال می شد. عکس ها کیفیت خوبی داشتند. حتی شنیده ام طی این مدت در شبکه های اجتماعی فعال بودند. می توانم بگویم پوشش خبری ایران در این مسابقات مانند مسابقات جهانی بود.

دبیر کل کنفدراسیون والیبال آسیا سطح فنی هجدهمین دوره رقابت های والیبال آسیا را خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: در سال های گذشته اگر صحبت از والیبال آسیا می شد، تنها نام تیم های چین، ژاپن و کره مطرح بود. پس از آن تیم ایران رشد کرد و در این مسابقات دیدیم که تیم های قطر و عمان چگونه ظاهر شدند. در این دوره نمی توانستم مسابقات را پیش بینی کنم. سال های قبل بیشتر مسابقات با نتیجه 3 بر صفر تمام می شد اما امسال دیدیم که تیم ها تا ست پنجم تلاش می کردند. این موارد نشان دهنده رشد والیبال در آسیا است.

عضو کمیته مسابقات فدراسیون جهانی والیبال در خصوص نظر فدراسیون جهانی والیبال که تیم قهرمان مستقیما به مسابقات المپیک راه نمی یابد، گفت: نمی توانم در این باره نظر خاصی بدهم. من هم از این تصمیم خوشحال نیستم. اما این مسابقات سال آینده برگزار می شود و باید منتظر بمانیم که FIVB چه قانونی را اعلام می کند. اما تا قانونی که الان وجود دارد، اگر تیم های آسیایی مستقیما از جام جهانی ژاپن به المپیک صعود نکردند، تیم های ایران، استرالیا و ژاپن در مسابقات انتخابی المپیک شرکت خواهند کرد. همچنین با انتخاب FIVB یکی از تیم های چین و کره جنوبی نیز به عنوان تیم چهارم در این مسابقات انتخابی شرکت خواهد کرد.

رئیس کمیته فنی مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا عنوان کرد که ایران می تواند میزبان مسابقات جهانی نیز باشد، اگر نظر من را بپرسند خواهم گفت که ایران آماده میزبانی مسابقات جهانی است. اما میزبانی مسابقات جهانی نوجوانان و جوانان. چرا که تعداد تیم های شرکت کننده در مسابقات جهانی جوانان کم شده و تنها 16 تیم حضور دارند. اما در مسابقات بزرگسالان مانند قهرمانی جهان 24 تیم شرکت می کنند و تاسیسات و تجهیزات ایران برای این مسابقات به اندازه نیست. به عنوان مثال در کنار سالن مسابقه باید زمین تمرین برای گرم کردن تیم ها وجود داشته باشد تا تیم ها نیم ساعت قبل از مسابقه بتوانند خود را در آن زمین گرم کنند و 15 دقیقه قبل از مسابقه در زمین اصلی خود را آماده کنند. اگر در سال های آینده ایران تاسیسات جدید را فراهم کند، میزبان مسابقات بزرگسالان جهان هم خواهید بود. چرا که تجربه کافی و لازم را مسئولان برگزاری ایران دارند.

شانریت در پایان از نمره یک تا 20 به میزبانی ایران نمره 20 داد و عنوان کرد: مطمئنا نمره ایران  20 است. مسئولان در میزبانی هیچ موردی کم نگذاشتند و فدراسیون والیبال ایران تمام تلاش خود را کردند تا بتوانند بهترین سرویس را ارائه کنند. باید حتما این نکته را ذکر کنم که میزبانی چنین مسابقاتی آسان نیست اما ایرانی ها تجربه خوبی داشتند و توانستند در این دوره سربلند شوند. دوره آینده این مسابقات در اندونزی برگزار می شود. امیدوارم چنین میزبانی را در آن کشور شاهد باشیم.

انتهایی پیام/ 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار