در برنامه «آفاق» مطرح شد:

کربلا قابل تکرار است

کربلا یک تنفس است که اگر نداشته باشیم، می‌میریم. عاشورا یک جریان است که در آن زندگی و مرگ و ظلم و حق و البته عزت و ذلت که کلیدواژه های عاشورایی است، وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی رادیو گفتگو؛ برنامه «آفاق» با موضوع عاشورا و جریانات فکری و با حضور حسین جانی پژوهشگر و دکتر ضیاآذری استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه روانه آنتن شد.

دکتر ضیاآذری استاد دانشگاه اظهار داشت: هر انقلاب و جنبشی که بخواهد نظام اجتماعی جدیدی را پایه‌ریزی کند معمولا سه مرحله را طی می کند؛ مرحله نخست دوره مبارزه علیه نظامی است که به مخالفت برخاسته است. بعد از مبارزه،؛ دوره تثبیت شروع می شود. پس از این دوره، آنچه که این تحول و انقلاب انجام می دهد، متمرکز بر مرحله سوم می شود.

وی افزود: جریان فکری نوعی گرایش اجتماعی است که این گرایش، منشا یکسری تحولات در جامعه می شود. البته ممکن است که این گرایش با زیربنای فکری و ایدئولوژی باشد و ممکن است بدون این موضوع اتفاق بیفتد که خیلی از قیام های جهان اینگونه بوده است و البته ماندگار نیستند.

وی تصریح کرد: یکسری عناصر در ایدئولوژی وجود دارد که رُکنیت دارد و آن الهی بودن است. به تعبیر حضرت آیت الله جوادی آملی خونی که سالار شهیدان به آسمان پاشید و به زمین نریخت، این نهضت را کهکشانی کرد.

استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه عنوان داشت: یک جریان فکری تبدیل به یک گرایش خاص اجتماعی می شود که منشا تحولاتی در جامعه است، که انگیزه هان آن الهی است، که مبتنی بر ایدئولوژی نیز هست.

وی با بیان اینکه نظام حاکم در زمان امام حسین نظام ظلم و جور است، اظهار داشت: امام حسین می فرماید که این افراد سنت رسول الله را زیر پا گذاشتند و مرید شیطان شده اند و فسادشان آشکار شده است. اینها نشان می دهد که به دلیل نظام مستقر، امام می خواهند گرایش خاصی را در جامعه کوچک خود، پیاده کند تا برای تفکیک نظام سلطه و عدالت الگویی باشد.

ضیاآذری اظهار داشت: مرحله نخست در دوره های سه گانه مبارزه علیه نظام مستقر است که البته هیچ گاه این موضوع به وجود نیامد که تثبیت شود ولی جاودانه ماند که باید رموز جاودانگی آن را بررسی کرد.

در ادامه حسین جانی با اشاره به عاشورا و هر نوع جریان حق گفت: این جریانات از نوع زندگی و حیات است. کاری که اساتید باید انجام دهند این است که به مردم نگاه و جهت دهند. نوع آموزش ها و تفکرات بر دو نوع است؛ یا می توانیم معلومات سازی کنیم و یا معلوم سازی کنیم.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش، کتاب ها و فرهنگ ما معمولا از نوع معلومات سازی است. بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان ما وقتی به المپیادها می روند، می توانند رتبه های خوبی کسب کنند ولی وقتی وارد جامعه شوند، نمی توانند مدیریت کنند زیرا معلومات دارد اما معلوم نیست که چه باید بکند.

وی با طرح این پرسش که چرا جریان فکری به وجود می آید، بیان داشت: خود عاشورا یک جریان است. ممکن است که عاشورا از نظر شکلی و ساختاری تکرار نشود ولی تمام هستی عاشورا است زیرا کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا. تمام حرف و سخن امام این است که مهم نیست چه تعدادی باشیم و چند نفر ما را محاصره کرده اند، مهم این است که به یک نگاه و نگرشی برسیم که می توان کاری کرد.

این پژوهشگر عنوان داشت: امام حسین می توانست در مدینه کلاس تشکیل دهد و فقه بگوید و قرآن بخواند که در این صورت کسی کاری به او نمی داشت ولی امام حسین اعتقاد داشت، قطاری که از ریل خودش خارج شده است، قطار نیست زیرا آن خودش یک جریان دارد.

وی افزود: اگر ما نتوانیم با این جریان ارتباط برقرار کنیم، هر کاری کنیم، اشتباه است زیرا اساساً قطار در ریل خودش نیست و اگر آن قطار روی ریل خودش نباشد حتی اگر رستوران هم باز کنید، باز فایده ای ندارد چون جریان و پویایی ندارد.

حسن جانی با بیان اینکه کربلا قابل تکرار است، افزود: کربلا یک تنفس است که اگر نداشته باشیم، می میریم. عاشورا یک جریان است که در آن زندگی و مرگ و ظلم و حق و البته عزت و ذلت که کلیدواژه های عاشورایی است، وجود دارد.

شایان ذکر است؛ برنامه آفاق در شب های محرم هر شب از ساعت 20 الی ساعت 21:30 از شبکه رادیویی گفت‌وگو پخش می شود. این برنامه که جایگزین برنامه "گفت‌وگوی فرهنگی" شده است به موضوع عاشورا و کربلا از زوایای هنری، فرهنگی و اعتقادی می پردازد.  




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.