علم دستخوش مسائل سیاسی شده است/انحراف بودجه مرکز ملی نقشه‌برداری مغز

علم دستخوش مسائل سیاسی شده است که این موضوع باعث متضرر شدن دانشگاه‌‌ها می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان مجتبی زارعی مشاور معاون تحقیقات وفناوری وزارت بهداشت در نشست خبری دومین کنگره بین‌المللی نقشه‌برداری مغز که امروز در پژوهشکده علوم شناختی برگزار شد؛ بیان کرد: مرکز ملی نقشه‌برداری مغز از زمان دولت قبل قصد شروع به کار داشت و قرار بر این بود که تخصیص بودجه به این مرکز منوط به گرفتن مجوز از وزارتخانه و محلی برای راه‌اندازی باشد.بودجه تقاضا شده 10میلیون دلار بود اما با تغییر دولت، ستاد علوم شناختی این بودجه را گرفت و ما را از آن محروم کرد.

وی افزود: با این وجود ما بودجه را از محل دیگری تأمین کردیم که متأسفانه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آن را نیز قبضه کرد.

زارعی با اشاره به اینکه متأسفانه علم دستخوش مسائل سیاسی شده است؛ عنوان کرد: دانشگاه‌ها از این بابت بسیار متضرر هستند. ستاد علوم شناختی که مسیر بودجه ما را منحرف کرد، اکنون در زیرزمین دانشگاه تهران دستگاه MRI قرار داده است که این کار برای استفاده از تکنولوژی مفید نیست اگرچه آن‌ها نیز می‌توانند کارهای تحقیقاتی انجام دهند این پژوهش‌ها دیگر در حوزه نقشه‌برداری مغز نخواهد بود.

وی با بیان این که هدف از راه‌اندازی مرکز ملی نقشه‌برداری وارد کردن تکنولوژی‌های پیشرفته برای درمان و تشخیص در حوزه مغز و اعصاب است، اظهار کرد: کار این مرکز چندنظامه است در واقع گروهی متشکل از مهندسان پزشکی، روانشناسان، فیزیک پزشکی، آمار، ریاضی‌دانان و... با همکاری یکدیگر تکنولوژی مربوطه را راه می‌اندازند تا به سؤالات مربوط به این بخش پاسخ دهند.

رئیس مرکز ملی نقشه‌برداری مغز در خصوص برگزاری دومین کنگره بین‌المللی نقشه‌برداری مغز گفت: سال گذشته اولین کنگره همزمان با شروع مرکز نقشه‌برداری مغز بود. امسال نیز دومین کنگره نقشه‌برداری مغز در تاریخ 23 تا 25 آبان‌ماه با حضور 15 سخنران از انگلیس، فنلاند، دانمارک، آلمان و آمریکا در سالن همایش بیمارستان میلاد برگزار می‌شود.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار