جشن روز ملی سینما با حضور اهالی سینما و مسئولان فرهنگی در کاخ سعدآباد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در هفته ای که گذشت فروش فیلم تاریخی و ارزشمند «محمد رسول الله» از مرز سه میلیارد تومان گذشت و استقبال از این اثر فاخر همچنان ادامه دارد.


بلیت فیلم «محمد رسول‌الله» نیم‌بها می‌شود

بلیت فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» به کارگردانی مجید مجیدی به مناسبت روز ملی سینما نیم‌بها می‌شود.شرکت نور تابانان به عنوان تهیه‌کننده و پخش‌کننده فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله (ص)» تصمیم گرفته است به مناسبت فرارسیدن روز ملی سینما، بلیت فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» روز شنبه ۲۱ شهریور در تمامی سینماهای سراسر کشور به صورت نیم‌بها فروخته شود.

فیلم محمد رسول الله (ص) در 40 سینمای شهر تهران و 88 سینمای شهرستان به نمایش در آمده است.

موافقت پلیس با اکران بامدادی محمد رسول‌الله (ص) در پایتخت

سردار سعید منتظرالمهدی درباره طرحی که چندی پیش از سوی سازمان سینمایی در خصوص اکران شبانه و بامدادی فیلم‌ها مطرح شده بود، گفت: هم اکنون پلیس در جلساتی که با مسئولان مربوطه داشته و با توجه به استقبالی که شهروندان از فیلم محمد رسول‌الله(ص) داشته‌اند با اکران بامدادی این فیلم در سینماهای نمایش دهنده موافقت شد.

سخنگوی نیروی انتظامی با بیان اینکه این شرایط تا پایان شهریور ماه است، گفت:‌ در خصوص ادامه اکران این فیلم با همین وضع در نیمه دوم سال تصمیمی گرفته نشده و این شرایط نیز تنها مربوط به تهران است.

جشن روز ملی سینما در کاخ سعد آباد

در آستانه روز ملی سینما اهالی این هنر، کیک یک سالگی گروه هنر و تجربه را در کاخ سعدآباد خوردند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از فیلم «قصه ها» و «رستاخیز» گفت، مدیرعامل خانه سینما دلایل بسیاری از کم‌کاری ها در حوزه فرهنگ را یادآور شد و ایوبی نسبت به آینده هنر و سینما ابراز امیدواری کرد.

اهالی سینما به دعوت سازمان سینمایی در کاخ سعدآباد حضور پیدا کردند و در مراسمی که با ضیافت شام همراه بود، روز ملی سینما را جشن گرفتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حواشی فیلم «رستاخیز» و  تغییر نام بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر و از اجبارش برای برگرداندن نام بخش بین المللی جشنواره به فجر گفت.

در پایان این مراسم که مجری آن فرزاد حسنی بود، پس از پخش تصاویر مربوط به نمایش‌های گروه هنر و تجربه که با اظهار نظر برخی از سینماگران همراه بود، ، کیک یک‌سالگی سینمای هنر و تجربه با حضور امیرحسین علم‌الهدی، هوشنگ گلمکانی، ایرج تقی‌پور و شهرام مکری اعضای شورای سیاست‌گذاری این گروه بریده شد.

احسان کرمی، مجری جشن خانه سینما

هفدهمین جشن بزرگ سینمای ایران جمعه شب ، ساعت 20 در عمارت مسعودیه برگزار می‌شود و برگزیدگان بخش سینمایی معرفی خواهند شد جشن انیمیشن توسط علیرضا خمسه، فیلم کوتاه توسط امیرشهاب رضویان، مستند اکبر عالمی و بزرگداشت‌ها توسط کامران ملکی اجرا شد.


جدیدترین اظهارات درویش در خصوص فیلم رستاخیز
احمدرضا درویش با تاکید بر اینکه فیلم «رستاخیز» با مجوزهای قانونی و اتکا به فتاوای مراجع ساخته شده است، سخنان صریحی را در قالب یک نوشتار مطرح کرد. این کارگردان مطرح کرد: آنچه بر اثر تصمیم مدیران دولتی مبنی بر پایین کشیدن این فیلم از پرده‌ی اکران و توقف و تعلیق نمایش آن به بهانه‌ی جلوگیری از تضعیف جشن هسته‌ای صورت گرفته، حکایتی عبرت‌آمیز است که مسئولان سیاست‌ورز، لاجرم می‌بایست پاسخگوی آن باشند.

احمدرضا درویش در این نوشتار آورده است: «در ابتدای سخن برخود لازم می‌دانم در این مجلس با شکوه‌، شکوه شما بزرگواران و بزرگان عرصه سینمای کشور عزیزم را ارج بگذارم. این مراسم نشانه‌ای روشن از روح سخاوت‌، همدلی و همزبانی است که از دیرباز در فرهنگ ما ایرانیان ریشه دوانیده است. بزرگداشت بزرگان سینمای ایران ‌، پاسداشت کسانی است که پیشانی بر آستان فضیلت و اخلاق می‌سایند و نور حقیقت بر پرده‌ی تاریکی‌ها می‌تابانند که من، کوچک‌ترین آنانم.

گرامی‌ می‌دارم یاد و نام کسی را که ثبت روز ملی سینما در تقویم تاریخ و برگزاری آیین سالیانه جشن سینمای ایران ابتکار اوست. آن نوزاد فلسطینی در فیلم «بازمانده» اکنون جوانی بیست و چند ساله است و دفاع از شرافت و هویت خود در غزه، لازقیه‌، دمشق‌، حلب، موصل و الرمادی را مرهون تلاوت آیت الکرسی‌، از زبان مادربزرگش در واگن قطار می‌داند.

جای سیف‌الله داد در عرصه‌ی سینمای ایران خالی‌ست‌، کسی که در فیلمسازی پیشتاز و در مدیریت‌، نه به سیاست‌ورزی که به صدق و اندیشه‌ورزی شناخته می‌شود.

اکنون که تمامی اصناف کشور مشغول ارزیابی آثار دوران تحریم و حضور فعال برای دوران پساتحریم هستند‌، ضروری است که نهادهای صنفی در حوزه فرهنگ و هنر به خصوص خانه سینما با طراحی نقشه راه، عمق استراتژی فرهنگ،‌ هنر و سینما را در عرصه داخلی و بین‌المللی ترسیم و با خیزشی فرهنگی مطالبات برجای مانده و حرکت به سمت توسعه همه جانبه و پایدار را از مدیران و سیاست‌ورزان طلب نمایند.

در زمانه‌ای که سینمای ایران بر اثر سیاست‌های «خودتحریمی» با ادعای فتح قله‌های جهانی‌، حتی در عرصه‌ی نمایشی شهر کوچک مزار شریف در افغانستان‌، با دو میلیون جمعیت شیعه و زبان مشترک فارسی نیز سهمی ندارد‌، کسانی به قصد ترویج فرهنگ خاندان عصمت و طهارت(ع) بدون تکیه بر بودجه‌های جاری و بیت المال‌، طی بیش از یک دهه مجاهدت‌، اقدام به تولید فیلم «رستاخیز» نمودند. آنان این اقدام خود را به مثابه‌ی سعی بین صفا و مروه و طواف به گرد کعبه‌ی ناطق‌، حسین ابن علی(ع) می‌پنداشتند و آرزو داشته و دارند که مخاطبان تشنه‌ی عدالت و کرامت انسان را در عالم،‌ به دیدن برگی دیگر از کتاب مصور و قطور عاشورا میهمان کنند.

آیا این آرزو در شرایطی که دلارهای تکفیری و سلفی با تسلط بر رسانه‌های تبلیغی در برابر اندیشه‌ اهل بیت(ع) هزینه می‌شود و کودکان شیعیان به جرم انتساب به اسلام علوی ذبح و نوامیس مسلمانان در بازار بردگان خرید و فروش می‌شوند‌، گناهی نابخشودنی است و کیفر به همراه دارد؟
««رستاخیز» با عنایت و توجهات صاحبش‌، به فضل خدا و با مجوز قانونی و اتکا به فتاوای مراجع عالیقدر و حجت شرعی ساخته شد و به اکران عمومی درآمد. آنچه براثر تصمیم مدیران دولتی مبنی بر پایین کشیدن این فیلم از پرده‌ی اکران و توقف و تعلیق نمایش آن به بهانه‌ی جلوگیری از تضعیف جشن هسته‌ای صورت گرفته، حکایتی عبرت‌آمیز است که مسئولان سیاست‌ورز لاجرم می‌بایست پاسخگوی آن باشند.

درویش همچنین پس از پایان صحبت‌های خود با تشکر از بانیان این مراسم بزرگداشت هدیه‌ی جشن سینمای ایران را به ملت ایران و مشتاقان فیلم «رستاخیز» تقدیم کرد.

اکران ویژه فیلم خارجی در روز ملی سینما!
در حالی که فیلم «همشهری کین» ساخته اورسن‌ولز در تازه‌ترین نظرسنجی منتقدان به عنوان برترین فیلم قرن شناخته شده گروه هنر وتجربه در نظر دارد به مناسبت روز ملی سینما،این فیلم رادر یک سانس ویژه به نمایش بگذارد.

این فیلم قرار است روز 21شهریور همزمان با روز ملی سینما ،در ساعت 16 در پردیس سینمایی کوروش ،نمایش ویژه‌ای داشته باشد. 

در جدیدترین نظرسنجی از منتقدین بین‌المللی سینما که چندی پیش برگزار شد ، فیلم «همشهری کین» ساخته ماندگار «اورسن ولز» به عنوان برترین فیلم تاریخ سینما معرفی شد.

این فیلم که ساخت آن 10 هفته به طول انجامید، با حضور معروف‌ترین عوامل فیلم هالیوود از جمله «گرگ تولند» ساخته شد که اورسن ولز او را سریع‌ترین فیلم‌بردار هالیوود می‌دانست.

همشهری کین» در 9 بخش نامزد جوایز اسکار بود که فقط در رشته بهترین فیلم‌نامه‌ اصلی موفق به دریافت جایزه شد.

نمایندگان ایران در جشنواره های خارجی

«تابو» در راه سانفرانسیسکو
فیلم سینمایی «تابو» پس از حضور در جشنواره مونترال کانادا در بخش مسابقه جشنواره سانفرانسیسکو در تاریخ 27 سپتامبر 2015 به نمایش در می‌آید.

اخیرا پروانه نمایش فیلم سینمایی «تابو» به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی صادر شد تا با برنامه‌ریزی‌های انجام شده اکران مناسبی برای این فیلم صورت گیردبه گفته خسرو معصومی، بعد از نمایش «تابو» در سانفرانسیسکو، در فستیوال نیویورک هم این فیلم نمایش خواهد داشت و علاوه‌ بر آن دو جشنواره فیلم توکیو و لندن هم برای نمایش این فیلم در حال رایزنی و مذاکره هستند.

«احتمال باران اسیدی» در جشنواره فیلم زوریخ
فیلم سینمایی «احتمال باران اسیدی» نخستین ساخته بهتاش صناعی‌ها به یازدهمین جشنواره فیلم زوریخ راه یافت.

جشنواره فیلم زوریخ از جمله فستیوال‌های تاثیرگذار و معتبر اروپاست که هر ساله بیش از هشتاد هزار مخاطب و تعداد زیادی از چهره‌های مطرح سینمای اروپا و جهان را در این رویداد حضور پیدا می‌کنند.

نمایش تنها نماینده ایران در جشنواره ونیز
فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» تنها نماینده سینمای ایران در جشنواره فیلم ونیز 2015، در هفته جاری دو نمایش در بخش «افق‌ها»ی این رویداد سینمایی خواهد داشت.

«چهارشنبه 19 اردیبهشت» اولین ساخته سینمایی وحید جلیلوند روزهای 7 و 8 سپتامبر (دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری) در بخش افق‌های هفتادو دومین جشنواره فیلم ونیز به روی پرده رفت.
همچنین این فیلم روز دوشنبه هفته آینده در چهارمین جشنواره مجازی ونیز (سالاوب) نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.

سینماها اکران بامدادی گرفتند
 سانس‌های بامدادی فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» داده شده و این فیلم تا پاسی از شب نمایش دارد، علاوه بر آن سینماهایی که فیلم‌های دیگر را نمایش می‌دهد نیز می‌توانند لیست خود را به انجمن سینماداران اعلام کنند تا این انجمن نیز اسامی این سینماها را به وزارت ارشاد ارائه کند.
او در پاسخ به این پرسش که این امتیاز برای بقیه فیلم‌ها نیز اختصاص داده می‌شود، گفت: چنین امکانی وجود دارد و سینماهای نمایش‌دهنده دیگر فیلم‌ها می‌توانند در این زمینه اعلام آمادگی کنند.

«دخترلر» و «حاجی آقا آکتور سینما» در روز ملی سینما
گروه سینمایی «هنر وتجربه» به‌ مناسبت روز ملی سینما ،برنامه ویژه‌ای را تدارک دیده است. در این برنامه قرار است در یک سانس ویژه بخش‌هایی از فیلمهای تاریخ سینمای ایران در یک سانس در سینماهای گروه هنر وتجربه در تهران، مشهد و اصفهان نمایش داده شود.

در این نمایش ویژه که در روز 21شهریور برگزار می‌شود، قرار است بخشهایی از فیلمهای " دختر لر" ،آثار" ابراهیم خان عکاس‌باشی "،"حاجی آقا آکتور سینما "و " هفت تیرهای چوبی " نمایش داده شود.همچنین قرار است جلسات نقد و بررسی و تحلیل این فیلمها با حضور منتقدان سینما برگزار شود.

قراردادهای جدید در شورای صنفی نمایش
فرجی درباره مصوبات جلسه این هفته شورای صنفی نمایش عنوان کرد: قرارداد فیلم «مزار شریف» برای اکران در گروه استقلال ثبت شد و این فیلم از روز چهارشنبه 18 شهریورماه نمایش داده می‌شود.

فیلم «دلتنگی‌های عاشقانه» نیز از 25 شهریورماه در گروه اریکه ایرانیان اکران می‌شود ضمن اینکه قرارداد فیلم «360 درجه» در گروه «زندگی» ثبت شد و این فیلم پس از «قندون جهیزیه» در این گروه اکران می‌شود. «عاشق‌ها ایستاده می‌میرند» دیگر فیلمی است که قرارداد آن در جلسه امروز شورای صنفی نمایش ثبت شد و قرار است این فیلم بعد از «دلتنگی‌های عاشقانه» در گروه اریکه ایرانیان نمایش داده شود.

فرجی در پایان درباره احتمال نیم بها شدن بلیت سینماها همزمان با روز ملی سینما (21 شهریورماه) گفت:‌در این باره هنوز تصمیمی گرفته نشده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار