کافه کتاب/ 129

حرکت فرهنگی برنامه خندوانه پسندیده بود

برنامه تلویزیونی «خندوانه» به مردم کتاب معرفی کرد و من این حرکت فرهنگی را پسندیدم و ای کاش تکرار شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهره عارفی نویسنده‌ای است که از سال 80 شروع به نویسندگی کرده است و از جمله آثار او می‌توان به «روی موج 14» اشاره کرد. در ادامه گفتگوی ما را با این نویسنده می‌خوانید:

*چرا به حوزه ادبیات انقلابی روی آوردید؟

با توجه به اثراتی که در این حوزه خوانده بودم و عموما درباره اتفاقاتی بود که عموم مردم باهاش درگیر بودند، تصمیم گرفتم عینکمو عوض کنم و بیشتر به عوامل و ریشه‌هایی که ربطی به انقلاب داشتند پرداختم و تمام سعیم بر تفاوت ایجاد کردن در روند کارهای انقلابی بود.

*در حال حاضر کتابی در دست نگارش دارید؟

«رقص پا روی مرداب نیلوفر» نام کتابی است که در حال نگارش آن هستم و به احتمال زیاد تا چند وقت دیگر به چاپ می‌رسد.

*آخرین اثری که نگارش کردید با چه موضوعی بود؟

آخرین اثر که در حال حاضر زیرچاپ است کتاب «فرمان 11» که کتابستان اون رو به چاپ رسوند و با موضوع تاریخی و دینی است. یک سری کتاب هم دست ناشر دارم که هنوز به چاپ نرسیده.

*اوضاع نشر در حال حاضر  از دید شما؟

در حال حاضر اوضاع خوبی نداریم. در دهه 80 اوضاع نشر خیلی خوب بود اما در حال حاضر دچار رکود شدیم و این رکود تاسف‌بار است و ناشرین دست به کارهایی مانند پایین آوردن تیراژ کتاب‌ها می‌زنند که درست نیست.

*بهترین کتابی که در حوزه انقلاب خوانده‌اید؟

از نظر من کتاب‌هایی که به خاطرات پرداخته‌اند جالب‌تر هستند. از جمله خاطرات مهندس بازرگان و کتاب «پیک آفتاب».

*محبوب‌ترین نویسنده شما (ایرانی و خارجی)؟

از نویسنده‌های ایرانی بهرام صادق، سینا حسن‌دار و از خارجی‌ها آلبرکامو، موراکامی،‌ کوندرا را دوست دارم و اثراتشون رو مطالعه می‌کنم.

آینده ادبیات از دید شما؟

با این وضعیت که من می‌بینم می‌توانم آینده را پیش‌بینی‌ کنم، چون ناشرین بیشتر مایلند رمان‌های عامه‌پسند چاپ کنند و مردم هم بیشتر دوست دارند ترجمه بخوانند. به نظر من باید کتابخوانی رواج پیدا کند تا اوضاع نشر بهتر شود.

*با ورود نویسندگان نوپا اوضاع را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

حتما اوضاع خوب میشه، چون اتفاقات تازه‌ای در این حوزه در حال رخ دادن است از نظر من حوزه داستان‌نویسی در قیاس با مابقی حوزه‌ها یک قدم جلوترند.

*در نمایشگاه کتاب و کتابفروشی بیشتر بر اساس جلد کتاب کتاب رو خریداری می‌کنند. نظر شما در این خصوص؟

خیلی زیاد است، خیلی از افراد هستند که فقط برای جلد کتاب، کتاب را می‌خرند تا کتابخانه‌هایی زیباتر داشته باشند اما خیلی از مردم چون‌ کتاب‌ها گران هستند، خریداری نمی‌کنند. از نظر من بهتر است کارهایی برای جذابیت بیشتر کتاب انجام دهیم و به طراحی روی جلد اهمیت بدهیم.

*خانم عارفی از کی شروع به نوشتن کردید؟ 

به طور جدی از سال 80 اما پیش زمینه نوشتن رو از دوران مدرسه داشتم‌ اما به خاطر کار و مسائل شغلی عقب افتاد و به سال 80 رسید.

*یک کتاب خوب به ما معرفی کنید؟

در حوزه داستان، داستان کوتاه از دکتر پاینده که یک مجموعه سه جلدی به نام «در ایران» است.

*هر چه می‌خواهد دل تنگت بگو.

چرا این‌قدر استقبال مردم ما به کتاب کم شده. البته یک مقدار زیادی به نویسنده برمی‌گردد. از نویسنده ناشر حمایت نمی‌شود اما بهتر است با کتاب بچه‌هامون رو بزرگ کنیم. چند شب پیش خندوانه به مردم کتاب معرفی کرد. حرکت خوبی بود. بهتر است این کار بیشتر تکرار می‌شود.



گفتگو از: سعیده سادات احمدی


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.