تولد سالانه ۴ تا ۵ هزار نوزاد کم شنوا در کشور

شیوع کم شنوایی در مراکز استان‌ها ۴. ۷ در هر ۱۰۰۰ تولد زنده است و سالانه ۴ تا ۵ هزار نوزاد کم شنوا در کشور متولد می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان دکتر سعید فراهانی دبیر علمی اولین کنگره مفاهیم و اصول کاربردی شنوایی‌شناسی گفت: اختلالات شنوایی، بار اقتصادی و اجتماعی سنگینی بر افراد، خانواده‌ها و کشور‌ها دارد. ۳ تا۵ درصد جمعیت ایران دارای اختلالات شنوایی متوسط تا عمیق هستند. اختلالات شنوایی، شایع‌ترین نقیصه مادرزادی در بدو تولد است و ۵۰ درصد اختلالات شنوایی در بدو تولد به علت بیماری‌های ژنتیک است. ناشنوایی، بعد از عقب ماندگی ذهنی، رتبه دوم معلولیت‌ها را در کشور به خود اختصاص داده است. 

مدیر گروه شنوایی‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: شیوع کم شنوایی در مراکز استان‌ها برابر ۴. ۷ در هر ۱۰۰۰ تولد زنده است و سالانه ۴ تا ۵ هزار نوزاد کم شنوا در کشور متولد می‌شوند. 

وی ادامه داد: میزان اختلالات شنوایی ناشی از مسائل ژنتیکی در ایران نسبت به آمار جهانی بالا‌تر است. بطوریکه ۶۰ تا ۷۰ درصد مراجعین به مراکز توانبخشی کشور که دچار مشکل شنوایی بوده‌اند از خانواده‌هایی هستند تا ۷۰ درصد مراجعین به مراکز توانبخشی کشور که دچار مشکل شنوایی بوده‌اند از خانواده‌هایی هستند که ازدواج فامیلی داشته‌اند. 

فراهانی اظهار داشت: کم شنوایی در کودکان می‌تواند رشد گفتار و زبان و مهارت‌های‌شناختی او را به تاخیر انداحته و پیشرفت تحصیلی آنان را در مدرسه متاثر و به تعویق بیاندازد. در بالغین، اختلال شنوایی اغلب سبب ایجاد مشکلات در ارتباطات اجتماعی، شغل یابی، کار و حفظ شغل می‌شود. در سالمندان علاوه بر ایجاد مشکلات شدید ارتباطی و اجتماعی باعث انزوا طلبی این عزیزان جهت رهایی از تمسخر اطرافیان به واسطه بلند صحبت کردن، درک نامناسب گفتار و اشتباه جواب دادن می‌گردد. 

مدیر گروه شنوایی‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بر اساس آمار مراجع معتبر، حدود ۱۴ تا ۳۱ درصد از افراد کم شنوا جهت دریافت سمعک اقدام می‌کنند به عبارتی از هر ۵ نفر نیازمند به استفاده از سمعک ۴ نفر سمعک نمی‌گیرند. این آمار در کشور‌های پیشرفته است و در کشورهای در حال توسعه و ایران آمار استفاده از سمعک در کم شنوایان بسیار پایین است. 

وی اظهار داشت: تجویز وسایل کمک شنوایی، همچون سمعک و کاشت حلزون در نوزادان و کودکان امری حیاتی بوده و در این مورد هدف تنها اصلاح و تقویت شنوایی نخواهد بود، بلکه هدف بزرگ‌تر رشد گفتار و زبان، رشد مهارت‌های‌شناختی، تحصیلی، اجتماعی و هوشی و...، است. تجویز سمعک در سالمندان کم شنوا، علاوه بر اصلاح کم شنوایی در آن‌ها سبب تاخیر در بروز مشکلات‌شناختی شده و از شدت این مشکلات نیز خواهد کاست. 

فراهانی ادامه داد: در ایران، به رغم توسعه پوشش برنامه‌های غربالگری شنوایی نوزادن در بخش‌های زایشگاهی و بیمارستانی، فراهم شدن امکانات و تجهیزات دقیق ارزیابی شنوایی به شیوه‌های رفتاری، فیزیولوژیک و الکتروفیزیولوژیک در حیطه کلینیک‌های شنوایی‌شناسی توسط افراد آموزش دیده دانشگاهی و بالا بودن آمار کم شنوایی نسبت به میانگین آمارهای جهانی همچنان فقر فرهنگی عامل اصلی در استفاده نکردن مناسب از وسایل کمک شنوایی و سمعک در افراد نیازمند می‌باشد. 

دبیر علمی اولین کنگره مفاهیم و اصول کاربردی شنوایی‌شناسی عنوان کرد: خانواده‌های عزیز که دارای نوزاد، کودک یا جوان و سالمند کم شنوا در منزل هستند باید از عواقب و عوارض بهره نگرفتن از سمعک و دیگر وسایل کمک شنوایی آگاه گشته و مطلع باشند تجویز و تنظیم سمعک مناسب یک شیوه درمان غیر طبی کم شنوایی است که از جمله وظایف دانش آموختگان شنوایی‌شناسی می‌باشد و در طی استفاده از سمعک نیز بسیاری از نکات پزشکی و بالینی وجود دارد که با سلامت شنوایی بیمار در ارتباط بوده و فقط یک شنوایی‌شناس تحصیل کرده دانشگاهی با مهارت کافی، صلاحیت مدیریت بالینی و تجویز و تنظیم سمعک را خواهد داشت. 

وی در پایان یادآور شد: هدف از برگزاری اولین کنگره مفاهیم و اصول کاربردی شنوایی‌شناسی در ایران (Audiology in-Practice) که توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همکاری دیگر دانشگاههای علوم پزشکی کشور، سازمان نظام پزشکی، سازمان بهزیستی و انجمن شرکت‌های تجهیزات کمک شنوایی و سمعک در روزهای ۱۲ تا ۱۴ آبان ۹۴ در مرکز همایش‌های بین المللی برج میلاد برگزار می‌شود، توانمند سازی دانش آموختگان شنوایی‌شناسی در حیطه‌های مختلف پرکتیکال و کاربردی از جمله تجویز و تنظیم سمعک، کاشت حلزون شنوایی، مواجهه با اختلالات پردازش شنوایی مرکزی، توانبخشی شنوایی، ارزیابی و توانبخشی اختلالات تعادلی، ارزیابی و درمان وزوز گوش و بسیاری از مباحث روز شنوایی‌شناسی با حضور اساتید برجسته داخل و خارج از کشور است. که امید است با ارتقای دانش و مهارت‌های بالینی و عملی شنوایی‌شناسان کشور بتوان گام‌های اساسی در خدمت رسانی به نظام سلامت کشور و افراد دارای کم شنوایی و اختلال تعادل برداشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار