به بهانه روز بزرگداشت زکریای رازی؛

«الحاوی فی الطب» در موزه ملک

پنجم شهریور ماه را به پاس زحمات فراوان ابوبکر محمد زکریای رازی در حوزه داروسازی و طب روز بزرگداشت وی نام نهادند.

حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جای بسی مباهات است که محوطه مقر سازمان ملل در وین مزین به تندیس چهار تن از بزرگان علم و فرهنگ ایرانی است، حکیم عمر خیام، ابوعلی سینا، ابوریحان بیرونی و زکریای رازی.

قدیمی‌ترین نسخه خطی به قلم زکریای رازی دانشمند بزرگ ایرانی در موزه ملک نگهداری می‌شود و نام این اثر فاخر« الحاوی فی الطب» می‌باشد که به گفته رازی گردآوری این اثر پانزده سال به طول انجامیده و سوی چشمان وی را برده است.

کتاب «الحاوی» در زمان حیات رازی تدوین نشد و پس از وفات وی به فرمان ابوالفضل بن عمید، استاد صاحب بن عباد، وزیر رکن الدوله دیلمی از اوراق پراکنده و باقی مانده و به کمک شاگردانش اقدام به جمع آوری و تهیه کتاب کردند.

با  کشف الکل توسط زکریای رازی آمار مرگ و میر انسان‌ها کاهش و سطح بهداشت در طب افزایش چشمگیری یافت، کشف الکل در بهبود زندگی بشرو طب بقدری تاثیرگذار بوده که اثرات آن تا به امروز مشهود است.

 پنجم شهریور ماه مصادف با 27 اوت را به پاس زحمات فراوان ابوبکر محمد زکریای رازی متولد به سال 251 هجری قمری و متوفی به سال 313 هجری قمری پزشک فیلسوف و دانشمند ایرانی که آثار ماندگاری در حوزه پزشکی، شیمی و فلسفه داشته و به جهت کشف الکل و جوهر گوگرد شهرت جهانی یافته است، روز بزرگداشت وی نام نهادند.

به گفته ابوریحان بیرونی زادگاه رازی ری بوده است و آن زمان باب بوده کسانیکه زادگاهشان شهر ری باشد به رازی شهرت می‌گیرفتند، وی در کودکی عود می‌نواخت و گاهی شعر می‌سرود، مدتی به زرگری و کیمیاگری گذراند و بر آن بود که اکسیر کیمیا را کشف کند و پس از آن به طب روی آورد، به گفته جرج سارتن، رازی بزرگترین پزشک ایران و جهان اسلام در قرون وسطی است.
تکیه بر مشاهیر علمی و دانشمندان ایرانی که در حوزه طب سنتی جزء مشاهیر شناخته شده جهان هستند و چهره‌های برجسته‌ای به شمار می‌روند، می‌تواند در توسعه گردشگری سلامت تاثیرگذار بوده و با استفاده از شیوه‌های سنتی که این بزرگان در طب سنتی داشته‌اند و استفاده از آنها در حمام سنتی و ... به بحث توسعه گردشگری و بطور خاص توسعه گردشگری سلامت رونق داد.

رشد تکنولوژی در همه عرصه‌ها تاثیرگذار بوده  تا حدی که طب امروزی و استفاده از داروهای صنعتی جای عطر گیاهان دارویی طب سنتی را میان قشر کثیری از جامعه گرفته است، گاهی جای اندیشه است که برخی دم کرده‌های سنتی را از جریان زندگی زدوده‌ایم و به جای آنها به انواع نوشیدنی‌های صنعتی روی آورده‌ایم.

یادداشت: سارا تمیزکار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۰۶ شهريور ۱۳۹۴
به چه دليل تنديس اين چهار نفر انجاست ؟ دليل انتخابشون چي بوده ؟
Iran (Islamic Republic of)
امير
۱۴:۰۸ ۰۵ شهريور ۱۳۹۴
با سلام اون چهار مجسمه مستقر در سازمان ملل متعلق به دکتر خوشنويس رييس اسبق پژوهشگاه ميراث در دولت اقاي احمدي نژاد بود.... جاي بسي افتخار است....
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۱۴:۰۴ ۰۵ شهريور ۱۳۹۴
سلام
من اطلاع نداشتم چنین تندیسی در مقر سازمان ملل وجود داره
آخرین اخبار