جهانگیری: زنجانی اگر 22 میلیارد یورو دارد چرا پول مملکت را نمی دهد؟

معاون اول رئیس جمهور گفت: به هیچ عنوان قابل قبول نیست که کسی 2میلیارد و هفتصد میلیون دلار پول مملکت را ببرد و در دادگاه از موضع یک قهرمان و ‌طلبکارانه با جمهوری اسلامی حرف بزند و سوال اینجاست چرا در این دادگاه ها گفته نمی‌شود پول کجاست و با این همه پول چه کرده است؟

پیشگیری و ورود بیمه‌ها دو عامل موثر در کاهش خسارت طبیعیبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در افتتاحیه سومین کنفرانس ملی مدیریت بحران کشور که ظهر امروز (یکشنبه) در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد در خصوص ورود بیمه‌ها و نقش آن‌ها در مقاوم سازی و کاهش خسارات بلایای طبیعی و حوادث غیر مترقبه اظهار کرد: بخشی از پیشگیری مواظبت کردن از اتفاقاتی است که در مکان‌هایی که نباید حادثه‌ای رخ دهد  با وسعت خسارت جانی و مالی اتفاقی بسیار رخ داده باشد که در این امر می‌توان به مقاوم سازی ساختمان‌ها در روستاها و شهرها، دستگاه‌های دولتی، بیمارستان‌ها پرداخت که مدیریت بحران و وزارت کشور باید به طور جدی در این امر و با سرعت بالا  برنامه ریزی و ورود پیدا کند.

وی ادامه داد: اصلاح سازی امر  دیگری است که باید با ابلاغ و اعزام سازی از سوی وزارت کشور به دستگاه‌ها و شهرداری‌ها سریع تر انجام بگیرد چرا که شنیده‌ایم در برخی شهرها در مسیر رودخانه‌ها اقدام به ساخت اتوبان و واحدهای مسکونی و تجاری کردند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: این مسیرها هر چه زودتر باید آزاد شده و اصلاح شود تا شاهد اتفافاتی که در اثر بی توجهی و سهل انکاری رخ می‌دهد نباشیم چرا که با پیشگیری و مدیریت می‌توانیم میزان خسارتمان را در زمان بعد از بروز حوادث غیر مترقبه کاهش دهیم.

جهانگیری در خصوص اقدامات بعد از پیشگَیری تصریح کرد: دقیق ترین کار وارد کردن بیمه‌ها به صحنه است و باید بر اساس سیاست‌های گذشته و تجربه به دست آمده ستاد بحران به نوعی بیمه‌ها را درگیر کرد و در این صحنه وزارت اقتصاد و دارایی و بیمه مرکزی ایران باید به طور جدی ورود پیدا کنند و دولت نیز در حد توان و با توجه به منابع خود وارد صحنه شده و از این ارگان‌ها حمایت خواهد کرد.

وی در خصوص ورود بیمه کشاورزی گفت: وقتی کشاورزان روستایی بر اثر سرما زدگی و یا بیماری محصولات‌شان دچار خسارت می‌شوند باید به فکر این باشیم که چه پوششی را برای  این قشر آسیب دیده و زحمت کش تامین کنیم تا رضایتمندی آن‌ها را جلب و نگرانی آن‌ها را برطرف کنیم و اینجاست که ضرورت ورود بیمه کشاورزی احساس می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به این که تاکنون کمتر از 50 درصد کشاورزان بیمه شده‌اند، افزود: باید همتی جدی در خصوص بیمه کشاورزان، واحدهای مسکونی و عمومی انجام شود تا سالانه کمتر از مقدار هزینه شده هزینه کنیم.

وی با تاکید بر سرعت بخشیدن در بحث مقاوم سازی بیان کرد: امسال طبق مصوبه ارائه شده بنیاد مسکن در روستاها باید 200هزار واحد مسکونی را مقاوم سازی کند که از این تعداد 60 هزار واحد مسکونی ‌قراردادشان بسته شده و باقی آن ها در حال پیگیری است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تغییر آب و هوا و تغییرات اقلیم انجام شده در کشور های جهان تصریح کرد: هنوز ابعاد صورت گرفته در کشور مشخص نشده و باید مطالعات عمیق و بین ‌المللی در این زمینه انجام گیرد چراکه حیات طبیعت و انسان به شدت به هم گره خورده و با تغییر حیات طبیعت انسان به شدت آسیب می‌بیند.

جهانگیری در خصوص دخالت‌های بیجا و بی مورد عوامل انسانی در طبیعت و بروز خسارات شدید اظهار داشت: تصرف غیر قانونی اراضی و ساخت و سازهای غیر مجاز در مسیر رودخانه ها و دریاها که مقام معظم رهبری از آن ها با تعابیر زمین خواری و کوه خواری یاد می‌کنند به طبیعت لطمه زده و باعث آلوده شدن برخی دستگاه‌های رسمی کشور می‌شوند.

وی افزود: این فساد های نا صحیح که مدیریت کشور و نظام را با مشکل روبرو می‌کند علاوه بر این موارد باعث می‌شود منابع مالی کشور به ناحق در اختیار افراد ‌ناصلاح قرار گیرد.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: باید به طور جدی همه دستگاه ها در سراسر کشور موظف به برخورد با تخلفات غیر قانونی در بحث طبیعت، جنگل‌ها، اراضی ملی، رودخانه‌ها شوند و عزم دولت در مبارزه با این مفاسد باید جدی تر و قاطعانه ‌ترباشد چراکه بخشی از حوادث در اثر این تصرف های غیر قانونی نمود پیدا می‌کند.

جهانگیری گفت: بحران فراتر از بلایای طبیعی است و توافقی در سطح مدیریتی، کارشناسی و حتی عامه مردم وجود دارد که ایران با بحران های مختلفی از جمله بحران های زیست محیطی، بحران طبیعی، آسیب ها، تهدیدها و تنگناهای اقتصادی و اجتماعی روبه رو است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: آنچه به عنوان توافق و تجربه وجود دارد این است که هر مسئله که به عنوان آسیب ،تنگنا و تهدید نامیده می‌شود ‌الزاما بحران نیست چراکه بحران از زمانی آغاز می‌شود که آسیب و تهدید پیش رو به طور صحیح مدیریت و پیش بینی نشود و تبدیل به بحرانی شود که کشور را درگیر هزینه مالی و معنوی کلانی می‌کند.

جهانگیری با اشاره به نقش دستگاه های مدیریتی کشور در بخش های مختلف نسبت به آسیب ها و تهدید ها جهت پیشگیری از بروز بحران تاکید کرد: این دستگاه ها باید با مدیریت سریع و صحیح ،در جریان گذاشتن مردم به طور جدی و در نهایت اطلاع رسانی دقیق به مردم بتوانند با کمک گرفتن از مردم و نهاد های مدنی و ورود آن‌ها به صحنه بخشی از بحران را که قابل اصلاح و مدیریت است سریع تر برطرف کنند.

وی تصریح کرد: بلایای مختلف و حوادث غیر مترقبه متفاوتی در ایران بروز می‌کند که بعضا هزینه زیادی را برای مردم تحمیل کرده و با توجه به اینکه کشور ما به عنوان منطقه ای که تجربه زیادی در خصوص بلایای طبیعی دارد بنابراین بعد از یک دوره طولانی هم اکنون باید ارزیابی دقیقی در این رابطه داشته باشیم تا بهترین و دقیق ترین پیش بینی و پیشگیری ها را صاحب شویم.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در خصوص یکی از فساد های آلوده کننده دستگاه های دولتی کشور گفت: خیلی بد و ‌فجیح بوده و به هیچ عنوان قابل قبول نیست که کسی 2میلیارد و هفتصد میلیون دلار پول مملکت را ببرد و حالا در دادگاه از موضع یک قهرمان و ‌طلبکارانه با جمهوری اسلامی حرف بزند، که خیلی پول دارد و 22میلیارد یورو در فلان حساب برای خود نگه داشته، حالا پول مملکت را بدهد و از زندان آزاد شود،.دستگاه ‌قضائی باید بسیار مواظبت کند و افرادی که پشت پرده ها به این شخص روحیه می‌دهند باید عبرت بگیرند، و سوال اینجاست چرا در این دادگاه ها گفته نمی‌شود پول کجاست و با این همه پول چه کرده است؟ چرا دائم و یکسره در خصوص پاک ترین و با سابقه ترین و قوی ترین نیروی انقلابی کشور یعنی همان زنگنه صحبت می‌کند.

وی تاکید کرد: عزم دولت و تمامی دستگاه ها باید در خصوص مبارزه جدی با این گونه فساد ها جدی شود و هیچ تردیدی انجام نگیرد. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار