ری‌گردی شبانه به مناسبت هفته دولت

به مناسبت فرارسیدن هفته دولت و با هدف معرفی آثار تاریخی شهرری، برنامه ری‌گردی شبانه از 21 مرداد تا شش شهریور برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اجرای موفق تهرانگردی شبانه در سال‌های اخیر موجب تغییر نگرش مجموعه شهرداری نسبت به طراحی و اجرای گردش‌های شبانه برای تأمین اوقات فراغت شهروندان شده است.

شهرری منطقه‌ای سکونتی تاریخی کهن است که قدمت آن به دوره قبل از اسلام می‌رسد، آثار باستانی این منطقه بیشتر مربوط به دوره صفویه و قاجاریه است که در سطح آن پراکنده شده، شهرستان ری یکی از قطب‌های مهم گردشگری استان محسوب می‌شود و بافت تاریخی و ارزشمند آن از پتانسیل‌های مهم منطقه است. 

جاذبه‌های گردشگری شهرری به هم نزدیک و با شهر فاصله مناسبی دارد که باعث تقویت ارزش گردشگری آن شده است. 

آثار باستانی این منطقه در زمان حمله مغول مورد آسیب قرار گرفت اما از بقایای آن دوران هنوز آثاری مشهود است.

این منطقه کانون علم و ادب بوده و شخصیت‌های علمی هنری برجسته‌ای مانند زکریای رازی دانشمند و فیلسوف، غضایری رازی شاعر بزرگ زمان سلطان محمود غزنوی، شمس قیص رازی، نجم‌الدین رازی، شیخ بوبکر رازی و ... از این منطقه ظهور کرده‌اند.

این شهر که از سه هزار سال پیش از میلاد قدمت سکونت دارد، از اماکن تاریخی زیادی از جمله آب‌انبار، امامزاده، برج، استودان، نقش برجسته، چشمه، دژ، قلعه، آرامگاه و ... برخوردار است.

این شهر از کهن‌ترین شهرهای ایران و جهان است و تاریخ پیدایش آن به اقوام آریایی می‌رسد.

شهرری زمانی پایتخت ایران بود و در دوره‌های مختلف با نام‌های متفاوت راگا، رغه، ارشکیه، شیخ‌البلاد، محمدیه، ام‌البلاد، رام اردشیر، ری‌شهر و ... نامگذاری و طبق  نوشته‌های اوستا سیزدهمین شهری است که در جهان ساخته شده است.

به گفته رجبعلی خسروآبادی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در نیمه اول سال با توجه به افزایش دما و ساعت روشنایی، طول شب گزینه مناسبی برای پرداختن به اوقات‌فراغت و تفریح شهروندان تهرانی است.

اجرای موفق تهرانگردی شبانه در سال‌های اخیر موجب تغییر نگرش مجموعه شهرداری نسبت به طراحی و اجرای گردش‌های شبانه برای تامین اوقات‌فراغت شهروندان شده است و مجموعه مدیریت شهری در شهرستان‌های استان تهران نیز بایستی با الگوپذیری از شهرداری تهران اقدام به گسترش گردشگران شهری نمایند.

خسروآبادی هدف گشت‌های شبانه را توسعه پایدار شهری عنوان کرد و گفت: در طول روز به علت اشتغال والدین، اعضای خانواده فرصت تفریح و با هم ‌بودن را نخواهند داشت و در شب‌ها نیز عملا به علت تعطیلی مراکز تفریحی و فرهنگی گزینه‌ای به جز رستوران‌گردی پیش روی آن‌ها نیست.

وی افزود: گسترش گردشگری شبانه در استان تهران موجب می‌شود تا ارائه خدمات به شهروندان در گردش‌های شبانه از سوی نهادهای دولتی و مجموعه مدیریت شهری به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

در این راستا و با هدف معرفی آثار شهرری و به مناسبت فرارسیدن هفته دولت برنامه ری‌گردی شبانه از 21 مرداد الی 6 شهریور در شش نوبت برگزار می‌شود و شهروندان از مناطق دیدنی شهرری از جمله برج طغرل، چشمه‌علی، آتشکده ری و مقبره  شیخ صدوق بازدید می‌کنند.

علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات می‌توانند با شماره تلفن 33747090 و 33763166 اداره میراث فرهنگی شهرستان ری تماس حاصل نمایند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار