وزوز گوشی که به خودکشی ختم می‌شود

ممکن است بعضی از افراد به دلیل وزوز گوش که کم‌خوابی‌، استرس و افسردگی را در آنها ایجاد می‌کند به خودکشی اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعید فراهانی دبیر علمی اولین کنگره مفاهیم و اصول کاربردی شنوایی شناسی در نشست خبری این کنگره که امروز در دانشکده توانبخشی در خصوص وزوز گوش بیان کرد: وزوز یکی از موارد شایع از اختلالات شنوایی در جامعه است که گاهی آنقدر از نظر روحی و روانی آرامش زندگی افراد را برهم می‌زند که فرد به خودکشی اقدام می‌کند. 

وی افزود: وزوز گوش می‌تواند در افراد مختلف حاد یا مزمن ظاهر شود. نوع مزمن وزوز گوش نسبت به درمان مقاوم است. 27 درصد مردان و 15 درصد از زنان بالای 45 سال در دنیا وزوز گوش را تجربه کرده‌اند که این آمار در ایران بیشتر است. وزوز گوش با افزایش سن ارتباط مستقیم دارد. علت افزایش این بیماری در آقایان سرو کار داشتن با صداهای صنعتی است‌. 

فراهانی اظهار کرد: 3 تا 4 درصد در هر هزار نفر از نوزادان با اختلال شنوایی به دنیا می‌آیند. همچنین دو تا سه درصد از افراد از اختلال سیستم شنوایی مرکزی رنج می‌برند این میزان در سالمندان تا 40 درصد نیز افزایش می‌یابد در کودکانی که سابقه عفونت‌های مکرر گوش میانی دارند نیز این اختلال به 7 درصد می‌رسد.

وی در خصوص اختلالات شنوایی در دانش‌آموزان عنوان کرد: گاهی دیر آموزی و زدن برچسب‌هایی بر دانش‌آموزان می‌تواند به دلیل اختلالات شنوایی باشد که این اختلالات گاهی با درمان‌های دارویی بهبود می‌یابد و در برخی موارد دیگر نیاز به روش‌های خاص و بازسازی سیستم شنوایی دارد . متاسفانه در کشور هیچ برنامه‌ای برای کاهش یا جلوگیری از این مشکل نداریم. 

دبیر علمی اولین کنگره مفاهیم و اصول کاربردی شنوایی شناسی با اشاره به نقش مهم گوش در حفظ تعادل افراد بیان کرد: سرگیجه از نمودهای اساسی و اصلی اختلالات گوش است که در سالمندان بیشتر دیده می‌شود‌. 

تجویز سمعک را به فروشندگان نسپارید
وی با تاکید بر نقش شنوایی شناس در تجویز و تنظیم سمعک گفت: افرادی که به تجویز سمعک اقدام می‌کنند باید در محیط‌های آکادمیک آموزش‌های لازم را ببینند زیرا افراد نیازمند سمعک توانخواه هستند که در صورت عدم مراجعه به افراد ذی‌صلاح از خش‌خش ، سوت و ... سمعک خود رنج می‌برند.

در کشورهای پیشرفته دنیا از سمعک به عنوان درمان غیر طبی نام برده می‌شود. که هر فردی نمی‌تواند نقش درمانگر را برای فرد توانخواه ایفا کند. در ایران کمتر به این موضوع توجه می‌شود‌.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد اختلالات به وجود آمده به دلیل استفاده از سمعک نامناسب خاطر نشان کرد: تجویز غیر حرفه‌ای سمعک می‌تواند باعث تشدید کاهش شنوایی به خصوص در کودکان شود. 

شنوایی شناسان ایرانی سرآمد منطقه خاورمیانه
حسن عبدالله زاده دبیر اجرایی اولین کنگره مفاهیم و اصول کابردی شنوایی شناسی در خصوص هدف از برگزاری این کنگره عنوان کرد: ارتقاء سطح علمی شنوایی شناسان از جمله مهمترین اهداف این همایش که در تاریخ 12 تا 14 آبان ماه در برج میلاد برگزار می‌شود، است. 

وی افزود: بالاترین تعداد شنوایی شناسی در منطقه از آن ایران است و امروزه بیش از هزار فارغ‌التحصیل شنوایی شناس در ایران وجود دارد. علاوه بر این 50 کارگاه آموزشی که حدود 90 درصد از ساعات برگزاری این همایش را به خود اختصاص داده‌اند تدارک دیده شده است. 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار