در حالیکه مردم چشم انتظار کاهش قیمت خودرو هستند مسئولان رنگ عوض کرده و اعلام می‌کنندخودرو یک محصول "تولید داخل" بوده که قیمت آن متأثر از تورم است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای این انتظار را در جامعه به وجود آورد که با کاهش هزینه‌‌های حمل‌ونقل و واردات قیمت بسیاری از اقلام از جمله خودرو کاهش یابد.

در همین راستا مشتریان خودرو دست از خرید کشیده و به نوعی منتظر کاهش قیمت‌ها ماندند، اما عدم حضور مردم دربازار منجر به ارائه سخنان جدید از سوی خودروسازان و متولیان شد.

درواقع مسئولان یکصدا ساز عدم کاهش قیمت خودرو را کوک کرده و مدعی شدند که خودروی داخلی "تولید داخل" است و درصد کمی از آن از واردات متأثر می‌شود و بر این اساس دلیلی برای کاهش قیمت وجود ندارد.

این اظهارات در حالی بیان شده‌اند که انگار مسئولان یادشان رفته همین چند سال پیش و با شروع تحریم‌ها بود که افزایش هزینه‌های واردات عامل صعودی شدن قیمت اعلام کردند که در نهایت نیز منجر به افزایش قیمت برخی از محصولات خودرو حتی تا چند برابر شد.

انتشار خبر عدم تمایل خودروسازان به  کاهش قیمت، واکنش های مردم را جدی‌تر و آنها را مجاب به تشکیل کمپین "نخریدن خودروی صفر" کرد تا از این طریق مراتب اعتراض خود را بلندتر از قبل اعلام کنند، هرچند که تشکیل این کمپین هم بازخوردهای متفاوتی داشت.

یکی از مهم ترین واکنشها به تشکیل این کمپین انتقاد محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت به آن بود، او که نخریدن کالای تولید داخل و ایجاد کمپین ضد خرید خودرو داخلی را گناه و کار ضد انقلاب عنوان کرده و معتقد بود در شرایط کنونی با وجود تورم اگر خودروسازان قیمت خودرو را ثابت نگه دارند خود به معنی کاهش قیمت است، از کیفیت پایین خودروهای داخلی نیز حمایت کرده بود.

آنطور که نعمت زاده در نشست خبری خود گفته بود خودروسازان داخلی باید خودرویی را تولید کنند که متناسب با جیب مصرف کننده باشد! تا از این طریق از صنعت خودرو کشور دفاع تمام قد کرده باشد.

اما  انتشاراین سخنان کافی بود تا دوباره شاهد واکنشهای منفی از سوی همگان باشیم، واکنش‌هایی که تنها به مردم منتهی نشد و شخص رئیس جمهور نیز با ارائه تذکری به وزیر، خواستار رفتار محترمانه با منتقدان شد.

پس از این تذکر رییس جمهور بود که  وزیر صنعت  سخنان جنجالی خود را اصلاح کرد و گفت که من از مردم عذرخواهی می کنم و به خریداران خودرو جسارت نکرده ام و هیچگاه نگفتم هر کس خودروی داخلی نخرد، ضدانقلاب است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت باز هم تاکید کرد: بنده با کمپین نخریدن کالای داخلی مخالف و معتقدم به جای این کمپین باید برای بهبود کیفیت، رضایتمندی مشتری، کاهش قیمت، خرید کالاهای داخلی و حمایت از تولید ملی کمپین راه انداخت.

وی حتی سخنان خود در خصوص کیفیت خودروهای داخلی را این گونه اصلاح کرد که "کیفیت خودروی امروز پایین ، ولی نسبت به سه ماه پیش بهتر شده است ولی هر چیزی قیمت خودش را دارد، معلوم است کیفیت پراید با خورویی که 150 سال سابقه دارد یکسان نیست."

کاهش قیمت خودرو منطقی نیست

سید هادی حسینی، عضو کمیسیون صنایع، معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: ما علاقه‌مندیم که قیمت خودرو کاهش بیابد، ولی باید به این موضوع نیز توجه کرد که هیچ یک از اجزاء ماشین مانند آهن و پلاستیک قیمتش کاهش پیدا نکرده که قیمت کلی خودرو متأثر از آن کاهش بیابد.

وی افزود: همچنین در سال جاری هزینه دستمزد نیز افزایش یافته و اگر همه این عوامل را کنار هم قرار دهیم اگر افزایش قیمت خودرو را نداشته باشیم کار بزرگی انجام داده‌ایم.

بررسی تشکیل کمپین نخرید خودرو

ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به تشکیل کمپین خرید نکردن خودروی داخلی گفت: موضوع مهمی که باید مورد توجه شود و مورد بررسی قرار بگیرد این است که کمپین نخریدن خودرو چگونه در کشور شکل گرفته و تا این حد اثرگذار بوده است.

وی افزود: مردم ایران حق استفاده از تولیدات داخلی را دارند اما نه تولیدات بی‌کیفیت و با قیمت بالا و در این راستا در تولیدات داخلی باید به گونه‌ای عمل شود که جوابگوی همه سلایق باشد.
نکو با انتقاد و از عملکرد خودروسازان گفت: در شرایط فعلی کیفیت خودرو با قیمت آن متناسب نیست.

وی تصریح کرد: خودروسازان ما باید در شیوه فروش خود تجدید نظر کنند و امکاناتی را در اختیار خریداران بگذارند تا آنها راغب به خرید خودرو شوند.

وی ادامه داد: افزایش وام خرید خودرو یکی از راهکارهایی است که می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند.

کیفیت و ارزانی دو استراتژی دولت برای صنعت خودرو 

این اظهار نظرهای متفاوت برای قیمت خودرو در حالی ادامه دارد که قائم مقام وزیر صنعت با تأکید بر اینکه درهای کشور را برای ورود خودروهای خارجی باز نمی‌کنیم، گفت: هدف ما حمایت از خودروسازان است نه این که آنها را به زمین بزنیم.

وی افزود: کیفیت و ارزانی دو اولویت اصلی در استراتژی دولت برای صنعت خودروسازی است.

خسروتاج، به این نکته نیز اشاره کرد که افزایش کیفیت خودروها باید به نحوی سیاست‌گذاری و پیگیری شود که خودروسازان در یک فضای رقابتی به کاهش قیمت‌ها بپردازند.

مردم چه می‌گویند

درپی اظهارات اخیر وزیر صنعت مبنی بر اینکه نخرید خودرو داخل گناه است بسیاری از کاربران با باشگاه خبرنگاران جوان تماس گرفته و در برابر سخنان این عضو کابینه دولت یازدهم واکنش نشان دادند.

فراهانی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در سال هایی که ارز گران شد خودروسازان ارزبری خودرو را 55 تا 80 درصد عنوان کردند و قیمت خودرو را تا سه برابر افزایش دادند در حالی که پس رفع تحریم می‌گویند تنها 20 تا 25 درصد خودرو ارزبری دارد.

کاربر دیگری در تماس با باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: کاهش قیمت درپی کاهش تقاضا یک اصل اثبات شده اقتصادی است پس چرا خودروسازان ومسئولان در برابر این موضوع مقاومت کرده و قصد کاهش قیمت را ندارند.

محمدی، از پراید به عنوان تابوت متحرک یاد می‌کند و می‌گوید: چرا باید 20 میلیون را صرف خرید یک تابوت برای خانواده‌ام بکنم.

کاظمی نیز ازدیگر شهروندانی است که می‌گوید: تنها راه کاهش قیمت خودروهای داخلی کاهش تعرفه واردات است که منجر به ایجاد رقابت در کشور خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ اگرچه قصه خودرو انگار تمامی ندارد، اما تنها به ذکر چند نکته باید بسنده کرد و آن اینکه اگر حمایت از تولید داخل جز اولویت‌های دولت است باید به کیفیت نیز توجه ویژه کند و با تزریق تسهیلات میلیاردی به خودروسازان چشم خود را بر دیگر صنایع نبندد.

نکته قابل توجه دیگر این است که، به اذعان فعالان اقتصادی و اکثر مردم در سال‌های گذشته تنها قیمت خودروهای سواری افزایش یافت و کیفیت مظلوم واقع شد و در شرایط کنونی طبیعی است که مردم انتظار کیفیت متناسب با هزینه را داشته باشند.

بنابراین لازم است مسئولان اگر خواستار جلب رضایت مردم و بازگشت آنها به بازار هستند، افزایش کیفیت را در اولویت قرار داده و با بهبود آن ساز صعودی شدن قیمت را کوک کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۲:۴۷ ۰۸ مهر ۱۳۹۴
باسلام
بنده هم با دوستان موافقم که خودروهای تولیدی واقعا بی کیفیته،خدمات پس ازفروش واقعا جوابگو نیست.
Iran (Islamic Republic of)
پدرام
۰۸:۵۷ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
کره 25سال پیش پرایدشو انداخت به ایران والان بعداز25سال ببینیدچه خودرهایی تولید میکند قیمت سانتافه در کره 18000000تومان است انوقت ما با این همه امکانات رسیدیم به وانت پراید
واقعا متاسفم ازاین همه دزدی
مردم انقدر نخرید تا قیمتها به همان قیمت 10سال پیش برگردد
-
علی
۱۲:۲۲ ۱۹ شهريور ۱۳۹۴
بانخریدن خودرو این زالوهائی که خون مردم رامی مکن ازبین ببرید البته امیوارم.......
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۹:۲۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: از امت من شاید زنا کند دزدی کند اما دروغ نمیگوید.
منم نظرم عوض شد میخواستم ماشینم رو بفروشم و صفرش رو بخرم اما منم یه ایرانیم میخوام به این رودخانه بپیوندم.
راستی یک پسر 2 ساله دارم که هیچ وقت به زور نمیتونم کاری رو بهش تحمیل کنم.
Iran (Islamic Republic of)
خودروی صفر ممنوع
۰۲:۳۲ ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
جای تأسف داره، مردمی که با بدبختی و زجر کشیدن پول جمع میکنن تا ی ماشین بخرن که لااقل زن وبچشون وبزارن توش دلشون خوش باشه ماشین دارن
اونوقت بجای دادن اینهمه پول ی لگن از ایران خودرو یا سایپا تحویل می گیرن که باجون خودشون و همون زن و بچشون بازی میشه،بخاطر کیفیت بد محصولات این دوتا شرکت فاسد.ماها اگه پول داشتیم که نميومديم لگنهاي شما رو سوارشيم از بيچارگيه،خدا به راه راست هدايتتون کنه
تا حصول نتیجه خرید خودروی صفر ممنوع
درود بر غیرت و اتحاد مردم و
مرگ بر شرکتهای لگن سازی
Iran (Islamic Republic of)
یکی مثه شما مثلا مسلمان
۱۴:۲۱ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
قابل توجه اقایون
فقط و فقط جهت اطلاع......
دروغ گفتن گناهه.درغگوو دشمن خداست
کم فروشی گناهه
گرون فروشی گناهه
حق مردمو ضایع کردن گناههه
اگه ب روز حساب اعتقاد داری اگه باور داری برای کارتون باید حساب پس بدین یکم ب حرفاتون ب کاراتون فکر کنید....
ب این فکر کنید ک شما مسلمونید
Iran (Islamic Republic of)
علی روشنگر
۱۳:۲۸ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
حالا که مسئولین اینقدر از خودروسازهای داخلی حمایت میکنند مجلس شورای اسلامی در طرحی انقلابی تمام مسئولین کشور و خانواده آنها را موظف و مجبور به استفاده از خودروهای بی کیفیت ایرانی بکنند و استفاده و سوار شدن خود و خانواده آنها از خودروی خارجی ممنوع بشود تا درد مردم را بفهمند چرا که مسئولین هم از همین مردم هستند. شکم سیر از گرسنه خبر نداره. سواره هم از پیاده خبر نداره. لطفاً پخش کنید
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۳:۰۶ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
مجلس ...مجلس .....مجلس ....آخه چرا مجلس نشینها کاری نمی کنند تعرفه واردات خودروی با کیفیت نباید بیشتر از بیست درصد باشد
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۲:۵۴ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
واقعاً داستان غم انگیزی شده با این وضعیت من که ماهی یک میلون دویست حداکثر درآمدم هستش تا اخر سال اگه هیچی نخورم و نپوشم باز نمی تونم یک پراید بخرم... آخرشم باید افتخار کن فرزند سرزمینی هستم که مملو از ثروت های خدادادی هستش بخدا افسرگی گرفتم خدا تا کی ما نسل باید فقط آروز داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۲:۴۰ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
بازم زنده باد باشگاه جوان که از میان زر و زور و مردم مردم را انتخاب کرد.
تاریخ ثابت کرده هرکس مرذم را انتخاب کرده همیشه ماندگار شده.
-
برو کر
۱۱:۰۹ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
نخرید اگه دیشب ان 405دیده بودی باان همه کشته دیگه نام ایرانخودرو را نمیگرفتی
Iran (Islamic Republic of)
فواد
۱۱:۰۹ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
سلام بر دوستان
در علم اقتصاد بين الملل اصلي است به نام مزيت نسبي
يعني هر كشوري تو هر كالايي كه داراي برتري و توان توليدي بهتري است آن كالا را توليد كند و توليدات كالاهايي را كه توان توليد ندارد متوقف و آنها را وارد كند.
مثلا كشاورزي ژاپن قوي نيست ولي ايران هست.
خودروسازي ايران قوي نيست ولي ژاپن هست.
با مبادله هم ما سود ميكنيم هم ژاپن
.
.
.
حالا ما در توليد خودرو 40 ساله ثابت كرديم كه مزيت نسبي نداريم و بايد همانند اكثر كشورها وارد كننده خودرو باشيم
.
.
.
اين كار چند مزيت داره از جمله كاهش هزينه هاي آلودگي هوا، درمان بيماران ناشي از آلودگي هوا، كاهش تصادفات و مرگ مير ناشي از آن، حفظ محيط زيست، مهمتر از همه احترام به مردم و ملت و ...
كارگران هم كه تو ايران خودرو هستن مي تونيم انتقال بديم به پالايشگاههاي توليد بنزين كه ديگه مجبور نباشيم بنزين وارد كنيم بلكه برعكس به صادر كننده بنزين تبديل شيم چون ما نفت خام رو كه داريم بيايم خودمون به بنزين تبديل كنيم.
و.... اين ارزهاي صرفه جويي شده را صرف واردات خودروهاي با كيفيت كنيم كه ديگه نخوايم از جايي ديگه هزينه كنيم
اين يه مبادله و راه حل شفاف و ساده است كه نه سيخ ميسوزه نه كباب
لطفا كساني كه موافقن نظر بدن
Iran (Islamic Republic of)
سلیمان
۱۱:۰۳ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
با سلام به همه دوستان، به نظر من اگر هنرمندان و ورزش کاران محبوب به شکل نمادین هم که شده با یه پیام تو صفحه شخصی خودشون به این کمپین بپیوندند قطعا نتیجه میده....لطفا دوستان که ارتباطات نزدیکی با این گروه از جامعه دارن در صورت موافق بودن با این پیشنهاد یه کاری انجام بدن...
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۰:۲۶ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
فقط این را بگم که هر کسی از سایپا و ایران خودرو دفاع کند زیر میزی از این دو شرکت نکبت میگیرد لعنت به سایپا و ایران خودرو
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۲۹ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
آقای وزیر به این سئوال من پاسخ بده چرا وانت پراید 11 میلیون بفروش می رسد در صورتی که فقط اتاق آن تغییر کرده یعنی تفاوت اتاق پرای با اتاق وانت پراید10 میلیون می شود؟
آخرین اخبار