توسعه علم و فناوری شرط لازم برای اقتصاد دانش‌بنیان

معاون تجاری سازی معاونت علمی گفت: توسعه علم و فناوری شرط لازم برای اقتصاد دانش‌بنیان است این در حالی است که این امر در جامعه کافی نیست.

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود شیخ زین‌الدین معاون تجاری سازی فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری که ظهر امروز چهارشنبه در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: توسعه علم و فن‌آوری شرط لازم برای اقتصاد دانش‌بنیان است این درحالی است که در جامعه به این امر توجه کافی نشده است.خروجی‌های پژوهشی و فناوری ما با استانداردهای بین‌المللی مشکلی ندارد ولی اقتصاد دانش بنیان در بکار گیری این خروجی‌ها با مشکل مواجه است.

وی بیان کرد: در حوزه توسعه علم و فناوری دستگاه‌های متفاوتی درگیر هستند یکی از وزراتخانه‌های مهم که در این امر دخیل است وزارت علوم تحقیقات و فناوری است که مسئولیت فناورانه دارد البته نباید از نقش وزارت بهداشت و همچنین حوزه آی سی تی غافل شد.

شیخ زین‌الدین در ادامه افزود: اقتصاد دانش‌بنیان مانند هر اقتصاد دیگری جنس آن اقتصاد است و موضوع فعالیت آن اقتصاد است البته با بحث جامعه شناسی نیز ارتباط دارد بنابراین باید جنس آن را اقتصاد اجتماعی دانست ما به کرات این موضوع را با توسعه علم و فناوری اشتباه گرفته‌ایم و چالشی که در این زمینه به وجود می‌آید این است که وقتی حرف از اقتصاد می‌زنیم طیف وسیعی از جامعه را درگیر می‌کنیم‌. 
 
معاون تجاری سازی فناوری و نوآوری با اشاره به نقش حاکمیتی معاونت علمی و فناوری خاطر نشان کرد: معاونت علمی و فناوری نقش حاکمیتی و همچنین هماهنگی دارد و ماموریت آن این است که بین مجموعه توسعه علم و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ارتباط برقرار کند و بسیاری از وزارت‌خانه‌ها و شرکت‌ها در اقتصاد دانش‌بنیان که قسمت دوم این مطلب است نقش فعالی دارند. 

باید در توسعه علم و فناوری هزینه‌ کنیم تا بتوانیم علم بدست آوریم 
وی تاکید کرد: از سالهای بعد از انقلاب در حوزه پژوهش و فناوری فعالیت خود را شروع کرده‌ایم‌، پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد را مستقر کرده‌ایم و هم‌اکنون 38 پارک علم و فناوری وجود دارد که توجه استان‌ها را به سمت توسعه و اقتصاد دانش‌بنیان جذب می‌کند.

شیخ زین‌الدین تصریح کرد: دولت باید رابطه بین شرکت‌های بزرگ و کوچک را تسهیل کند و کمتر توانسته است رابطه‌ای بین شرکت‌های کوچک و بزرگ برقرار کند. 

وی عنوان کرد: ازسال گذشته میزان حمایت‌ها را از دانشگاه‌ها دو برابر کرده‌ایم سال گذشته 700 میلیارد تومان پیش فاکتور داشته‌ایم که 93 میلیارد از آن را به فروش رسانده‌ایم ولی در سال جاری هزار و 700 میلیارد تومان پیش فاکتور داریم که 50 میلیارد تومان آن را تا آخر شهریور برای فروش قطعی کرده‌ایم. 

وی اذعان داشت: موضوع اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد کسب و کار است در اقتصاد مقاومتی برای ضربه پذیری باید تنوع در بخش کسب و کار ایجاد شود و اینکه چه مقدار این کار ظرفیت دارد هنوز به طور قطعی مشخص نشده است. 

شیخ زین‌الدین در پایان تاکید کرد: هیچ مشکل علمی و فناوری برای ساخت تجهیزات نداریم و مشکل عمده ما از لحاظ مدیریتی و مالی  است.


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار