باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

آزمایش موشک دوربرد عماد، روی نقطه حساس غربی‌ها

مقامات آمریکا پس از آزمایش موشک دوربرد عماد، این اقدام را نقض قطعنامه‌های شورای امنیت عنوان کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، کشورهای غربی که همواره به دنبال متهم کردن ایران و پی گیری پروژه "ایران هراسی" هستند، پس از آزمایش موشک دوربرد عماد، دستاویز جدیدی را برای استناد به ادعاهای خود پیدا کردند. در پی حصول توافق هسته ای میان ایران و 5+1 که سبب شد ادعای کشورهای غربی و به خصوص آمریکا درباره تهدید آمیز بودن برنامه صلح آمیز کشورمان نقش بر آب شود، این بار آزمایش موشک دوربرد عماد، دستاویزی تازه برای بهانه تراشی جدید این کشورها شده است.

موشک دوربرد عماد که با توانمندی متخصصان داخلی و تنها با هدف بازدارندگی ساخته و آزمایش شده است، بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی داشت و سبب شد مقامات کشورهای غربی و به خصوص آمریکا به آن واکنش نشان دهند.

مقامات آمریکا در چند روز گذشته تلاش کردند آزمایش موشک هدایت پذیر و دوربرد عماد را به نوعی مخالف قطعنامه شورای امنیت قلمداد و در سطح افکار عمومی چنین وانمود کنند که ایران در مدت زمانی کوتاه، توافق امضا شده به دست خود را نیز نقض کرده است.

در همین ارتباط، روزنامه وال استریت ژورنال روز سه شنبه در گزارشی نوشت توافق هسته ای ماه ژوئیه (تیرماه) نیز سبب نشده است تنش ها میان ایران و آمریکا کاهش یابد. این روزنامه به نقل از مقامات سابق و کنونی آمریکا نوشت تنش های ایران و آمریکا بجای آنکه در پی توافق هسته ای کاهش یابد، به سبب مجموعه ای از مسائل مرتبط با امنیت خاورمیانه و سیاست داخلی ایران، افزایش یافته است.

نگارنده مقاله وال استریت ژورنال در ادامه مدعی شد: در دو روز گذشته ایران یک موشک بالستیک جدید را آزمایش کرد و در عین حال، از محکوم شدن جیسون رضاییان (خبرنگار ایرانی- آمریکایی روزنامه واشینگتن پست) خبرداد؛ مسأله ای  که سبب تشدید سوء ظن ها در این باره شد که توافق هسته ای، فرصتی به مقامات تهران داده است تا برنامه ضد آمریکایی خود را افزایش دهند.
 
این روزنامه در ادامه به سخنان روز دوشنبه جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اشاره کرد که گفته بود: واشینگتن اقدامات ایران را زیر نظر دارد و در صورتی که آزمایش موشکی جدید این کشور، ناقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل باشد، برخورد مناسب را انجام خواهد داد.

اما اظهارات مقامات آمریکایی علیه برنامه موشکی ایران به همین اینجا ختم نشد. یک مقام دولت آمریکا در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان مدعی شد واشینگتن، اقدام ایران را در آزمایش موشک دوربرد عماد، نقض قطعنامه 1929 شورای امنیت تلقی می کند؛ قطعنامه ای که آزمایش هر موشک دوربردی را برای ایران ممنوع کرده است.  این مقام آمریکایی که سی ان ان از او نامی نبرده است مدعی شد دولت اوباما، طبق اطلاعاتی که تا کنون در اختیار دارد، این آزمایش را نقض قطعنامه 1929 می داند.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز در اظهاراتی مشابه، آزمایش موشک عماد را نقض قطعنامه شورای امنیت عنوان کردند.

اما آزمایش موشک دوربرد عماد، تنها سبب خشم دموکرات ها نشد؛ بلکه جمهوری خواهان آمریکایی را نیز به واکنش واداشت. جان مک کین، سناتور جمهوری خواه ایالت آریزونا و رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا روز دوشنبه در بیانیه ای با متهم کردن دولت اوباما به شکست در سیاست دیپلماتیک در قبال ایران مدعی شد آزمایش موشک بالستیک جدید ایران، نقض قطعنامه شورای امنیت به حساب می آید.

وی در این بیانیه مدعی شد: "رژیم ایران در هفته های گذشته صدها نیروی جدید به سوریه برای حمایت از بشار اسد فرستاده، گامی برای رسیدن به سامانه موشکی اس-300 برداشته و یک موشک بالستیک دوربرد و پیشرفته را آزمایش کرده است که نقض قطعنامه شورای امنیت به شمار می رود."  وی سپس با سرزنش حامیان توافق با ایران، در سخنانی توهین آمیز مدعی شد: رفتار شرورانه ایران در چند هفته گذشته افزایش یافته و این وضع نیز ناشی از سیاست دولت اوباما برای نادیده گرفتن تهدیدهای گسترده ای است که از جانب این کشور قابل مشاهده است.

واکنش کشورهای غربی به آزمایش موفقیت آمیز موشک عماد حتی به آمریکا محدود نماند. نماینده انگلیس در سازمان ملل روز سه شنبه از کمیته تحریم های ایران در شورای امنیت سازمان ملل خواست آزمایش موشک عماد را مورد بررسی قرار دهد. "متیو ری کرافت،" نماینده انگلیس در سازمان ملل که در جمع خبرنگاران در نیویورک سخن می گفت با بیان اینکه "معماری فعلی تحریم ها هنوز پابرجاست،" از این کمیته خواست آزمایش موشکی ایران را مورد بررسی قرار دهد.

اما این سخنان مسئولان غربی با واکنش شدید مقامات ایران مواجه شد. "مرضیه افخم،" سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به اظهارات مقامات غربی درباره آزمایش موشک بالستیک عماد و ادعای اینکه این مسأله نقض قطعنامه شورای امنیت و برنامه جامع اقدام مشترک  به حساب می آید گفت: آزمایش موشکی ایران به هیج وجه نقض برجام نیست و در برجام هیچ اشاره ای به توان دفاعی ایران، از جمله بحث موشک نشده است. ارتباط آزمایش موشکی ایران با برجام کاملا نادرست و شبهه افکنی است.

با این تفاسیر، به نظر می رسد مقامات کشورهای غربی و در رأس آن آمریکا می کوشند با مطرح کردن این اظهارات در برابر رسانه ها و افکار عمومی، ایران را به نقض برنامه جامع اقدام مشترک متهم کنند. آنها تلاش می کنند با این دستاویز، پروژه ایران هراسی و مخدوش کردن وجهه کشورمان را نزد افکار عمومی کشورهای منطقه و جهان به پیش ببرند. مسأله ای که کوچکترین دستاورد آن تا کنون برای کشورهای غربی، فروش چند میلیارد دلاری سلاح به برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و بهانه ای برای مسلح کردن هرچه بیشتر رژیم صهیونیستی بوده است. گواه این مدعا نیز انتشار خبر فروش 5.4 میلیارد دلاری 600 موشک آمریکایی "لاکهید مارتین" به عربستان و  فروش سامانه گنبد آهنین آمریکایی و صهیونیستی به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۴ ۲۶ مهر ۱۳۹۴
سال اینده موشک چهاربردهم میاریم.امریکابه مافرصت میده تاماموشک بسازیم.چون مااغازکننده جنگ نیستیم.من منتظردستوررهبرم هستم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۴ مهر ۱۳۹۴
این است اقتدار سرزمین پارس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۹ ۲۴ مهر ۱۳۹۴
دم ایران گرم آمریکا کیه که ما از اون اجازه بگریم بسازیم یا نه تا کور بشه چشم دشمن بهتر از این هم میسازیم این که چیزی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۸ ۲۴ مهر ۱۳۹۴
دست مریزاد بچه ها. حال کردیم. خذا قوت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۸ ۲۴ مهر ۱۳۹۴
اینکارها تنش رو در منطقه بیشتر میکنه!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۴ ۲۴ مهر ۱۳۹۴
درود بر شرف واقتدار ایران وایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۴ ۲۴ مهر ۱۳۹۴
درود بر شرف واقتدار ایران وایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۲۴ مهر ۱۳۹۴
سلام دوستان اخرین برد در موشک های ایران 2000 کیلومتر اعلام شده است ولی این موشک بیش از 2000 کیلومتر برد دارد البته نظر منه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۱ ۲۴ مهر ۱۳۹۴
واقعا چقدر لازم بود در این موقعیت زمانی ...این موشک تست بشه؟!
لطفا توجیحش رو بگین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۲۴ مهر ۱۳۹۴
به آمریکا بگویید از ما عصبانی باش واز این عصبانیت بمیر.
ماآزادمردان تاریخیم .اجازه هیچ چی رو از کسی لازم نداریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۲۳ مهر ۱۳۹۴
آمریکا در چه فکریه ایران پر از بسیجیه
United States of America
ناشناس
۲۱:۳۸ ۲۳ مهر ۱۳۹۴
دوستان عریز. سوخت این موشک گاز مایعه. یعنی نیتروژن. که برای سوخت فضا پیماها استفاده میشه. این دوربرد نیست بلکه فراتر از اونه. موشکهای فبلی ایران عزیز میگفتن قاره پیما که اسرائیل رو به راحتی میزنیم. اما این یکی فراتر از اوناست. یعنی آمریکا رو هم میشه براحتی زد... برا همین هم برد دقیقش رو نمیگن... و اینو غربی ها خوووووووب فهمییییدن.... ههههه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۲۳ مهر ۱۳۹۴
به کوری چشم دشمنان انقلاب اسلامی وشیطان بزرگ ایران کشوردوطبقه شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۲۳ مهر ۱۳۹۴
اگه غربی ها و سردسته اشون امریکا دردش نمی امد این همه سر و صدا راه نمی انداخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۲۳ مهر ۱۳۹۴
تا کور شود هر آنکه نخواهد دید . این یکی از توانمندیهای کشور عزیزمان است . امریکا واسرائیل و.... خوب میدونند که هر کشوری تمام تجهیزات ودستاوردهاش را هیچموقع علنی آزمایش نمیکنه فقط بعضی مواقع لازمه یکیش را علنی کنه که حساب کار دست بقیه بیاد . زنده باد ایران. مرگ بر آمریکا !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۲۳ مهر ۱۳۹۴
شنیدم 1700 کیلومتر بردشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۲۳ مهر ۱۳۹۴
درود بر اقتدار جمهوری اسلامی ایران
باید روز به روز مقتدر تر شویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۲۳ مهر ۱۳۹۴
در مورد بنیه دفاعی کشور و منافع ملی کشورمان با کسی نه شوخی داریم و نه رو در بایستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۲۳ مهر ۱۳۹۴
میشه بگید برد این موشک چقدره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۲ ۲۴ مهر ۱۳۹۴
این 1700 کیلومتر رو میدونم،ولی خبرگزاری های خودمون چیزی اعلان نکرده بودن یکی از خبر گزاری های خارجی گفته بود 1700 کیلومتره بردش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۲۳ مهر ۱۳۹۴
این شد موشک؟؟؟نه بردش معلومه؟نه قدرت سر جنگی اش؟؟؟؟فقط موشک آزمایش کردین؟؟؟خب ی کم از ویژگی هاش بگید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۴۲ ۲۳ مهر ۱۳۹۴
قبلا توی همین سایت گفته بودن اگه اخبار رو دنبال میکردین
برد 1700 کیلومتر
سرجنگی 700 کیلوگرم
نوع موشک بالستیک (سطح به سطح)
آخرین اخبار