بازگشت مناطق کُردنشین ترکیه به روزهای سخت گذشته

تحلیلگران سیاسی، جنگ اردوغان علیه حزب کارگران کردستان ترکیه را استراتژی او برای تضعیف سیاسی و اقتصادی کُردها میدانند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوانبه نقل از نیویورک تایمز، حملات هوایی آنکارا علیه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) بار دیگر بخشهای جنوب شرقی این کشور را به روزهای سخت پیش از آتش‌بس بازگردانده است. تحلیلگران معتقدند این درگیری‌ها برای کردها که به سختی توانسته‌اند اقتصاد خود را به حرکت درآورند، گامی رو به عقب خواهد بود. 

بسیاری از تحلیلگران و کردها حملات هوایی علیه پ ک ک را استراتژی اردوغان برای تهییج احساسات عمومی و به دست آوردن دوباره آرای اکثریت در انتخابات پیشرو می‌دانند.

حملات علیه پ ک ک زمانی آغاز شد که ترکیه سیاست خود را در قبال گروه تروریستی داعش تغییر داد و به ائتلاف بین‌المللی علیه این گروه پیوست. از آن زمان یک ماه می‌گذرد و دولت ترکیه در این مدت   تنها 3 بار مواضع داعش را مورد حمله قرار داده است. در حالی که حملات آنکارا علیه مواضع گروه پ ک ک در کوهستان‌های شمالی عراق و در داخل ترکیه 400 بار رخ داده است. 

این مسئله حتی غربی‌ها را نیز درباره هدف واقعی اردوغان در حمله به داعش دچار تردید کرده است.

در درگیری‌های دولت ترکیه و گروه پ ک ک 65 نفر از نیروهای نظامی این کشور و 800 کرد جان خود را از دست داده‌اند. این جنگ نگرانی‌ها را درباره تداوم اختلافات ریشه‌دار دو طرف که تاکنون به بهای جان 40 هزار نفر در طول چندین دهه تمام شده، افزایش داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار