فریدون، محمود، بهروز و دیگران...

سومین مجری برنامه «هفت» در طول 5 سال تولید این برنامه، بهروز افخمی است.

فریدون، محمود، بهروز و دیگران...حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جذابیت و پرطرفدار بودن برنامه ورزشی «90» به تهیه‌کنندگی و اجرای عادل فردوسی‌پور به همراه حواشی و بازتاب گسترده‌ای که در دنیای فوتبال و طرفداران آن داشت، فیلمسازی مثل فریدون جیرانی را وسوسه کرد تا چنین برنامه‌ای را در عالم هنر سینما و حواشی آن اداره کند. طرحی که پیش‌بینی می‌شد به دلیل علاقه مردم به هنر سینما و دنبال کردن پشت پرده آن، جذاب، پرطرفدار و چالشی شود. با موافقت مدیر شبکه سوم در آن زمان (سال 89) برنامه «هفت» متولد شد و نامش نیز به دلیل این هفت انتخاب شد که سینما هنر هفتم است.

اجرای فریدون جیرانی و حضور منتقدی که هیچ وقت از هیچ فیلمی راضی نبود و بحث‌هایی که بین کارگردان‌ها، بازیگران و ... با مسعود فراستی مطرح می‌شد، باعث شد مدت طولانی مخاطبان دوشنبه و جمعه را به عنوان روزهای خاص هفته پای برنامه‌های انتقادی و پرکشش تلویزیون بنشینند و گاهی از انتقادهای دست و پا گیر منتقد برنامه عصبی هم بشوند.

شعار برنامه «هفت» از ابتدا که سازمان صدا و سیما با تولید آن موافقت کرد، این بود که صدای همه سینماگران در آن شنیده شود و برنامه طرفدار منافع طیف خاصی نباشد.

نحوه اجرای فریدون جیرانی و انحصار یک منتقد ثابت در تمام قسمت‌های برنامه موجب شد تا مدیران شبکه تصمیم بگیرند راهی را پیدا کنند تا این روند تکراری و انحصار از یک قطب و جناح خاص خارج و صدای طیف‌های دیگر سینما نیز شنیده شود.

زمانی که تصمیم بر تغییر اجرای برنامه نهایی شد، از میان افرادی که واجد شرایط بودند محمود گبرلو، منتقد سینما سکان «هفت» را به دست گرفت.

گبرلو با تجربه‌ای که از اجرای جیرانی و تغییر او به دست آورده بود، روند محافظه‌کارانه‌ای را پیش گرفت و سعی در راضی نگه‌داشتن همه جناح‌ها را داشت. نقطه عطف سری جدیدی «هفت» دعوت از چهره‌هایی بود که تا آن زمان به دلیل فضای برنامه، به آن راه نیافته بودند یا تمایلی نشان نمی‌دادند حضور یابند.

اما سیاست‌ گبرلو از همان ابتدا و به خصوص در زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر موجب شد، او هم در مسیری بیفتد و در آن حرکت کند که مدیران تصمیم بگیرند تغییراتی را در روند کار این برنامه شکل دهند.

با افتادن فریدون جیرانی از آن سو و محمود گبرلو از این سوی بام، در نهایت تصمیم گرفته شد شخصی سردبیری و اجرای «هفت» را به عهده بگیرد که به وسیله او برنامه «هفت» تریبون قشر خاصی در سینما نباشد و طبق همان سیاست در برنامه اولیه صدای همه شنیده شود.

با بررسی گزینه‌های مختلف که کاندیدای اجرای «هفت» بودند، بهروز افخمی که در میان طیف‌ها و اقشار مختلف سینما از جایگاه نسبتاً خوبی برخوردار است، در نهایت انتخاب و قرار شد از این پس روی صندلی هفت بنشیند و مسائل سینما را بررسی کند.

صندلی قرمز رنگ برنامه «هفت» که قبل از این فریدون جیرانی و محمود گبرلو را در خود جای داده، این بار منتظر تکیه زدن یک فیلمساز دیگر است و باید دید بهروز افخمی چه می‌کند و تا چه حد انتظارات برآورده نشده این برنامه را محقق می‌کند.


یادداشت از: شیما شفیعی


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار