در توصیف عاشورا، زبان شعر گویاتر از زبان داستان است

شعر قدرت بیشتری برای پرداختن تخیل‌آمیز به واقعیت را دارد و از قدمت بیشتری هم برخوردار است.

احمد شاکری نویسنده و منتقد در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص نگاه اهالی قلم به واقعه عاشورا گفت: نگاه به یک مفهوم، اعم از رویکرد ادبی، مضمون هنری و تحلیل محتوایی است. واقعه عاشورا یک واقعه قدسی است و تفکیک بین جبهه حق و باطل از مهم‌ترین جنبه‌های آن است. از جهت دیگر جدا از نگاه‌های درون‌مایه‌ای به واقعه عاشورا، به نظر می‌رسد موقعیت‌های متعددی در این حادثه وجود دارند که از دیرباز تا کنون منشأ الهام بوده‌اند، به خصوص به واسطه شخصیت‌های بلند مرتبه و حوادث دردناکی که در عاشورا رخ داده است.

شاکری با اشاره به این که جنبه قدسی واقعه عاشورا ارزش بسیار بالایی در نگاه شعرا و نویسندگان دارد، اضافه کرد: باید این جنبه قدسی را محکی برای اعتقادات خود قرار بدهیم، در واقع این امر یک محمل عبرت‌آموز تاریخی است.

شاکری ادامه داد: به دلیل خلوص در این اتفاق، دسترسی نویسندگان و شعرا به عمق مطلب کوتاه است و این طبیعی است که نگاه بیننده واقف به بطن واقعیت نباشد لذا همواره یک ترهیب حاکی از ترس بیان درست حقیقت در اینجا وجود دارد.

این منتقد درباره تفاوت شعر و داستان در انتقال حادثه عاشورا گفت: شعر زبان مناسب‌تری است زیرا زبان استعاره و تمثیل است. شعر قدرت بیشتری برای پرداختن تخیل‌آمیز به واقعیت را دارد و قدمت بیشتری هم دارد. در صورتی که داستان اینگونه نیست و کسانی که به نوشتن در این حوزه نزدیک می‌شوند، نسبت به آن شدیدا عرق مذهبی دارند.

شاکری ادامه داد: البته تعداد محدودی از نویسندگان توانستند مقاتل را طبق مستندات تاریخی ساده‌نویسی و روایت کنند. تجربه داستان‌نویسی در کشور ما برای ورود به داستان‌های تاریخی همچنان اندک است اما در نمایشنامه‌نویسی مثل تعزیه همواره پیشرو بوده‌ایم.

این نویسنده در خصوص جذابیت آثار عاشورایی گفت: اگر چه نوشتن درباره واقعه عاشورا بارها تکرار شده اما همچنان جذاب است و این جذابیت به دلیل وجود اشخاص معصوم و مظلوم و عمق حوادث پیرامون این افراد است که جذابیت عاشورا را بیشتر می‌کند. از این جهت این برهه از تاریخ آبستن داستان‌نویسی است.

شاکری در پایان گفت: انقلاب‌های بزرگ، منشأ و الگویی برای رمان‌های بزرگ هستند. اگرچه ابعاد انسانی عاشورا محدودتر است ولی به لحاظ عمق و معنا تاثیرگذاری آن از همه وقایع بیشتر است.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار