مراقب غذاهای بسیار شور باشید

مضرات نمک به عنوان چاشنی اصلی در همه مواد غذایی به مراتب بیشتر از فواید آن است.

دکتر شیخ الاسلامی متخصص تغذیه درگفتگو با خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت :حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک پنج گرم است در حالی که میزان مصرف نمک در کشور ما  2 تا 3 برابر این مقدار برآورد شده است ، یعنی اینکه، اگر سلامت مردم دنیا بر اثر مصرف نمک تهدید می شود، این وضعیت در کشور ما حدود 3 برابر بیشتر است و همین مسئله، می تواند نگرانی ها در ارتباط با افزایش بیماری های ناشی از مصرف زیاد نمک را تشدید کند.

وی افزود : افرادی که در خون شان سطح سدیم بالا و سطح پتاسیم پایین است خطر افزایش فشار خون که خود مسبب بیماری های قلبی و سکته است، افزایش می یابد. سدیم به طور طبیعی در انواع غذاها یافت می شود، به طور مثال در شیر و خامه تقریبا معادل 50 میلی گرم سدیم در هر 100 گرم ماده و در تخم مرغ تقریبا معادل 80 میلی گرم سدیم در هر 100 گرم ماده وجود دارد. بنابراین آنچه مسلم است، مصرف زیاد نمک با پرفشاری خون همراه می شود و همین عارضه می تواند زمینه ابتلا به انواع بیماری های قلبی و عروقی و سکته های مغزی را سبب شود.

این متخصص تغدیه درخصوص نمک های تصفیه شده اظهار داشت : نمک تصفیه نمکی است که در آن ناخالصی های نا محلول مانند فلزات سنگین و همچنین ناخالصی های محلول مانند آهک، شن و ماسه طی فرآیندی در کارخانه حذف شده است. نمک خوراکی باید از نوع یددار و تصفیه شده باشد. نمک های تصفیه شده یددار به دلیل خلوص بالا میزان ید را بهتر و به مدت بیشتری نگهداری می کنند اما نمک تصفیه نشده به علت داشتن ناخالصی در افرادی که سابقه بیماری های گوارشی، کلیوی و کبدی دارند و حتی مصرف مداوم آن در افراد سالم منجر به بروز ناراحتی های گوارشی ، کلیوی ، کبدی و حتی کاهش جذب آهن در بدن می شود.

وی خاطر نشان کرد : فشار خون بالا، سکته قلبی، سکته مغزی، پوکی استخوان، سرطان معده، آسم و...، از عوارض مصرف زیاد نمک است و برای پیشگیری از این امراض باید ، میزان نمکی که هنگام پخت به غذا اضافه می کنید و همچنین مصرف آجیل شور ، انواع فرآورده های غلات حجیم شده، چیپس، انواع شور مانند خیار شور و کلم شور، سوسیس و کالباس و غذاهای کنسروی را کم کنید ،از نمکدان در سر سفره استفاده نکنید. درواقع می توانید برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک در هنگام تهیه غذاها به جای نمک از سبزی های تازه یا خشک مثل آویشن، شوید، سیر، آب لیمو ترش یا آب نارنج و ..... استفاده کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: تغذیه ، شور ، غذا ، سدیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.