گوشه چشم سرزمین افرا به ایران با امید برقراری ارتباط مجدد

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برجام عاملی برای برقراری ارتباط کشورهای منطقه و اروپایی با ایران شد، اظهار داشت: انتخابات کانادا و روی کار آمدن حزب لیبرال نگاه این کشور به ایران و خاورمیانه تغییر و مثبت کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین سبحانی‌نیا با اشاره به ابراز علاقه کانادا برای برقرار ارتباط با ایران گفت: با توجه به انتخابات اخیر و روی کار آمدن حزب لیبرال که مخالف دولت قبلی، نگاه این کشور به ایران و خاورمیانه تغییر کرد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس نهم شورای اسلامی با بیان این که حزب لیبرال نگاه مثبتی به ایران دارد، اظهار داشت: قابل پیش بینی بود که کانادایی‌ها نسبت به برقراری ارتباط با ایران ابراز علاقه کنند و رهبری حزب پیروز این انتخابات اعلام کرد از این  به بعد با ایران ارتباط برقرار خواهند کرد.

وی ادامه داد: یکی از عللی که مردم به دولت قبلی رای ندادند، این بود که آن‌ها نگاه تندی به خاورمیانه داشتند و به مخالفت با ایران اهتمام داشتند. در عین حال فضای جدیدی در کانادا به وجود آمده است که نخست وزیر جدید تمایل به برقراری ارتباط با ایران داشته باشد.

به گفته این نماینده از آنجایی دولت کانادا سال 91 رابطه خود را با ایران قطع و سفارتش را بست اکنون که تمایل به بازگشایی سفارت و برقرار ارتباط دارد باید خود اقدام کند.

سبحانی‌نیا به نقش میانجی‌گری عمان اشاره کرد و اظهار داشت: وزیر امور خارجه کانادا در سفر به عمان  تلویحاً از این کشور خواست نقش میانجی‌گری خود برای بهبود روابط بین اوتاوا و تهران را ایفا کند. البته در گذشته نیز شاهد میانجی‌گری عمان در موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا بودیم و اگر لازم باشد مجدد می‌تواند از این ظرفیت استفاده کرد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به تاثیر برجام در تمایل کشورهای غربی برای برقراری ارتباط با ایران اشاره کرد و گفت: حل مسئله هسته‌ای و برقراری برجام نیز تاثیر بسزایی در این امر داشته است. کشورهای منطقه و اروپایی با ایران رفت و آمدی در سطوح بالا دارند، کانادا هم نمی‌خواهد از این فضا دور بماند.

وزیر خارجه کانادا در سفر به عمان خواستار تقویت رابطه کشورش با «مسقط» شد و تلویحاً از این کشور خواست نقش میانجی‌گری خود برای بهبود روابط بین اوتاوا و تهران را ایفا کند.

لازم به یادآوری است که روابط دیپلماتیک ایران و کانادا در سپتامبر 2012 قطع شد و دیپلمات‌های ایرانی از اتاوا خارج شدند.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار