شهر به سمت فرسودگی پیش می‌رود!!

بافت فرسوده قصه مردم پرغصه‌ای است که روزگاری در هسته مركزی شهر، چرخ زندگی را می‌گذراندند.

شهر به سمت فرسودگی پیش می‌رود!!به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شکل‌گیری برخی از محلات و مناطق شهرهای بزرگ بنا به دلایل متعدد به گونه‌ای است که با ضوابط و معیارهای شهرسازی و معماری امروز به‌ویژه در کلان شهرها مغایرت دارد. این بافت ها به مرور زمان فرسوده‌تر شده و علاوه بر فرسودگی بناها، شبکه تاسیسات شهری آن ها نیز فرسوده‌تر و کارکرد‌های شهری را از دست می‌دهند.

* وحدت عمل بین دستگاه‌های اجرایی

گستردگی بافت‌های فرسوده در بیشتر شهرهای کشور و اهمیت پرداختن همزمان به آن ایجاب می‌کند تا از یک سوم تمام مشاوران، نهادهای مشارکت‌کننده و یا دستگاه‌های مداخله کننده از ادبیات فنی یکسان و سازگار با ادبیات جهانی بهره گیرند، و از سوی دیگر برای جلوگیری از اقدامات موازی و هدر رفتن منابع در حین جلب مشارکت گسترده همگان کلیدی به صورت واحد عمل کنند.

با توجه به موازی‌کاری‌های دستگاه‌های اجرایی دلایل زیادی وجود دارد که مردم ترجیح می‌دهند منازل خود را در این بافت های فرسوده نوسازی نکنند. نوسازی و بهسازی این نوع بافت‌ها، توجه و اهتمام ویژه دولت، شهرداری‌ها و همکاری مردم را می‌طلبد تا از طریق هماهنگی همه ارگان‌ها با مردم در حفظ بناها و نوسازی بافت‌های در حال تخریب نقش موثری را ایفا کنند.

عباداله فتح‌اللهی مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران می‌گوید: در این جلسات بازدید میدانی  از محلات در مقیاس یک یکم در مناطق با هدف مشخص کردن اولویت‌های اقدام نوسازی در هر منطقه، بررسی موانع و چالش‌های پیش رو در نوسازی، ساماندهی آسیب‌های اجتماعی تعیین رویکردها و سیاست‌های نوسازی در هر محله، برنامه‌ریزی جهت رفع کسری سرانه‌های خدماتی و تامین زیرساخت‌ها به صورت هفتگی از سوی سازمان نوسازی شهر تهران و با حضور شهرداران نواحی، مسئولان و کارشناسان مربوط برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: در این جلسات ارائه گزارشات دفاتر خدمات نوسازی در رابطه با وضعیت محله‌ها و پلاک‌های فرسوده در هر محل، اولویت‌های اقدام مطرح می‌شود و پس از بررسی‌های کارشناسانه در جلسه مورد تصویب و تایید قرار می‌گیرد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار