علی حیدر: درگیری ها در زبدانی به مراحل پایانی رسیده است

وزیر آشتی ملی سوریه ادعاها در خصوص تلاش برای تغییر بافت جمعیتی در مناطقی از سوریه را تکذیب کرد و گفت درگیری ها در زبدانی در مراحل پایانی خود قرار دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «علی حیدر» وزیر آشتی ملی سوریه در گفتگو با شبکه المیادین گفت: مساله زبدانی بسیار پیچیده تر از آن است که بتوان آن را در قرارداد آتش بس با یک گروه مانند احرار الشام خلاصه کرد. زبدانی از آخرین پایگاه های گروه های مسلح است که اگر از آن خارج شوند از محدوده پایتخت رانده شده اند. 

وی افزود: گروه تروریستی احرار الشام در زبدانی به سران نظامی خود در ادلب و سران سیاسی شان در ترکیه وابسته اند، بنابراین تصمیم نهایی با نیروهای این گروه در زبدانی نیست. این گروه که تحت لوای جبهه النصره قرار دارد با ترکیه و قطر هم در ارتباط است.
 وزیر آشتی ملی سوریه در ادامه افزود: گروههای مسلح دیگر در زبدانی حضور دارند که به احرار الشام اختیار گفتگو نداده بودند. افرادی هم وجود دارند که هر چند در لباس شهروندان عادی هستند اما کاملا مرتبط با خارج اند. نکته سوم آنکه گروههای مسلح خارج از زبدانی احساس کردند که اگر درگیری ها در این شهر پایان یابد پشت آنها خالی می شود. 

علی حیدر ادامه داد: گروههای مسلح پس از آن به آتش بس تن دادند که خود را در محاصره و تنگنا دیدند. در زبدانی فقط 30 درصد از ساکنان، شهروندان عادی هستند. کسانی که آتش بس را برهم زدند و با ادامه آن مخالفت کردند گروه کوچکی از افراد مسلح بودند که به خارج از زبدانی وابستگی داشتند.

 وی گفت: هر چند همیشه می توان از راههای سیاسی و آتش بس سخن گفت اما در زبدانی به نظر می رسد فقط سلاح می تواند پایان دهنده باشد. درگیری های زبدانی رو به پایان است و به زودی موفقیت ارتش را شاهد خواهیم بود. اما اگر قرار باشد آتش بسی صورت گیرد فقط اجرای آن مانده زیرا مذاکرات انجام شده و شرایط دو طرف کاملا مشخص است.

وزیر آشتی ملی سوریه در خصوص کفریا و الفوعه هم گفت: مساله الفوعه و کفریا به زبدانی ارتباطی ندارد بلکه فقط در یک مدت محدود در چارچوب آتش بس قرار گرفتند. 

علی حیدر گفت: برخی ادعا می کنند که قرار است بافت جمعیتی این دو شهر و زبدانی تغییر کند که این مساله دروغ است. مردم الفوعه و کفریا در حال مقابله با تروریست ها هستند و به مبارزه ادامه می دهند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار