ثبت 80 وقف جدید توسط حوزه‌های علمیه کشور

معاون فرهنگی سازمان اوقاف از وجود 2700 موقوفه در کشور خبرداد و گفت: براساس سهمیه‌بندی‌های صورت گرفته برای حوزه های علمیه طی دو سال اخیر، 80 وقف جدید توسط این حوزه ها ثبت شده است.

به گزارش  حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست یکروزه معاونین سازمان و مدیران کل ستادی و استانی با موضوع موقوفات حوزه های علمیه با اشاره به اینکه از سال 92 مدیریت موقوفات حوزه های علمیه از سوی مدیران و شورای عالی حوزه به مرکز مدیریت حوزه های علمیه واگذار شده است، اظهارداشت : کمیته مشترک موقوفات حوزه های علمیه با حضور مسئولان اوقاف و مرکز مدیریت حوزه ها در سال 92 تشکیل شد و تاکنون 32 جلسه که اکثرا استانی و شهرستانی بوده است ، تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه در مجموع در این جلسات 175 مصوبه صادر شده است، گفت : برخی از این مصوبات اجرایی و برخی دیگر نیز در حال پیگیری برای اجراست.

شرفخانی با اشاره به اینکه در هرکدام از این جلسات سهمیه ایجاد وقف جدید برای حوزه های علمیه استانها تعیین می شود ، تصریح کرد : تاکنون 80 وقف جدید توسط حوزه های علمیه با نیت هزینه برای حوزه ها در کشور ثبت شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به آمار موقوفات حوزوی تصریح کرد: حدود 2700موقوفه با نیت های مرتبط با حوزه های علمیه در کشور داریم که از این تعداد1879 موقوفه غیرمتصرفی و 806 موقوفه متصرفی و 15 موقوفه اشتراک تولیت است که از این تعداد نیز 820 موقوفه انتفاعی و 1980 موقوفه منفعتی است.

وی ادامه داد : در مجموع موقوفات حوزوی دارای 171 هزار و 511 رقبه است که از این تعداد نیز 3493 رقبه انتفاعی و 168 هزار رقبه منفعتی است.

شرفخانی با اشاره به میزان درآمدهای این موقوفات گفت: در سال 88 موقوفات حوزوی تنها 800 میلیون تومان درآمد داشت اما با تلاشها و برنامه ریزی های صورت گرفته در سال 93 این رقم به 10 میلیاردتومان افزایش یافت و در مجموع از سوی سازمان اوقاف 18 میلیاردتومان در سال گذشته به حوزه های علمیه اختصاص یافت.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در استان کهکیلویه و بویراحمد هیچ موقوفه ای برای حوزه های علمیه نداریم ، تصریح کرد: استانهای ایلام، بوشهر و اردبیل دارای کمترین موقوفات و استانهای خراسان رضوی ، تهران و فارس دارای بیشترین موقوفات مرتبط با حوزه های علمیه هستند.







انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار