لرستان؛

آغاز مرمت مسجد جامع بروجرد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد گفت: مرمت بخش هایی از مسجد جامع بروجرد به عنوان قدیمی ترین مسجد تاریخی غرب کشور آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ یارمحمدی افزود: کشف دیگر دوره های تاریخی، بند کشی و کف سازی مسجد جامع از اقدامات این فصل از مرمت می باشند.

وی ساب زنی، حذف الحاقات، اصلاح پله ها و حوض را از دیگر اقدامات مرمتی این بنای کهن اعلام کرد و گفت: مسجد جامع بروجرد به لحاظ گونه شناسی از نوع مساجد تک ایوانی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد افزود: این مسجد شامل گنبد خانه، شبستان غربی و شرقی، شبستان زمستانی، ایوان، دو مناره و یک آبریزگاه مجزا است.

به گفته وی مسجد جامع بروجرد قدیمی ترین مسجد تاریخی غرب کشور و از جمله مساجد قرون اولیه اسلام در ایران می باشد.

این مسجد در قرن دوم تا سوم هجری در دل یکی از محله های تاریخی شهر بروجرد به نام دو دانگه ساخته شده است.

طبق تخمین مورخان، طاق میانی این مسجد آتشکده ای باستانی بوده که پس از ورود اسلام و گسترش آن به ایران به مسجد تبدیل شده است.

معماری مسجد جامع بروجرد از شاهکارهای تاریخی معماری ایران است که ویژگی های معماری اسلامی و باستانی ایران ساسانیان را در خود جای داده است.

‎165 بنای تاریخی شهرستان بروجرد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که مسجد جامع بروجرد با شماره ‎ 228یکی از این آثار است.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: آغاز ، مرمت ، مسجد ، جامع ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.