توانبخشی به ‌معنای علمی و دانشگاهی شناخته نشده است

توانبخشی به‌ عنوان سطح سوم سلامت به‌ معنای علمی و دانشگاهی کامل شناخته شده نیست و نیازمند آگاهی بخشی از سوی متولیان عرصه بهداشت و درمان کشور هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کامرانی معاون درمان بیمارستان توانبخشی رفیده می‌گوید: ارائه خدمات توانبخشی در حال حاضر در بخشی از بیمارستان‌های عمومی ارائه می‌شود و خرسندیم که بیمارستان تخصصی توانبخشی رفیده با تیم تخصصی و علمی توانبخشی آماده ارائه خدمات به مردم می‌باشد، که بهره‌مندی از این فرصت نیازمند آگاهی جامعه و متولیان سلامت از خدمات توانبخشی در زمان طلایی است.

وی با طرح این سؤال که اگر فردی دچار سکته مغزی، فلج مغزی، معلولیت‌ها و... شود چه می‌کنیم اظهار می‌دارد: درحال حاضر بیماری که با سکته مغزی دست و پنجه نرم می‌کند در بیمارستان عمومی دو هفته نگهداشته می‌شود، زیرا سیستم شناخته شده‌ای برای بیماران سکته مغزی و خدمات توانبخشی نیست و هنوز با خدمات توانبخشی آگاهی ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی خاطرنشان کرد: فکر کنید یک بیمار سکته مغزی در کشور در بخش‌های CCU و ICU که نیازی هم نیست، نگه داشته می‌شود و با این کار نه تنها هزینه درمان بالا می‌رود و تخت بیمارستانی بدون ارائه خدمات اشغال می‌شود و فرد پس از ترخیص با انواع مشکلات نظیر تکلم، اختلالات بلع، زخم‌بستر و ... مواجه می‌شود اما با ارجاع به موقع بیماران به مراکز توانبخشی و آگاهی مراکز درمانی و عموم جامعه شاهد کاهش هزینه‌های سلامت و بازگرداندن فرد به آغوش خانواده و جامعه خواهیم بود.

کامرانی خاطرنشان می‌کند: در دنیا سرویس‌های بهداشتی چهار سطح دارند که خدمات حالا نظیر اورژانس‌ها و خدمات مزمن نظیر بیمارستان‌ها و آسایشگاه‌ها برای عموم جامعه شناخته شده است و این قضیه بیانگر این است که عموم جامعه باید با سرویس‌های دیگر نظیر خدمات تحت حاد آشنا شوند که با وجود تیم تخصصی توانبخشی در بیمارستان توانبخشی رفیده و با تعرفه‌های دولتی می‌توانیم مشمول ارائه خدمات و آگاهی مردم از تمام سطوح جامعه نیز باشیم.

بخش اعظم خدمات توانبخشی بیمه نیستند
کامرانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در ادامه می‌گوید: بخش اعظم خدمات توانبخشی بیمه نیستند و برای موفقیت بیمه‌ها نیز باید از اهمیت توانبخشی آگاهی پیدا کنند، که بخشی از این رسالت برعهده رسانه‌ها و قسمت اعظم آن برعهده متولیان عرصه بهداشت و درمان کشور است.

به گفته‌ وی: اگر سیستم بیمه‌ها متوجه خدمات توانبخشی شوند، هزینه‌های درمان کمتر می‌شود و سودآفرینی بیمه گران نیز تأمین می‌شود، ولی هنوز حوزه توانبخشی برای بیمه‌ها و سیاستگذاران وزارت بهداشت شناخته نشده است.

کامرانی که از اعضای پایه‌گذار سالمندشناسی کشور است، می‌گوید: در سطوح سلامت بخش تحت حاد شامل تمام گروه‌های سنی است، اما در بخش چهارم مراقبت‌های انتهای عمر است به عنوان مثال فردی که تمام وجود او را سرطان گرفته تنها در این بخش می‌تواند نتیجه بگیرد و حضور این فرد در CCU و ICU کاری به‌ جز افزایش هزینه درمان را در پی نخواهد داشت.

وی از تعامل ارزنده بیمارستان توانبخشی با سازمان‌های بیمه گر خبر داد و گفت: سیستم بیمه‌ها از خرج اضافی می‌ترسند، اما اگر دانش اقتصاد بهداشت را داشته باشند می‌توانیم شاهد کاهش هزینه‌های درمان باشیم.

 توانبخشی نیاز اصلی کشور در حوزه سالمندی

کامرانی می‌گوید: با توجه به آمار معلولیت‌های ناشی از تصادفات حوادث جاده‌ای، کم توانی ناشی از بیماری‌ها و جهت سالمندی کشور در سال‌های آینده و... توانبخشی از نیازهای اصلی کشور است که سیاستگذاران نظام سلامت باید به طور جدی آن را دنبال کنند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/


برچسب ها: توانبخشی ، بیمه ، سالمندان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.