کتاب «سرگذشت پزشکی ایران» می‌توانند جرقه‌ای برای کتاب‌های موضوع محور باشد

این کتاب سرگذشت پزشکی در ایران را با زبان ساده و قابل فهم برای عموم بیان می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم رونمایی از کتاب «سرگذشت پزشکی در ایران» اثر یاسر مالی و احسان رضایی با حضور حجت‌الاسلام محمد رضا زائری مدیر مجتمع شهدای انقلاب اسلامی، حمید‌رضا نمازی عضو هیئت علمی اخلاق پزشکی ایران در دانشگاه تهران و شهزاد مشوقی مسؤل کتابخانه امیر کبیر به مناسبت روز پزشک روز دوشنبه 2 شهریور برگزار شد.

حمیدرضا نمازی عضو هیئت علمی اخلاق پزشکی ایران در خصوص اخلاق در پزشکی گفت: بی‌تردید پیوندی که در حوزه اخلاق و سلامت پزشکی ایجاد شده جدی است و باید به دانش پزشکی سلوک را یاد بدهیم. هویت گم شده‌ای در تاریخ پزشکی است که باید سراغش را بگیریم و بتوانیم از این گمشدگی نجات یابیم.

نمازی در ادامه افزود: در حوزه سلامت دچار پیچیدگی شده‌ایم، پزشکان با یکدیگر و بیماران با خود به گونه‌ای غیر‌قابل فهم و پیچیده صحبت می‌کنند.

یکی از راه‌های اعتلای پزشکی در کشور پیچیدگی است. این کتاب از حیث محتوا در برگیرنده  هر آنچه در طول تاریخ پزشکی ایران تا به امروز اتفاق افتاده است را روایت می‌کند. اما کتابی یک ویژگی دارد که آن را در تاریخ نویسی پزشکی ممتاز می‌کند و آن هم سادگی نوشتاری کتاب است. کتاب «سرگذشت پزشکی ایران» می‌تواند جرقه‌ای برای کتاب‌های موضوع محور باشد.

احسان رضایی نویسنده کتاب «سرگذشت پزشکی ایران» با اشاره به ویژگی‌های کتاب گفت: کتاب در ابتدا با قدیمی‌ترین جراحی بر روی سر در دنیا آغاز می‌شود که پس از این جراحی شخص بیمار تا یک سال به زندگی خود ادامه داده بود ولی مصری‌ها ادعای اولی جراحی سر را دارند که کتاب این مورد را ذکر کرده و آن را نقض می‌کند.

رضایی ادامه داد: هدف از نگارش این کتاب این است که تصورات غلط نوجوان و جوانان را نسبت به گذشته اصلاح کند و هدف آنها شناسایی مفاخر و پزشکان پیشین است. اگر همان داشته‌هایی را که داریم در دسترس دیگران قرار دهیم خیلی بیشتر از آنچه که هستیم به خودمان افتخار می‌کنیم.

یاسر مالی نویسنده دیگر کتاب خاطرنشان کرد: این کتاب در اصل یک مجموعه از فرهنگ و تمدن ایران در بخش‌های مختلف در قالب کتاب‌های ساده و خوشخوان که حتی برای نوجوانان تا گروه سنی بزرگ‌سال طراحی شده است. این کتاب سرگذشت پزشکی در ایران را با زبان ساده و قابل فهم برای عموم بیان می‌کند ما در این کتاب قصه پزشکی در ایران را از زمان شهر سوخته و قبل از آمدن آریایی‌ها به ایران و به تدریج تشکیل سلسله‌ها تا تمام دستاورد‌های امروز را به نگارش در آورده‌ایم.

حجت‌الاسلام محمد‌رضا زارعی فرم و کیفیت کتاب را بسیار جذاب دانست و گفت: این کتاب علاوه بر کیفیت عالی دارای محتوای غنی و ساده برای تمام سنین است.

وی ادامه داد: علم پزشکی تنها متصدی درمان نیست بلکه بیشتر به پیشگیری می پردازد ما روایت زیادی درباره علم پزشکی داریم زیرا این علم سلامت ما را تأمین می‌کند. ما در تاریخ پزشکی ایران افتخاراتی داریم که قابل ادعا و کم نظیر است.

در پایان این جلسه رونمایی کتاب «سرگذشت پزشکی در ایران» با حضور نویسندگان و سخنرانان صورت گرفت.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.