قانون نابودی باغات تهران کلید خورد

به موجب قانون صیانت از باغات متاسفانه حدود 4 هزار و 500 هکتار از باغات تهران خشک شد.

قانون نابودی باغات تهران کلید خوردبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها تهران که یکی از باغ شهرهای کشور محسوب می‌د با تخریب بسیاری از باغات و قطع درختان به یک کلان شهر با برج‌ها و ساختمان‌های بلند مرتبه و البته بدون درخت و محیط زیست مطلوب تبدیل شده است.

کلان شهری که دیگر اثری از آن درخت‌‌های سر سبز و پر بار در آن باقی نمانده است و برای تماشای فضای سبز و یا منظره‌ای زیبا از طبیعت باید ساعت‌ها در سطح شهر تردد کنید، اما گویا به تازگی خطر نابودی محیط زیست، مسئولان کشور را به فکر انداخته و آنها بر آن شدند تا به منظور رسیدگی به اوضاع نا به سازمان ساخت و سازها اقدامات لازم را انجام دهند به همین منظور شروع به تصویب قوانینی کردند که شاید اندکی از مشکلات زیست محیطی کشور برطرف شود.

قانونی که به ضرر باغات تهران تصویب شد

از جمله قوانینی که در این خصوص وضع شده است، قانون احداث برج باغات به منظور صیانت از باغات تهران به تصویب رسیده است، اما متاسفانه آن چنان که باید نتوانسته در حفاظت از باغات کمکی کند بر اساس این قانون مالک حق دارد 30 درصد از باغ را به خانه تبدیل کند و 70 درصد آن را نگه داری کند، اما گویا افراد سوء اسفاده‌گر همیشه و همه جا حضور دارند چرا که با تصویب این قانون راه برای آنها باز و بعد از ساخت ویلای خودرو 30 درصد باغ، اندک اندک و در کمال صبر و حوصله 70 درصد مابقی را نیز به ویلا تبدیل کردند.

حافظی در این خصوص گفت: به موجب این قانون حدود 4 هزار و 500 هکتار از باغات تهران به بهانه‌های مختلف خشک شد که البته ابزارهای نظارتی در این حوزه وجود دارد و آنها به این مساله رسیدگی می‌کنند.

نتیجه‌ عکس مصوبه‌ی شورای شهر تهران

با توجه به این که اکثر باغات در مناطق شمال و شمال غرب واقع شده و این  مناطق نسبت به نقاط دیگر تهران از قیمت بالاتری برخوردار هستند موجب شده تا سرمایه گذاران برای ساخت و ساز به از بین بردن درختان در این مناطق اقدام کنند.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهر سازی و معماری شورای شهر تهران در رابطه با مصوبه‌ی صیانت از باغات شهر تهران می‌گوید: در مقطعی شورا برای جلوگیری از روند خشکاندن درختان مصوبه‌ای را تصویب کرد تا در باغاتی که اجازه ساخت و ساز داده می‌شود 30 درصد  اشغال و مابقی بنا در طبقات مازاد به صورت فوقانی ساخته شود، اما با این که شورا با این مصوبه به دنبال کاهش از بین رفتن باغات تهران بود گویا این مصوبه خود یکی از دلایل از بین رفتن باغ‌های استان شد چرا که در مناطق مختلف به بهانه‌ی تامین پارکینگ برای ملک عملا از 70 درصد زمین بهره‌برداری و درختان زیادی از بین برده شد و مابقی ملک نیز به جانمایی رمپ‌ها و ورودی پارکینگ آلاچیق و استخر و ... اختصاص داده شد.

حال گویا قانونی که به موجب حفاظت از محیط زیست و باغات استان تهران به تصویب رسیده بود علاوه بر این که از آنها صیانت نمی‌کند، بلکه موجب تخریب باغات نیز شده است امید است مسئولان مربوطه در این خصوص چاره‌ای بیندیشند چرا که شرایط زیست محیطی کشور به معنای واقعی در دوران بحران به سر می‌برد.

انتهای پیام/
برچسب ها: قانون ، باغات ، هکتار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار