کلیدهای طلایی برای ارتباط موفق همسران

کاهش تمایلات جنسی به عنوان بخش مهمی از یک رابطه زناشویی خطراتی را برای زندگی زوجین به همراه دارد ، بنابراین نباید از کنار علل آن ساده گذر کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها مجبوری ساعت‌های زیادی در روز کار کنی تا بتوانی از پس اجاره خانه و هزینه‌های زندگی برآیی. خستگی و استرس ناشی از کار از یک طرف، برآورده‌ نشدن نیازها و انتظارهای زندگی زناشویی هم از طرف دیگر وضعیت را بدتر می‌کند…
 
برخی‌ معتقدند رضایت از زندگی مشترک در احساسات مثبت، دوست داشتن، رضایت جنسی، توافق در امور اقتصادی، خانه‌داری و تربیت فرزند معنا می‌شود. متخصصان اعتقاد دارند پایین‌بودن سطح میل جنسی هم یکی از متداول‌ترین مسائل و مشکلات جنسی خانواده‌ها در قرن حاضر است. اینکه میل جنسی در حال حاضر نسبت به سال‌های قبل کمتر شده یا نه، مشخص نیست اما یک چیز قطعی است و آن اینکه شکایت خانم‌ها بیشتر است.
 
مشکلات حل نشده یک قاتل بی رحم!
روابط جنسی بیشتر از اینکه جسمی باشد روانی است یعنی حالتهای روحی و روانی تعیین می کند که فرد میل به کسی داشته باشد یا نه !

دکتر علی باجلان روانشناس و درمانگر مشکلات جنسی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد : هر عاملی که روان فرد را بهم بریزد باعث کاهش میل جنسی می شود. مشاجره و مشکلات حل نشده در روابط عاطفی زوجین یکی از بزرگ ترین قاتلان میل جنسی هستند ، به خصوص برای خانم ها که احساسات عاطفی یکی از اجزای اصلی روابط زناشویی شان است. بحث های مداوم، عدم ارتباط، قهرهای طولانی ، نبود اعتماد و ... همگی همسران را از لذت های زناشویی محروم می کنند.

وی افزود : موثرترین راه حل در این زمینه صحبت کردن با همسر است. هرقدر هم که همسرتان فردی سخت باشد، بنشینید و حرف های دل تان را به او بزنید و تا وقتی که به توافق نرسیده اید از این تلاش دست برندارید.

این بیماری ها دشمن تمایلات جنسی
درمانگر مشکلات جنسی با اشاره به بیماری های مختل کننده تمایلات جنسی مطرح کرد : وجود برخی اختلالات جسمانی مثل بیماری های تیرویید ،فشار خون ،دیابت ،افسردگی ، اختلالات قلبی و عروقی و آنزیمهای کبدی و .. کاهنده روابط جنسی فرد است. مثلا تیروئید بعنوان غده ای مهم در حیات و سلامت فرد ، مدیریت فرآیند متابولیسم از دما تا وزن و همچنین سلامت جنسی را برعهده دارد و هر نوع اختلال در هورمون های تولیدی این غده باعث بروز مشکلاتی در زنان و  مردان می شود.

وی همچنین در خصوص افسردگی اظهار داشت : اغلب به دنبال افسردگی اختلالات جنسی بروز می کند.زیرا مغز بزرگترین ارگان جنسی نامیده می شود که میل جنسی و تمایل به آن از همین ارگان سرچشمه می گیرد. اگر مواد شیمیایی مغز و یا هورمون ها و ترانسفرهای عصبی در وضعیت متعادلی نباشند ،احساس را تحت تاثیر قرار می دهد.

شعله عشقتان با این داروها خاموش می شود
مصرف برخی داروها مثل داروهای فشار خون ، ضد افسردگی و ضد اضطراب یا داروهای اعصاب از عوامل کاهش دهنده میل جنسی هستند.

دکتر باجلان داروهای فشار خون را یکی از داروهای کاهنده میل جنسی عنوان کرد و گفت : اولین عامل برقراری ارتباط جنسی گردش خون است و فشارخون بسیار تاثیر می گذارد. گردش خون باید اتفاق بیفتد تا واکنش مغز به رابطه کامل شکل گیرد ، چون تمام اندامهای جنسی با خون کار می کنند و برانگیخته شدن آنها با گردش خون است، داروهای فشار خون باعث می شوند خون کافی به اندامهای جنسی فرد نرسد یا اینکه مشکلاتی مثل عدم تحریک پذیری ایجاد شود.

برای رسیدن به خواسته تان بهایش را بپردازید
مرد برای بدست آوردن محبت باید بهای آن را با ابراز علاقه بپردازد و زن برای اینکه محبت را از طرفش دریافت کند باید سرمایه گذاری کند مثل ایجاد رابطه جنسی. این درک تفاوت معنی رابطه جنسی از نظر آقایان و خانم ها از عوامل موثر در رابطه جنسی است.

این روانشناس بیان کرد : معمولا معنی رابطه جنسی برای آقایان و خانمها فرق دارد . بسیاری از خانم‌هایی که خواستار مهر و محبت هستند، در مقابل درخواست رابطه جنسی همسرشان معترضند که شوهرشان فقط برای جسمشان آنها را میخواهند ، درواقع این را نمیدانند که مردها با ابراز احساسات به همسرانشان می خواهند به آنها نشان دهند که از زندگی زناشویی خود رضایت دارند و از این طریق عاشق تر می شوند،  بنابراین همین عدم درک درست از معنی رابطه جنسی از دید مرد و زن یکی از علتهایی است که میل جنسی را کاهش میدهد.

نگذارید احساستان به مرور کشته شود!
اطمینان حاصل کنید که بی علاقگی جنسی شما منشا فیزیولوژیکی نداشته باشد.گاهی اوقات بی تمایلی جنسی به عوامل دیگری مانند عدم تعادل هورمونی بدن  مربوط می شود.

دکتر باجلان گفت : اختلالاتی که در عملکرد جنسی فرد اتفاق می افتد باعث سرد شدن احساس می شود چراکه وقتی رابطه جنسی برقرار می شود و دیده میشود که همسر از آن رابطه رضایت ندارد، فرد تصمیم میگیرد که برای اینکه شخصیتش زیر سوال نرود و عدم رضایت بعد از رابطه برایش اتفاق نیفتد، رابطه جنسی را به کل تعطیل کند یا دفعات آن را به دو هفته یا سه هفته ای یکبار کاهش دهد.

به فکر تغییرات جزئی باشید
این درمانگر عنوان کرد : وقتی در یک رابطه طولانی‌مدت هستید، به آن عادت می‌کنید. شواهد بیولوژیکی وجود دارد که تجربیات جدید موجب ترشح دوپامین در مغز می‌شود. دوپامین یک پیام‌رسان شیمیایی است که بر مرکز لذت در مغز اثر می‌گذارد. به همین دلیل است که در روابط جدید خیلی زود هیجان‌زده می‌‌شویم، چون همه چیز تازه است و مغز هم براساس آن واکنش می‌دهد.

مشخص است که نمی‌توانید هر وقت این هیجان از بین رفت، شریک زندگی‌تان را عوض کنید. اما می‌توانید عوامل دیگر را تغییر دهید.با تغییرات کوچکی در زندگی خود می توانید همواره عشقتان را محکم و پایدار نگه دارید.

ورزش به کمک عشقتان می آید
اگر اعتماد به نفس نداشته باشید و از ظاهر خود راضی نباشید هیچ وقت نمی توانید یک رابطه زناشویی خوب برقرار کنید و دکتر باجلان  یک راه حل مهم در این زمینه را ورزش کردن مطرح کرد : ورزش نه تنها باعث می شود اندام تان بهتر شود و به وزن ایده آل برسید بلکه عملکرد و میل جنسی تان را نیز افزایش می دهد. همچنین باعث می شود جریان هورمون ها در بدن به راحتی انجام گیرد. افرادی که ورزش می کنند انرژی بیشتری دارند و در نتیجه از نظر جنسی فعال ترند. اگر همسرتان اعتماد به نفس ندارد، سعی کنید با گفتن جملات مثبت و اطمینان دادن به او در مورد اینکه در چشم شما زیباست، رابطه زناشویی تان را نجات دهید.

نگذارید مشاوره آخرین مرحله باشد
اجازه ندهید شرم و خجالت ناشی از صحبت کردن درباره مسایل جنسی مانع شما در جستجوی مشاوره هایی باشد که برای سلامتی خود محتاج شنیدن آنها هستید. پزشک متخصص این حوزه هرگز شما را مسخره نخواهد کرد و حتی ممکن است بتواند به خوبی به شما کمک کند پس نباید نگران از دست دادن چیزی باشید.

به گفته دکتر باجلان گاهی اوقات بی تمایلی جنسی به چیزهای دیگری مانند مواد مخدر، استفاده حرف زدن و امر و نهی های بسیار ، ناراضی بودن و نرسیدن به خود و عدم رعایت بهداشت جسمی هر یک از زوجین مربوط می شود. 

درواقع داشتن تمایلات جنسی سالم بخش مهمی از یک رابطه نزدیک زناشویی است . وقتی زوجین متوجه می شوند توانایی جنسی شان در حال کاهش و نقصان است مشکلات دیگری پیدا خواهد شد که کم کم به زندگی آن دو وارد خواهد شد.

اگر همسرتان تمایلی به رابطه جنسی ندارد معمولا خودتان را سرزنش می کنید و از خودتان سوال می کنید که چرا به نظر او شما جذاب نیستید. این موضوع می تواند ختم به احساس ناامنی و دیگر مشکلات ارتباطی گردد. بنابراین کاهش میل جنسی را دست کم نگیرید و به سادگی از کنار آن نگذرید در عوض سعی کنید هر کاری از دست تان بر می آید، برای درمان آن انجام دهید.

گزارش از محیا معصومی


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
برچسب ها: ازدواج ، زندگی ، مشاوره ، استرس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار