سیستان وبلوچستان؛

بهره برداری از سد گوهرکوه خاش در سه ماهه چهارم سال 95

مدیر عامل آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: سد گوهرکوه شهرستان خاش در صورت تامین اعتبار در سه ماهه چهارم 95 به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان؛ احمد عاقبت بخیر در سفرصبح امروز به خاش پس از بازدید از عملیات ساخت سد گوهرکوه بیان کرد: برای اجرای این پروژه افزون بر 300 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده که تاکنون افزون بر 100 میلیارد ریال هزینه شده و امسال نیز 20 میلیارد ریال اعتبار از محل هزینه های احیاء و تعادل بخشی آب به آن اختصاص یافت.

وی اجرای این پروژه را برای بهبود بخشیدن به بخش آب آشامیدنی و کشاورزی خاش و نوک آباد مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: با توجه به نیاز منطقه به ساخت سد گوهرکوه و تخصیص اعتبارات کلان ملی و همچنین اعتبارات ماده 180 توجه و عنایت ویژه نمایندگان و مقامات عالی کشوری ضروری است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سد اسپیتک گوهرکوه در مسیر آوردگاه 14 میلیون متر مکعب آب رودخانه های فصلی و حوضه آبریزی به گستره 581 کیلومتر مربع واقع شده است که با ساخت آن علاوه بر رفع مشکلات تامین آب آشامیدنی مردم نوک آباد، آب پنج حلقه چاه تامین کننده آب آشامیدنی روستایی و 100 حلقه چاه کشاورزی تقویت می شود.

وی گفت: این سد در تاجی به طول هزار و 871 متر، سرریز با عرض هشت متر و 140 متر طول سرریز و ارتفاع 15 متر از بستر به اجرا در می آید.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان سیستان و بلوچستان گفت: از مجموع 22 هزار منابع آبی استان افزون بر هشت هزار پروانه دار و افزون بر هشت هزار غیر مجاز هستند.

احمد عاقبت بخیر افزود: افزون بر دو هزار و 400 منبع آبی غیر مجاز استان در کار گروههای استانی تعیین تکلیف شده اند.

وی اظهار داشت: افزون بر دو میلیارد متر مکعب آب از سطح منابع آبی استان برداشت می شود که سهم خاش یک چهارم این مبحث است.

وی از همکاری دولت برای اجرای پروژه های سد سازی، ساماندهی چاههای غیر مجاز در مناطق پر آب و کمک به اجرای طرحهای مخزنی که افزون بر 30 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارند و نیز ساماندهی آب در نقاط مرزی خبر داد و بیان کرد: از دولت و نمایندگان انتظار داریم که آب منطقه ای را در مباحث خشکسالی و کم آبی و بحران آب یاری کنند.

وی از دشتهای گوهرکوه، پشتکوه و خاش بعنوان دشتهای پایلوت یاد کرد و افزود: پروژه های سد سازی با مشکلات اعتباری رو به رو است و بایستی برای رفع مشکلات این بخش تدبیر کنیم.

عاقبت بخیر ادامه داد: نصب کتتور هوشمند بر روی چاههای کشاورزی با هدف کنترل مصرف آب مدنظر است..

گفتنی است خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.