چین خواستار ازسرگیری مذاکرات شش جانبه کره شمالی شد

سفیر چین در کره جنوبی از پافشاری پکن برای ازسرگیری مذاکرات شش جانبه هسته‌ای با کره شمالی خبر داد.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوانبه نقل از خبرگزاری یونهاپ؛ "کیو گوهونگ،" سفیر چین در کره جنوبی، روز گذشته اعلام کرد: پکن معتقد است عاری سازی هسته‌ای کره شمالی از طریق ازسرگیری مذاکرات شش جانبه کره شمالی که اکنون به حال تعلیق درآمده امکان‌پذیر است.

"کیو گوهونگ،" در این باره گفت: ازسرگیری مذاکرات شش جانبه می‌تواند مسئله هسته‌ای کره شمالی را حل کند و زمینه ساز عاری سازی هسته‌ای شبه جزیره کره باشد.
مذاکرات شش جانبه با هدف متقاعد کردن کره شمالی به دست کشیدن از بلندپروازی هسته‌ای خود از اواخر سال 2008 (پاییز 87) با بن بست روبرو بوده است. کره شمالی، کره جنوبی، چین، روسیه، آمریکا و ژاپن طرف‌های دخیل در مذاکرات شش جانبه کره شمالی را تشکیل می‌دهند.

"کیو گوهونگ" این اظهارات را در نشست پشت درهای بسته با "مون جائه این،" رئیس ائتلاف سیاسی جدید برای دموکراسی که یک حزب مهم مخالف در کره جنوبی به شمار می‌رود، مطرح کرد.
مون در این نشست نقش فعال چین را برای کمک به ازسرگیری مذاکرات شش جانبه کره شمالی خواستار شد.
کیو گوهونگ نیز تصریح کرد چین تلاش‌هایی را برای کاهش اختلاف‌ها میان آمریکا و کره شمالی آغاز کرده است.

وی همچنین گفت : موافقت کره شمالی و کره جنوبی که روز سه شنبه به دست آمد نقش بزرگی در کاهش تنش‌ها میان دو کره ایفا خواهد کرد. من معتقدم دو کره یکدیگر را بهتر درک خواهند کرد و همکاری با یکدیگر را از همین امروز آغاز می‌کنند. چین نیز از این روند حمایت می‌کند.

کره شمالی و کره جنوبی روز سه شنبه درمورد پایان دادن به بن بست نظامی میان دو طرف که باعث تشدید تنش در مرز به شدت مسلح بین دو کره شده است توافق کردند. براساس این توافق که درپی بیش از دو روز مذاکرات حاصل شد، کره شمالی درمورد زخمی شدن سربازان کره جنوبی براثر انفجارهای اخیر مین ابراز تاسف کرد و سئول نیز موافقت کرد پخش تبلیغات علیه پیونگ یانگ را متوقف کند.
کره شمالی همچنین موافقت کرد به وضع شبه جنگ که اعلام کرده است پایان دهد. دو طرف پس از آن، مذاکراتی را درباره برخی مسائل به منظور بهبود روابط دو کره برگزار خواهند کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار