پیشگیری و درمان با طب ورزشی

بانوان ورزشکار یک قدم از سایر بانوان جلوتر هستند

بانوانی که همیشه ورزش می‌کنند از نظر سلامت جسم و روان یک قدم از سایر بانوان پیش‌تر هستند و در کلیه امور موفق هستند.

به گزارش خبرنگار سایرحوزه های گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان صاحب نظران امروزه بر این عقیده اند که تمرین های حرکتی و ورزشی برای اکثریت مردم اعم از زن و مرد دارای ارزش بسیار است .دختران و زنان در سنین مختلف به حرکات مختلف ورزشی نیاز دارند هر چند در بعضی از کارهای خانه تا حدودی این فعالیت های بدنی تامین می شود. با توجه به این که زنان نیمی از جامعه بشری را تشکیل می دهند از جهات مختلف دارای اهمیت بوده و در برنامه ریزی های گوناگون جامعه باید در نظر گرفته شوند . یکی از اموری که برای زنان مطرح است ورزش است.
 
از آنجاییکه زنان، مادران جامعه هستند و تربيت نسل آينده نيز از وظايف آنان به حساب مي‌آيد، براي حفظ و ارتقاي سلامت جامعه و داشتن فرزندان سالم لازم است تا زمينه فعاليت‌هاي ورزشي را براي اين قشر فراهم آورد. به واقع با حضور يكي از افراد خانواده به خصوص زنان و دختران در فعاليت‌هاي ورزشي ساير اعضاي خانواده نيز تشويق مي‌شوند در اين فعاليت‌ها شركت كنند.  
 
فواید ورزش در بانوان از دیدگاه پزشکی ورزشی
 
 زهرا تمدن نایب رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان فارس در مورد تاثیرات ورزش در بانوان معتقد است: شخصی که از لحاظ بدنی تربیت یافته است، در مقایسه با فردی که فعالیت‌ها و تمرینات ورزشی نداشته روزانه انرژی کمتری مصرف می‌کند و فشار کمتری بر بدن خویش وارد می‌سازد.
 
تمرینات منظم در کمک به رشد و تکامل اجزای مختلف بدن موثر است. تمرینات منظم درزنان نیز سبب بهبود تنفس،‌ سیستم هاضمه، سیستم تخلیه بدن و بهبود ماهیچه‌ها و قوی‌تر شدن آن‌ها می‌شود. ورزش به زنان و دختران اجازه می‌دهد خود را از عواطف انباشته شده در درون رها سازنند، و ورزش همچنین افزایش قدرت تحمل مشکلات در زندگی و بهتر روبرو شدن را به آن‌ها می‌دهد.
 
وی ادامه داد: سرطان سینه در بانوان غیرورزشکار بیشتر از بانوان ورزشکار هست.نرمی و پوکی استخوان در بانوان ورزشکار مشاهده نشده است. ضمن اینکه بانوان فعال (با ورزش‌های مناسب) به دلیل فعالیت جسمانی و آمادگی اسکلتی عضلانی مناسب،‌ کمتر دچار کمردرد می‌شوند.همچنین بانوان ورزشکار در مقایسه با بانوان غیرورزشکار کمتر دچار دردهای دوران قاعدگی می‌شوند.به جز این فوایدی که در خصوص ورزش کردن در بین بانوان ذکر کردیم، تاثیرات مفید دیگر ورزش در زنان را از جهات دیگر بررسی کرده ایم.
 
  تأثیر ورزش بانوان در اجتماع
 
 بشر به طور طبیعی موجودی اجتماعی است،‌که می‌خواهد با دیگران رابطه داشته باشد و دیگران هم به طور متقابل با او ارتباط داشته باشند. این غریزه اجتماعی را می‌توانند از طریق ورزش برآورده سازند. با ورزش در زمینه رسیدن به ارزش‌های اجتماعی دیگری نیز همچون کار گروهی، وفاداری و روحیه ورزشکاری می‌توان توفیق یافت.
 
محیط صمیمانه و مطلوب ورزش اغلب فرصتی مناسب برای ایجاد روابط انسانی و شکل‌گیری روحیه است. محیط ورزش مناسب باعث می‌شود زنان و دختران ترسو و کمرو هستند به گروه‌های ورزشی روی آورند تا بتوانند از این طریق با سایر بانوان ورزشکار در ارتباط باشند و همچنین در زندگی روزانه خویش با افرادی مختلف به سازگاری بهتری برسند.
 
  تأثیر ورزش بانوان در خانواده
 
 سلامت هر یک از اعضای خانواده به ویژه مادر خانواده تأثیر مستقیم بر تصویر کلی سلامت خانواده دارد، نگرش کلی زن نسبت به جسم و عملکرد فیزیکی بدنش در نگرش‌های کلی او تأثیر مستقیم دارد، زیرا سلامت جسم و روان او، روابط اجتماعی وی با دیگران را شکل می‌دهد.
 
يكي از ابعاد رويكردي ورزش بانوان بحث ايجاد آرامش روحي و رواني براي اشخاص است، اين امر خود مي‌تواند عاملي براي استحكام روابط خانواده و افزايش روحيه نشاط و شادابي در كنار ارتقاي سلامت جسمي باشد و همچنين اين اقدام مي‌تواند علاوه بر هويت‌بخشي، بستر كاهش و كنترل برخي از آسيب‌هاي اجتماعي را به دنبال داشته باشد و بايد توجه داشت كه ورزش علاوه بر ارتقاي سلامتي فرد و جامعه، باعث پررنگ شدن نقش تربيتي نيز مي‌شود.
 
امنیت عاطفی او بر امنیت کلی خانواده می‌افزاید و بهترین نشانه رشد و پختگی عاطفی او بر هوش و توانایی سازگاری با موفقیت‌های جدید، هنگام مواجه شدن با فشارها و ناراحتی‌ها با حداقل آسیب‌پذیری فرد و گروهی است.همچنین تأمین بهداشت جسم و روان برای زنان که در دوره‌ها و مراحل مختلف زندگی علاوه بر مسئولیت خویش، مراحلی چون بارداری،‌ زایمان و از همه مهم‌تر پرورش و تربیت فرزندان را پشت سر می‌گذارند از اهمیتی والا برخوردار است.شخصیت کودک نیز با نگرش‌های مادر در دوران بارداری و آغاز و از آن پس در آغوش و در کنار او از نظر جسمانی،‌روانی، اخلاقی، اجتماعی و معنوی رشد و تکامل می‌یابد. بدون شک مادر سالم و با نشاط
 
بهتر از انجام این مسئولیت برمی‌آید و خود نیز الگوی عملی و طبیعی سالمتری برای فرزندان خویش خواهد بود. زنان با ورزش کردن می‌توانند خصوصیات رفتاری،‌ اخلاقی،‌شخصیتی مطلوب برای یک زندگی سالم و شاداب را کسب کنند.
 
(طیبه خزاعلی)

*برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار