تولید سالانه 30 تا 50 قلم داروی جدید در کشور/تولید آب معدنی "دماوند" متوقف شد

تولید سالانه 30 تا 50 قلم داروی جدید در کشور،لزوم آغاز فصلی نوین در همکاری‌های علمی و تحقیقاتی ایران و ایتالیا وریشه کنی فلج اطفال تا ۷ سال آینده از جمله اخبار مهم حوزه سلامت در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه سلامت منتشر شد.

عطاری‌ها تحت هیچ عنوانی حق فروش دارو اعم از شیمیایی یا گیاهی را ندارند 
 رسول دیناروند رئیس سازمان غدا و دارو عنوان کرد: عطاری‌ها تحت هیچ عنوانی حق فروش دارو، چه شیمیایی و چه گیاهی را ندارند و تنها می‌توانند گیاهان دارویی و نه داروهای گیاهی را عرضه کنند. در این حوزه قانون بسیار روشن است و اگر تخلفی صورت بگیرد به مراجع قضایی و تعزیراتی معرفی خواهند شد.

تولید سالانه 30 تا 50 قلم داروی جدید در کشور 
دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو گفت: شرکت‌های داروسازی هر سال 30 تا 50 قلم داروی جدید به بازار عرضه می‌کنند که ممکن است حتی تا 100 میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور داشته باشد.

لزوم حمایت بیمه‌ای از خدمات توانبخشی 
هاشمی وزیر بهداشتدر آیین پنجاهمین سال فیزیوتراپی ایران با بیان اینکه به حوزه توانبخشی کم توجهی شده است از توجه جدی به این بخش با اجرای برنامه تحول نظام سلامت خبر داد و خواهان حمایت بیمه ای از خدمات توانبخشی و توسعه این رشته شد.
وی ابراز امیدواری کرد: با همکاری معاونت آموزشی، هلال احمر، بهزیستی و خیرین بتوان بیمارستان ها و کلینیک های توانبخشی را تقویت کرد و از مصرف بسیاری از داروهای گران قیمت و آسیب به سایر اندام ها پرهیز کرد.

تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای دانش‌آموزان 
محمد اسماعیل مطلق مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس از تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای دانش آموزان و ارجاع ۱۳ درصد دانش‌آموزان به متخصص در سال گذشته خبر داد و گفت: همه دانش آموزان در بدو ورود به مدرسه دارای پرونده الکترونیک سلامت می شوند و سه لوح فشرده از آن در اختیار خانواده ها، مدارس و مراکز بهداشتی قرار می گیرد. 

وزارت بهداشت هزینه تیم پیوند را پرداخت می‌کند 
دکتر آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در تشریح روند بیمه خدمات پیوند اعضا، گفت: در جلسه شورای عالی پیوند تصویب شد که هزینه‌های مربوط به خدمات پیوند اعضا میان بیمه‌ها و وزارت بهداشت تقسیم شود. به این صورت که هزینه مربوط به تیم پیوند را وزارت بهداشت و هزینه دارو، لوازم، آزمایشات و اقامت بیمار در بیمارستان را سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت کنند.

بسته راهنمای ازدواج شاد و پایدار در اختیار دانشجویان جدیدالورود قرار می‌گیرد 
 اداره‌کل فرهنگی وزارت بهداشت اعلام کرد: در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری در خصوص مسائل مرتبط با چالش جمعیتی، اداره کل فرهنگی وزارت بهداشت با همکاری دفتر آموزش و ارتقاء سلامت این وزارتخانه در نظر دارد بسته‌ مطالعاتی با عنوان" راهنمای ازدواج شاد و پایدار" جهت استفاده و بهره‌مندی دانشجویان ورودی سال تحصیلی جدید در اختیار معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار دهد.

هیچ موردی از ابتلا به مرس در کشور و در میان زائران ایرانی مشاهده نشده است 
 دکتر محمود نبوی معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در رابطه با تمهیدات وزارت بهداشت جهت جلوگیری از شیوع ویروس مرس در کشور اظهار داشت: در تمام فرودگاه‌های کشور پست مراقبتی مرزی پیش‌بینی شده و قبل از سفر در مورد ویروس مرس به تمامی زائران آموزش لازم ارائه و در صورتی که فردی علائم مشکوک داشته باشد توسط پزشکان بررسی می‌شود.

محصولات پاستوریزه جایگزین لبنیات سنتی شود 
دکتر رسول دیناروند با بیان اینکه محصولات لبنی سنتی مورد تایید نمی باشد اظهار داشت: در حوزه لبنیات خوشبختانه جایگاه خوبی داریم و همیشه تاکید کرده ایم که مردم لبینات سنتی را جایگزین لبنیات پاستوریزه نکنند و نمی توانیم به مردم اطمینان دهیم که لبنیات فله ای یا سنتی را مصرف کنند.


سلامت مکمل‌های ارائه شده در داروخانه‌ها مورد تایید سازمان غذا و دارو می‌باشد
دکتر دیناروند رئیس سازمان غذا و داروگفت: ما تا کنون بارها در رابطه با مکمل‌های غذایی هشدار داده بودیم، تهیه مکمل ها صرفا از طریق داروخانه‌ها مورد تایید است. داروخانه‌ها به دلیل آنکه مورد نظارت هستند کیفیت و سلامت آنها مورد تایید سازمان غدا و دارو می‌باشد.


لزوم آغاز فصلی نوین در همکاری‌های علمی و تحقیقاتی ایران و ایتالیا 
در دیدار صبح روز دوشنبه 30شهریورهاشمی وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران ودکتر جیانینی وزیر علوم ایتالیا در محل وزارت بهداشت، دو طرف بر لزوم گسترش همکاری‌های علمی و تحقیقاتی و تبادل تجربیات و همچنین ایجاد زمینه‌های نوین همکاری تاکید کردند.

تولید آب معدنی «دماوند» متوقف شد 
بهروز جنت، مدیر کل بازرسی و نظارت سازمان غذا و دارو گفت: خط تولید آب معدنی «دماوند» به علت عدم تمکین به مقررات و ضوابط سازمان غذا و دارو با حضور بازرسان این سازمان متوقف شد.
وی تصریح کرد: بر همین اساس و طبق بررسی‌های به عمل آمده، خط تولید آب معدنی «دماوند» به علت رعایت نکردن قوانین و ضوابط سازمان غذا و دارو و عدم تمکین به مقررات متوقف گردید.

معرفی مقصرین مرگ مادر باردار شهرستان جاسک به دستگاه قضایی
حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت که به دستور وزیر بهداشت برای پیگیری جزئیات مرگ مادر باردار در جاسک و دلجویی از خانواده وی راهی این شهرستان شده بود، در جمع بندی خود از بررسی عوامل مرگ مادر باردار گفت: با ماموریت از سوی وزیر بهداشت به همراه فرماندار ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و رئیس شبکه بهداشت با خانواده این مرحوم دیدار و ضمن تسلیت به خانواده و اقوام  از آنان دلجویی  و عذرخواهی شد.

وی از دستور وزیر بهداشت برای بررسی موارداحتمالی مرگ مادران خبر داد و گفت: دکتر هاشمی به روسای دانشگاهها تاکید کرده است هیچ گونه کوتاهی و قصوری در این خصوص پذیرفتنی نیست و در صورت گزارشی از مرگ و میر مادر در هر نقطه، شدید ترین برخورد را با افراد مسئول و قصور کنندگان خواهد کرد.

واکسن تزریقی فلج اطفال به برنامه واکسیناسیون ملی وارد شد 
دکتر سید محسن زهرایی رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت از اضافه شدن واکسن تزریقی فلج اطفال به برنامه واکسیناسیون ملی خبر داد.
وی در خصوص این برنامه گفت: مصرف واکسن فلج اطفال به دو صورت خوراکی و تزریقی است. ما طی 30 سال گذشته همیشه در کشور از واکسن خوراکی استفاده کرده‌ایم که بسیار موثر و کاربردی بود و البته مورد تایید سازمان جهانی بهداشت برای کشورهایی که در نزدیکی کشورهایی مثل افغانستان و پاکستان هستند نیز قرار دارد. واکسن خوراکی فلج اطفال، تولید داخل است.

ایران بازیگر اصلی منطقه در تولید کالاهای سلامت می شود 
دیناروند معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، دوره پسا تحریم را فرصت خوبی برای حضور شرکت های بین المللی در حوزه سلامت کشورمان دانست.

وی در حاشیه امضای تفاهمنامه دارویی کمپانی نووو نوردیسک با سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان،گفت: براساس این تفاهم نامه شرکت نووو نوردیسک تا پایان امسال طراحی های لازم و انتخاب محل کارخانه را انجام می دهد و کلنگ تولید داروهای نسل جدید انسولین به زمین زده می شود.

برنامه‌ای برای توسعه‌ پایدار در دستور کار سازمان بهداشت جهانی 
احمد نجانیان قائم مقام سازمان نظام پرستاری گفت : سازمان ملل سازمان و سازمان بهداشت جهانی اخیرا برنامه‌ای را برای توسعه پایدار در جهان در دستور کار قرار داده‌اند که یکی از مباحث مهم آن سلامت انسان‌ها است. 

قرار است سال ‌آینده استراتژی نیروی انسانی سازمان بهداشت جهانی در مجمع عمومی این سازمان تصویب شود.

ریشه کنی فلج اطفال تا ۷ سال آینده 
دیناروند معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، از ریشه کنی کامل بیماری فلج اطفال تا ۷ سال آینده خبر داد و گفت: از سال ۲۰۱۵ در تمام کشورها واکسیناسیون از نوع خوراکی به تزریقی تغییراتی کرده و در کشور ما هم امسال همزمان واکسیناسیون خوراکی و تزریقی صورت می گیرد و پیش بینی می شود پس از یک دوره ۶ تا ۷ ساله این بیماری به طور کامل ریشه کن شود.

سند ملی درمان سکته مغزی در حال تدوین است 
هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی به مناسبت هفتمین کنگره ملی و دومین کنگره بین المللی استروک پیامی را مبنی بر اینکه سکته مغزی از مهم‌ترین دلایل مرگ و میر و همچنين معلولیت در کشور عزیزمان می‌باشد، صادر کرد.

مقصران مرگ مادر و نوزاد جاسکی از کار برکنار شدند 
ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به مرگ مادر و نوزادی در جاسک به علت نبود متخصص بیهوشی، گفت: مقصران این حادثه از کار برکنار و به دستگاه قضا معرفی شدند.

نیاز مبرم به تجهیزات و فناوری‌های نوین بیهوشی 
علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در کنگره بی هوشی اول مهرماه با اشاره به فرسوده شدن ناوگان بیمارستان‌های کشور گفت: برای کاهش ریسک بیمار نیاز به فناوری و تجهیزات نوین بیهوشی داریم.





انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار