رهبر کره شمالی: قدرت هسته‌ای عامل حفظ توافق "تاریخی" است

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی تسلیحات هسته ای را عامل حفظ توافق "تاریخی" دانست.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوانبه نقل از کی سی ان ای، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اعلام کرد: این تسلیحات هسته‌ای و نه مهارت‌های گفت و گو بود که عامل حفظ  توافق "تاریخی" با کره جنوبی با هدف پایان مناقشه نظامی میان دو طرف بوده است.

رهبر کره شمالی در جلسه کمیسیون مرکزی نظامی حزب حاکم، پیونگ یانگ را عامل حفظ این توافق که به گفته وی دو کره را بار دیگر در مسیر "آشتی و اعتماد" قرار داد، دانست. این توافق که پس از مذاکرات شبانه روزی در روستای مرزی پانمونجوم حاصل شد، دو طرف را از افتادن به ورطه مناقشه ‌ای مسلحانه نجات داد و آن‌ها را به آغاز مذاکرات رسمی واداشت.

با این حال، کیم می‌گوید: شروع مذاکرات میان دو طرف، پیونگ یانگ را به پایان دادن به برنامه تسلیحاتی‌ اش که به گفته وی عامل مهمی در برقراری و حفظ صلح بوده است، ملزم نخواهد کرد.

کیم در این نشست همچنین تصریح کرد: توافق پانمونجوم به هیچ وجه چیزی نبوده که از طریق نشستن پای میز مذاکره به دست آمده باشد، بلکه به لطف قوای نظامی مجهز به تسلیحات هسته‌ای بازدارنده ی این کشور حاصل شده است.

براساس این گزارش، بحران اخیر در روابط دو کره اوایل ماه جاری پس از وقوع انفجار مین در منطقه مرزی دو کشور که در آن دو سرباز کره جنوبی به شدت مجروح شدند، روی داد. سئول، پیونگ یانگ را مسئول این انفجار دانسته است، اتهامی که پیونگ یانگ آن را رد می‌ کند.

در پی وقوع این انفجار و شدت گرفتن تنش در روابط دو کشور، بلندگوهای تبلیغاتی کره جنوبی در مرزهای دو کشور فعال شدند و نیروهای نظامی به حالت آماده باش کامل در آمدند.

پیشتر ده‌ها هزار نیروی کره جنوبی و آمریکا با برپایی رزمایش‌ های نظامی گسترده، حمله نظامی تمام عیار از سوی کره شمالی را شبیه سازی کردند؛ اقدامی که پیونگ یانگ آن را تحریک آمیز توصیف کرد.

کره جنوبی و آمریکا مدعی هستند: این مانورهای نظامی ماهیت دفاعی دارند، اما برگزاری مانورهای مشترک سالانه آمریکا با کره جنوبی بیش از پیش به تنش‌ها در روابط دو کره دامن زده است.

کره شمالی تهدیده کرده بود مادامی که تهدیدات آمریکا ادامه داشته باشد پیونگ یانگ هر اقدامی را با هدف نشان دادن توان خود به کار خواهد گرفت.

حدود 30 هزار نیروی آمریکایی به طور دایم در کره جنوبی مستقر هستند، در حالی که جنگ در شبه جزیره کره در سال‌های 1950 تا 1953  بدون پیمان صلح رسمی و تنها با آتش بس به پایان رسید، دو کره در 65 سال اخیر در وضعیت جنگ بوده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار