در گفت‎وگوی باشگاه خبرنگاران با نخبه بسیجی مطرح شد

"پهپاد هیدروژنی" ایرانی مدال مسابقات جهانی هوافضا را کسب کرد+ عکس

یک نخبه بسیجی توانست در مسابقات جهانی 2015 کرواسی مدال برنز و دیپلم افتخار کسب کند.

حسن اکبری‎لایق نخبه بسیجی در گفت‎وگو با خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه توانسته در مسابقات جهانی 2015 کرواسی مدال برنز و دیپلم افتخار را کسب کند، اظهارداشت: مسابقات جهانی 2015 کرواسی با حضور 400 نخبه و مخترع  از دانشگاهای کشورهای مختلف در رشته‌های برق، مکانیک، کشاورزی، هوافضا و سایر نوآوری‌ها برگزار شد که من در این مسابقات با شرکت دادن طرح پهپاد هیدروژنی توربیندار توانستم مدال برنز و دیپلم افتخار این مسابقات را کسب کنم.

وی در تشریح عملکرد اختراعش گفت: پهپاد هیدروزنی با هیدروژن مایع شروع به حرکت کرده و بعد از اوج گیری با کمک توربین‎های مولد برق که در زیر باله‌ها قرار دارند ادامه مسیر می دهد.

این نخبه بسیجی با تاکید بر اینکه میزان برق تولید شده در توربین‎ها برای سیستم الکترونیکی و کنترل پهپاد استفاده می‌شود و در خازن مرکز ثقل ذخیره می‎گردد تصریح کرد: در این پهپاد هیدوروژن مایع برای سرعت دهی و در هنگام فرود و برخاستن از باند فرودگاه استفاده می‌شود.

اکبری‌لایق ادامه داد: هیدروژن در مخزن فشرده شده در مرکز ثقل هواپیمای بدون سرنشین نصب می‌شود و توربین‌ها در زیر باله‌ها برای افزایش تعادل و تولید نیروی حرکتی نصب شده و با تولید انرژی باعث افزایش تعادل در پرواز و کاهش مصرف هیدروژن در هواپیمای بدون سرنشین می‌شوند.

وی تاکید کرد: این طرح در فضاپیماهای پیشرفته قابل اجرا بوده و از کاهش خطا در پایگاه فضانوردی می‎کاهد.

این مخترع بسیجی درباره مزایای طرحش گفت: عدم ایجاد آلودگی محیط زیست، وزن کم، سوخت کم، امکان ادامه مسیر بصورت طولانی مدت بدون سوخت، امکان تولید برق با افزایش سرعت، نوآرور بودن طرح و قابل رقابت با کشورهای دنیا از محاسن این طرح است.

اکبری‎لایق با بیان اینکه این مسابقه زیر نظر فدراسیون جهانی مخترعین iFia  و سازمان بین المللی مالکیت فکری Wipo و وزارت علوم و تحقیقات کررواسی برگزار شد، خاطرنشان کرد: در 3 روز داوری از 23 الی 26 مهر ماه و ارزیابی توسط 11 داور بین المللی طرح «ماشین پرنده توربین‎دار هیدروژنی» در رشته هوافضا از ایران مدال برنز و دیپلم افتخار این مسابقه را کسب کرد.

وی با اشاره به اینکه یش از این نیز چندین مقام جهانی را کسب کرده بودم و جزء نخبگان طراحی و ساخت پهپادهای پیشرفته و فوق پیشرفته کشور هستم، تاکید کرد: این طرح در اداره ثبت اختراعات ثبت شده و  سپاه عاشورا ناحیه مرند نیز حامی آن برای شرکت در مسابقات جهانی 2015 بود که توانست مدال برنز را کسب کند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۴
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۲۸ مهر ۱۳۹۴
مبارک رهبری
آخرین اخبار