وزیر امور خارجه آمریکا: اختلاف چین و آمریکا مانع همکاری درسایر حوزه ها نیست

جان کری از گسترش روابط پکن و واشینگتن در حضور رئیس جمهور چین و معاون رئیس جمهور آمریکا استقبال کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان،  به نقل از  رویترز، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری با همتای چینی خود که در حضور رئیس جمهور چین و معاون رئیس جمهور آمریکا برگزار شد، از گسترش روابط بین دو کشور استقبال کرد.

جان کری ضمن تمجید از فرهنگ و فلسفه چینی که تاثیر عمده ای روی سیاستمداران بزرگ آمریکایی داشت، با اشاره به حضور مقامات بلند پایه سابق آمریکا و نمایندگان بخش خصوصی دو کشور گفت این حاضران نشان از اهمیت و گستردگی روابط بین دو کشور دارد. 

کری گفت: از اولین دیدار کیسینجر از پکن در چهل و چهار سال پیش، بسیار اهمیت دارد که به یاد داشته باشیم که روابط آمریکا و چین در سطح بسیار محدود دو جانبه و منطقه ای بود ولی امروز با دیپلماسی متمرکزی که دو طرف دارند و گفتگوهای فشرده ای که دیروز و امروز برگزار شد، دو کشور برای مقابله با برخی از پیچیده ترین چالش هایی که دنیا تا کنون با آن روبرو بود، همکاری می کنند. 

وزیر امور خارجه آمریکا گفت :امروز دو کشور قبول دارند که هر چند روابط دو جانبه همچنان در محک اختلاف ها قرار دارد، این اختلاف ها نمی توانند و نباید باعث شوند دو طرف در همکاری در حوزه های دیگر باز مانند. آمریکا و چین در کنار هم، یک چهارم جمعیت زمین و یک سوم اقتصاد جهان و یک پنجم تجارت جهانی را در اختیار دارند و اگر مسیر درست را در اختیار بگیریم، می توانیم روند توسعه را به شکلی تغییر دهیم که کمتر کشوری در دنیا قادر است چنین کاری کند. 

کری گفت یک ضرب المثل چینی می گوید که شانس فقط یک بار در خانه را می زند و برای من جای خرسندی است هر دو کشور آماده اند در را باز کنند و از فرصت به دست آمده بهره گیرند تا آینده ای بهتر، پاک تر و روشن تر برای نسل های آینده باقی بگذارند. 

وی با اشاره به توافق آمریکا و چین در خصوص کاهش آلایندگی زیست محیطی و در خواست از کشورهای دیگر برای اقدامی مشابه گفت بیانیه مشترکی که امروز سران دو کشور منتشر کردند، گامی به پیش است و زمینه مشترکی برای توافق نهایی را ایجاد می کند.

کری گفت آمریکا و چین با اتکای به منابع طبیعی و انسانی که دارند، می توانند به کشورهای دیگر نیز برای بهبود سطح زندگی مردمشان کمک کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار