محمد کارت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

جای خالی محتوای تأثیر‌گذار در فیلم کوتاه/ داوری جشنواره‌ها یکسو شده است

فیلم‌های جشنواره‌ فیلم کوتاه از نظر تکنیکی قوی ولی از لحاظ محتوایی ضعیف هستند.

محمد کارت فیلمساز و بازیگر سینما و داور جشنواره فیلم کوتاه تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص کیفیت آثار ارسالی به جشنواره‌ فیلم کوتاه گفت: اغلب فیلم‌ها لاجرم از نظر ابزار سینمایی و تکنیک قوی هستند اما نقص محتوایی دارند؛ محتوا و درام تأثیر‌گذار در فیلم‌ها نیست.

وی افزود: فیلمسازان درگیر به رخ کشیدن تکنیک و جلوه‌های بصری مختلف هستند و به محتوا توجهی ندارند. سال‌های پیش اگر تکنیک نبود، حداقل محتوا بود اما حالا بیشتر درگیر تکنیک هستند. من تا امروز چیزی که مرا درگیر کند، ندیده‌ام.

کارت در خصوص دغدغه فیلمسازی خود اظهار داشت: دغدغه اصلی من تلفیق سینمای داستانی و مستند است. من در تلاشم اگر قرار است مستند بسازم، این دو گونه را به هم نزدیک کنم. بدن جعل و تصرف در واقعیت. دوست دارم سینمای مستند جذاب باشد و مخاطب با یک درام از یک زندگی واقعی روبرو شود و از کلیشه به دور باشد.

داور جشنواره فیلم کوتاه با اشاره به جمعیت سالن‌ها و استقبال مطلوب از این جشنواره گفت: چیزی که به نظرم جذاب می‌آید، ازدحام و شلوغی جشنواره فیلم کوتاه است. هر سالن و هر سانس نمایشی مملو از جمعیت است و حتی مخاطبان روی زمین می‌نشینند یا ایستاده فیلم‌ها را تماشا می‌کنند. مکان جشنواره هم در مرکز شهر و در دسترس دانشجویان و علاقه‌مندان به فیلم کوتاه است. پردیس چارسو سالن‌های سینمایی خوبی دارد. امسال تجربه خوبی بود که محل جشنواره‌ را تغییر بدهند و به برج میلاد و پردیس ملت اکتفا نکنند. این آزمون می‌تواند جواب بدهد.

وی افزود: کیفیت ساختمانی و محیط سالن‌ها هم خوب است. امسال در جشنواره یک اتفاق خوب افتاده است و آن هم نحوه داوری است که پایه آن گذاشته می‌شود. یک آکادمی سی‌‌و‌دو نفره تشکیل شده که داوری بر پایه نظرات این 32 نفر انجام می‌شود و سه جایزه تولید به رأی این هیئت داوری اهدا خواهد شد.

وی افزود: فکر می‌کنم همه جشنواره‌های داخلی به یک سمت می‌روند و این بد است. اغلب جشنواره‌ها یک تعداد آدم مشخص دارند و این باعث می‌شود همه به یک سمت بروند. نگاه آکادمیک در داوری هم، سلیقه‌ها را در بر می‌گیرد و یک روند جدید در داوری ایجاد می‌کند که خوب است.

کارت در خصوص فعالیت خود در جشنواره فیلم کوتاه سی‌و‌دوم گفت: من امسال جزو هیأت داوری 32 نفره هستم و آثار را با سی‌و‌یک عضو دیگر داوری می‌کنیم. داوری به شکل آکادمیک است.

این کارگردان در ادامه بیان کرد: سال گذشته من فیلم «خون مردگی» را ساختم که کاندیدای چهار جایزه شد و در نهایت جایزه بهترین فیلم از نظر تماشاگران را دریافت کرد. دو فیلم دیگر هم ساختم که چون با قانون جشنواره فیلم کوتاه که فیلم‌های زیر 40 دقیقه‌ را می‌پذیرد، همخوانی نداشت، در این جشنواره حضور ندارد. فیلم «بختک» 65 دقیقه بود و فیلم «معلق» که 47 دقیقه بود و در جشنواره حقیقت امسال حضور می‌یابد. یک فیلم مستند بلند هم تولید کردم که چند روز قبل تصویر‌برداری آن به پایان رسید.

وی در خصوص ساختن فیلم بلند سینمایی عنوان کرد: چشم‌انداز ساخت فیلم بلند را دارم و در حال حاضر هم با چند نفر از دوستان مشغول کار کردن روی فیلمنامه آن هستیم.

گفتنی است؛ محمد کارت دیپلم افتخار بهترین کارگردانی سینما حقیقت را در جشنواره فجر سی‌و‌سوم برای ساخت فیلم «بختک» دریافت کرد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار