خوزستان؛

بارندگی مخزن سد کرخه را سیراب کرد

مدیر عامل سد و نیروگاه کرخه گفت: در پی بارندگی های اواخر هفته گذشته در مناطق بالادست سد کرخه تاکنون 100 میلیون متر مکعب آب وارد مخزن این سد شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از خوزستان، فریدون صالحی‌فر مدیر عامل سد و نیروگاه کرخه گفت: حجم کنونی آب موجود در سد مخزنی کرخه 1 میلیارد و 171 میلیون متر مکعب است که خوشبختانه با بارندگی اخیر بخش زیادی از نگرانی ناشی از کاهش آب دریاچه سد کرخه را برطرف کرده است.

وی ارتفاع آب در دریاچه سد کرخه از سطح دریا در حال حاضر را  بیش از 180 متر اعلام کرد و افزود: که پیش بینی می شود با افزایش بارندگی ها همچنان افزایش یابد.

صالحی‌فر اظهار داشت: حداکثر دبی آب ورودی به دریاچه سد کرخه را 1 هزار و 64 متر مکعب بر ثانیه و ظرفیت کل مخزن سد کرخه 7/3 میلیارد متر مکعب می باشد که خشکسالی چند سال اخیر موجب کاهش دبی سد کرخه شده بود.

مدیر عامل سد و نیروگاه کرخه خاطرنشان کرد: پس از 1 دوره خشکسالی دبی ورودی آب به دریاچه سد کرخه در روز جمعه از صفر به 400 متر مکعب بر ثانیه رسید و با بارندگی های اخیر خوشبختانه شرایط اضطرار سد کرخه رفع شد.

‏شایان ذکر است سد کرخه بزرگ ترین سد خاکی خاورمیانه با 3 هزار و 30 متر طول تاج ششمین سد ‏طویل جهان به ‏شمار می شود که در 21 کیلومتری شمال غربی شهرستان اندیمشک در ‏شمال خوزستان واقع است. 

‏این سد که اواخر سال 1379 به بهره برداری رسید در دوره خشکسالی در تامین آب ‏آشامیدنی ‏مناطق جنوبی استان خوزستان و نیز تامین آب بخش کشاورزی نقش مهمی ‏دارد.‏

گفتنی است آب 160 هزار هکتار از اراضی پایین دست و نیز 400 روستای استان خوزستان از سد کرخه تامین می گردد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.