رويترز: کرملین موفق شد در عرصه جنگ دیپلماتیک، گوی سبقت را از کاخ سفید برباید

رویترز در گزارشی نوشت: روسیه موفق شد در مبارزه با تروریست‌های داعش در سوریه یک درس خوب و عبرت آموز به آمریکا بدهد.

رويترز: کرملین موفق شد در عرصه جنگ دیپلماتیک گوی سبقت را از کاخ سفید بربایدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در گزارش تحت عنوان " روسیه در جنگ دیپلماتیک در سوریه هم از آمریکا پیشی گرفته است" نوشت: ‌ روسیه موفق شد در مبارزه با تروریستهای داعش در سوریه یک درس خوب و عبرت آموز به امریکا بدهد. حال پس از سفر غیر منتظره و شگفتی ساز بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، به مسکو در این هفته، به نظر می‌رسد کرملین موفق شده است در عرصه جنگ دیپلماتیک نیز گوی سبقت را از امریکا برباید. 

اقدامات روسیه در سوریه، از تصمیم مسکو در آغاز حملات هوایی در این کشور گرفته تا پهن کردن فرش قرمز برای بشار اسد در مسکو، همگی خشم کاخ سفید را برانگیخته است. چرا که آمریکا به هیچ وجه مایل نیست تا به دست پوتین برای خارج کردن خود از بحران اوکراین برگ برنده بدهد. 

با این همه بسیاری از سیاستمداران در مسکو و نیز دیپلمات‌ها در برخی کشورهای خاورمیانه و حتی غربی بر این باورند که شانس روسیه به منظور پایان دادن به بحران خونین سوریه از آمریکا بیشتر است. 

تحلیلگران روسی بر این باورند که منشا اقتدار کشورشان به عنوان یک میانجی صلح بالقوه، از نمایش قدرت نظامی موثر و چشمگیر روسیه در سوریه و نیز مخالفت‌های مکرر روسیه با معامله با غربی‌ها بر سر برکناری بشار اسد ریشه می‌گیرد. 

دیپلمات‌های غربی در محافل خصوصی بر این نکته اتفاق نظر دارند که این فرصت دیپلماتیک خوب و ارزنده برای پوتین است تا آن را مغتنم بشمارد، حتی اگر شانس رئیس جمهور روسیه برای موفقیت این راهبرد مبهم و نامشخص باشد. 

رویترز در ادامه نوشت: "سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، امروز جمعه تلاش خواهد کرد تا ابتکار هر چند ناموفق مسکو را مبنی بر تشکیل ائتلاف بزرگ بین المللی بر ضد داعش در سوریه، در نشست وین تشریح کند. "

واشنگتن انتقادات روسیه را از سیاست‌های این کشور در خاورمیانه و نیز گزارش‌های مسکو را درباره موثر بودن حملات هوایی روسیه در سوریه رد کرده است و می‌گوید مسکو کانون حملات خود را بر مواضع دولت سوریه که بیشتر در معرض تهدید قرار دارند متمرکز کرده است و چندان در به شکست کشاندن داعش کاری صورت نداده است. 

در هر حال به نظر می‌رسد این موضوع که پوتین، مردی که غربی‌ها بیشتر تمایل دارند از وی نفرت داشته باشند، بتواند در ‌‌نهایت به عنوان یک میانجی موفق دیپلماتیک از دل بحران سوریه فایق بیرون آید، در بسیاری از پایتخت‌های غربی امری نامطلوب است و قدرت‌های منطقه‌ای دشوار بتوانند این موضوع را هضم کنند. 

در ادامه این گزارش آمده است: عربستان سعودی، که شبه نظامیان مخالف بشار اسد را تامین مالی می‌کند، از دخالت‌های روسیه در سوریه برآشفته شده است. 

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، طی سخنانی در آستانه نشست وین با خبرنگاران، دخالت‌های روسیه را در سوریه بسیار خطرناک خواند و مسکو را به تشدید درگیری‌ها در این کشور متهم کرد. جبیر گفت بشار اسد چاره‌ای جز رفتن ندارد. 

با این همه، ایران که این روز‌ها به یکی از سرسخت‌ترین متحدان روسیه تبدیل شده است، می‌گوید از رویکرد کرملین در این خصوص رضایت کامل دارد و مسکو کاملا تهران را از ابتکارات خود از جمله سفر غیر منتظره بشار اسد به روسیه آگاه کرده بود. 

یک مقام بلندپایه ایرانی که نخواست نامش فاش شود به این خبرگزاری گفت: «‌ ما از تدابیر روسیه در سوریه حمایت می‌کنیم. روسیه و ایران و دولت سوریه از نزدیک همکاری دارند. »

ولی ترکیه و عراق دو کشور کلیدی دیگر در منطقه، چشم اندازی به مراتب دشوار‌تر را برای مسکو رقم می‌زنند. 

ترکیه یکی از سرسخت‌ترین مخالفان بشار اسد اعلام کرده است دخالت‌های روسیه در سوریه تنها موجب طولانی‌تر شدن جنگ در سوریه می‌شود.

رویترز در ادامه نوشت: «با این همه به نظر می‌رسد دیدگاه‌ها در عراق در این خصوص بسیار متفاوت است. اگرچه بسیاری از سیاستمداران عراقی خواهان تعمیم حملات هوایی روسیه به کشورشان برای هدف قرار دادن مواضع داعش در عراق هستند، ولی برخی دیگر نیز به شدت با این موضوع مخالف هستند و درباره مقاصد و اهداف واقعی روسیه ابراز تردید و بدبینی می‌کنند.»

با این همه مقامات دولت روسیه در کرملین ضمن رد هر گونه جانبداری کورکورانه از بشار اسد یا تلاش مسکو برای حقط منافع خود تاکید دارند که مسکو تلاش می‌کند تا قبل از گسترش دامنه فعالیت شبه نظامیان افراطی، این پدیده را مهار کند. 


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار