تصاویر ماهواره‌ای پایگاه پهپادی سری امریکا را در آفریقا افشا کردند

بنا بر یک گزارش جدید، تصاویر ماهواره‌ای از گسترش سری یک پایگاه هواپیماهای بدون سرنشین (پهپادی) امریکا در کشور آفریقایی جیبوتی حکایت دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه خبری «اینترسپت» پنجشنبه گزارش داد: بر اساس تصاویر ماهواره‌ای موجود در سرویس اینترنتی «گوگل ارث» (کره زمین گوگل) و اسناد وزارت دفاع امریکا، پنتاگون فرودگاه صحرایی «چَبِلی» در جیبوتی را به یک مرکز نگهداری پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی روز دنیا تبدیل کرده است.

این فرودگاه متروک در شش مایلی جنوب غرب شهر جیبوتی، پایتخت این کشور واقع است.
تصاویر ماهواره‌ای پایگاه پهپادی سری امریکا را در آفریقا افشا کردند
در تصاویر ماهواره‌ای چند سال گذشته، این فرودگاه به شکل یک باند آسفالته در دل بیابان دیده می‌شود.

اما تصاویر امروز نشان دهنده چیزی شبیه به مجموعه آشیانه‌های هواپیما، دیش‌های ماهواره و هواپیماهای بدون سرنشین است که امریکا به عنوان بخشی از طرح سری توسعه خود در آنجا مستقر کرده است.
تصاویر ماهواره‌ای پایگاه پهپادی سری امریکا را در آفریقا افشا کردند
یک سند منتسب به پنتاگون مربوط به ماه ژوئن گویای آن است که مقامات ارتش امریکا خواهان تخصیص اعتباری به ارزش 7.6 میلیون دلار در مجلس نمایندگان برای احداث مرز حول این سایت بوده‌اند.

این در حالی است که ارتش امریکا هرگز به پایگاه چبلی اشاره‌ای نمی‌کند و از ذکر علنی آن در فهرست پایگاه‌های خارجی خود امتناع کرده و از پاسخگویی به سوالات درباره موجودیت آن طفره می‌رود.
تصاویر ماهواره‌ای پایگاه پهپادی سری امریکا را در آفریقا افشا کردند
به گفته تیم براون از عوامل ارشد در سایت «گلوبال سکیوریتی» (امنیت جهانی) و کارشناس تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، فرودگاه چبلی این امکان را برای پهپادهای امریکایی فراهم می‌آورد تا یمن، جنوب غرب عربستان، منطقه وسیعی از سومالی و بخش‌هایی از اتیوپی و جنوب مصر را پوشش دهند.

براون افزود: «این پایگاه اکنون بسیار حائز اهمیت است، زیرا یک مرکز بزرگ عمده عملیات پهپادی در شمال غربی آفریقا به شمار می‌رود.»

پنتاگون در فوریه 2013، از کنگره درخواست کرد تا فوراً اعتبار لازم برای «حداقل امکانات مورد نیاز عملیات آزمایشی» را در چبلی تامین کند.
تصاویر ماهواره‌ای پایگاه پهپادی سری امریکا را در آفریقا افشا کردند
روزنامه واشنگتن پست در آن زمان به استناد برخی اسناد رسمی خاطر نشان کرد که این ساخت و سازها در یک سایت نظامی که از حضور دراز مدت امریکا حکایت داشته باشد، اجرا نمی‌شود.

بر اساس اسنادی که اوایل امسال از پنتاگون به دست آمد، به رغم ماهیت آزمایشی پایگاه چبلی، امریکا به منظور تبدیل چبلی به یک پایگاه «دائمی» با دولت جیبوتی توافقنامه «تمهیدات اجرایی دراز مدت» امضا کرده است.

امریکا ادعا می‌کند عملیات پهپادی که سیا عامل آن است، با هدف حمله به شبه نظامیان و ستیزه‌جویان صورت می‌گیرد، اما گزارش شاهدان و آمار و ارقام مقامات محلی نشان می‌دهند این حملات به تلفات گسترده غیرنظامیان منجر شده است.

سازمان ملل نیز از حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکا انتقاد کرده و افزوده است این گونه حملات قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند.

یکی از اسنادی که در سال 2013 میلادی در قالب گزارش تحقیقاتی یگان «شناسایی، مراقبت و اطلاعات» وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) منتشر شد، فاش کرد اغلب حملات پهپادی امریکا بر اساس مدارک ضعیف و محدود صورت می‌گیرد.

منبع: پرس تی وی

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار