فرصتی دیگر برای هنرگردی

بشتابید که این بار هم هنر با هنرمندان و آثار تازه‌ای به استقبال علاقه‌مندان رفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اگر هنر را دوست دارید، اگر دلتان برای دنیای نویی تنگ شده است و کمی تازگی می‌خواهید؛ می‌توانید در گوشه و کنار همین شهر پا به جهانی پر از رنگ بگذارید.

گالری‌ها و نگارخانه‌ها از جمعه با انواع هنرها آماده میزبانی از علاقه‌مندان می‌شوند.

ما هم در این گزارش تعدادی از این مراکز را معرفی کرده‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید: 


خانه هنرمندان ایران

این خانه چندین نمایشگاه در مدیاهای گوناگون را برگزار کرده است. از جمله نمایشگاه تصویرگری الهه جوانمرد و زهرا امیریگانه، نمایشگاه «پایتخت» که مجموعه عکس‌های حسین موسوی فراز را به نمایش گذاشته، نمایشگاه عکس مصطفی کاظمی با عنوان «خوابیدار» و پوسترهای مهدی امامی از جمله نمایشگاه‌هایی هستند که در این خانه برگزار شده است.


سیم‌کشی روکار

این عنوان نمایشگاه ژینوس تقی‌زاده است که از 29 آبان در گالری «اُ» برپا می‌شود.

درباره معرفی این نمایشگاه نوشته شده است: نمایشگاه «سیم‌کشی روکار» مجموعه‌ای از طراحی - بر روی اوراق کتاب‌های قدیمی و روزنامه‌‌ها و ... - ویدئوها و مجسمه و چیدمان صوتی است که با شمایل و درونمایه‌ ظاهری کاملا بی‌ربط از هم ارتباطی معنایی و ذهنی با هم دارند.

کارهای به نمایش درآمده در این مجموعه نقشه ذهنی هنرمند حد فاصل سال 88 تا 94 را به نمایش می‌گذارد؛ کارهایی که گاه بخشی از یک مجموعه‌اند و گاه تنها گزاره‌‌هایی برای درک کلی آثار دیگر به شمار می‌روند.

برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانید تا 11 آذر به گالری مذکور مراجعه کنید.


گالری 26

این نگارخانه از جمعه تا 4 آذر میزبان مجموعه مجسمه‌های علیرضا رضایی با عنوان «پالایش‌ سازها» است.

وی در خصوص این نمایشگاه نوشته است: بسیاری نمی‌دانند که موسیقی کلمه‌ای است به زبان سریانی، و خود متشکل است از دو کلمه دیگر: «مو» به معنای هوا و فعل «سقی» به معنای گره‌زدن. پس موسیقی یعنی هوا را گره زدن، و چه واژه ای گویاتر و دقیق تر از این می شد برای اتفاق، که محصول صدور شکل خاصی از اصوات است از منبع تولید صدا، پیدا کرد؟

سازها منابع تولید گره‌اند. سازها مجموعه‌ای از اصوات تولید می‌کنند که از اصواتی که زندگی روزمره برایمان تدارک می‌بیند، متفاوت اند و همین است که نام‌هایی چون هنر و موسیقی برای این اتفاق در نظر می‌گیرند. تاریخ سازها به نوعی پیچیده‌تر شدن و افزایش تعداد گره‌هایی که در هوا افکنده‌اند بیشتر شده است. چه بسا تاریخ موسیقی را بتوان بر اساس افزایش کمی گره‌ها از نو نوشت.

اما مجسمه نیز خود یک گره است، چه بسا گرهی کورتر و دیریاب‌تر. این نمایشگاه قرار است نقطه برخورد این دو نوع گره باشد، گره بدون بعد و گره سه بعدی: موسیقی و مجسمه.

برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانید به نشانی فرمانیه شرقی، خیابان سلمان‌پور‌ ظهیر، شماره 26، واحد 3 مراجعه کنید.


زنان بدون مردان

پرستو احدی هنرمندی است که آثار خود را از 29 آبان به نگارخانه آرته می‌آورد.

عکس‌های این هنرمند تا 8 آذر در این نگارخانه به نشانی ونک، خیابان ملاصدرا، بزرگراه کردستان جنوب، شیراز جنوبی، پایین‌تر از همت، بلوار علی‌خانی، 20 متری گلستان، 12 متری دوم، پلاک 3 قابل رویت خواهد بود.


گالری ایده پارسی

این نگارخانه نمایشگاه گروهی نقاشی را تا 4 آذر برقرار می‌کند.

ونا ارباسی، سروناز امتیازی، نوشین بداقی، پرژام پارسی، آرزو جباری، مهناز راست قلم، سایه رمضان آقایی، مهسا ذاکری، مریم علیزادفرد، سمیه فیروزی، شقایق ماندگا ، فائزه محمدی، متین محقق و فاطمه مفرحی از هنرمندانی هستند که با آثار خود در این نمایشگاه با عنوان زایش حضور دارند.


خطرنج

طراحی‌های امیر سقراطی از 29 آبان در گالری دنا به نشانی خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهار راه طالقانی، كوچه سوسن، پلاک4 در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانید تا 5 آذر به نگارخانه مذکور مراجعه کنید.


اشباح آسفودل

این عنوان نمایشگاه امید شلمانی است که در گالری آناهیتا به نمایش گذاشته می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت بازدید از این نمایشگاه به نشانی خیابان قائم‌مقام‌فراهانی، پایین تر از خیابان استاد‌مطهری، کوچه شبنم، پلاک 3 رجوع کنند.


گالری ساربان

این گالری مجموعه ارزشمندی از آثار استادان و هنرمندان پیشکسوت و نام آور را از 29 آبان به نمایش می‌گذارد.

در نوشته‌ای راجع به این نمایشگاه این طور توضیح داده شده است: در نمایشگاه « نام‌آوران هنر ایران» آثاری از بزرگان هنر ایران در قالب یک مجموعه به نمایش درخواهد آمد که بسیاری از این آثار در هیچ نمایشگاهی عرضه نشده‌اند.

در این نمایشگاه آثاری از  محمد احصایی، احمد اسفندیاری، نصرالله افجه‌ای، هانیبال الخاص، ناصر اویسی، تاها بهبهانی، فرامرز پیلارام، ژازه تباتبایی، صداقت جباری، ابراهیم جعفری، محمود جوادی‌پور، علی محمد حیدریان، رضا درخشانی، سمبات درکیورغیان، جلیل رسولی، محمود زنگنه، محسن سهیلی، جلال شباهنگی، حسین شیخ، مسعود عربشاهی، فریده لاشایی، رضا مافی، حسین محجوبی، اردشیر محصص، منوچهر معتبر، مرتضی ممیز، یرواند نهاپاتیان، منوچهر نیازی و مهدی ویشکایی به نمایش درخواهد آمد.

در کنار تابلوهای این اساتید چند مجسمه از هنرمندانی چون ژازه تباتبایی و تاها بهبهانی نیز در این مجموعه به نمایش گذاشته خواهد شد.

در این نمایشگاه سعی شده آثار انتخاب شده از بهترین دوران کاری این اساتید باشد تا مجموعه‌ای گرانبها و چشم‌نواز میزبان علاقه‌مندان هنر شود.

این نمایشگاه تا 9 آذر واقع در خیابان دکتر بهشتی، میدان تختی، خیابان صابونچی (مهناز)، کوچه مهماندوست، پلاک 8 پذیرای هنردوستان خواهد بود.


عشق شادی است

احمد آریامنش از جمعه با مجموعه نقاشی-خط های خود به نگارخانه والی می‌آید.

این نمایشگاه با عنوان «عشق شادی است» تا 27 آذر در گالری مذکور به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک 72 برقرار است.


گالری افرند

این گالری به نشانی بزرگراه جلال آل احمد،خیابان جهان‌آرا، خیابان نوزدهم (جلال حسینی)، بعد از تقاطع اشک‌شهر، پلاک 48 میزبان آثاری از دو هنرمند نقاش پولاد صدرالرجال عبدالرحیمی و آیتای خرمی نژاد می‌شود.

نمایشگاه «گذر از فصل‌ها» تا 6 آذر میزبان مراجعه‌کنندگان خواهد بود.


وصیتنامه

گالری سیحون دو نقاشی‌های علی اسماعیل لو را به نمایش می‌گذارد.

مجموعه آثار این هنرمند تا 18 آذر قابل بازدید است؛ همچنین در متنی راجع به این نمایشگاه نوشته شده: هر گونه‌ای از حیات در جهان شناخته شده ما همواره قرین مرگ و نابودی است. پس عجیب نخواهد بود اگر که ببینیم بشر همواره، همگام با تلاش برای بهبود وضعیت زیست خود، در پی گونه‌ای از مدیریت مرگ نیز بوده است. در طول تاریخ، بخش عمده‌ای از تلاش انسان وقف یافتن روشی برای از میان برداشتن مفهوم نابودی مستتر در واقعیت محتومی چون مرگ شده است.

انسان به طور غریزی، آرزومند بقا است. اما طبیعت به بیرحمانه‌ترین شکلی در برابر این آرزوی بشر مقاومت می‌کند. تاریخ زیست انسان بر روی زمین تاریخ مقاومت، سرکوب و رام‌کردن طبیعت و عناصر آن است. در میان قدیمی‌ترین یادمان‌های بشری نمونه‌های بسیاری حاکی از تمایل انسان به جاودانگی و تمایل به نابود نشدن پس از مرگ دیده می‌شود. از جمجمه‌های گچ پوش اریحا گرفته تا قوانین انحصار وراثت در عصر مدرن همه به نوعی نشان از تلاش برای مقهور کردن مرگ و سرنوشت و سمت و سو دادن به زندگی و بقایای بشر پس از مرگ است.

آثار من در این نمایشگاه به گونه‌ای همچون تمامی دیگر یادمان‌های روشنفکرانه بشر در جدال با نابودی و از یادرفتگی است. شخصیت‌های درون این تابلوها با بندها و گیره‌ها به پس‌زمینه‌های فاقد هویت، متصل شده‌اند و اغلب با المان‌هایی بر روی چشم چپ که نشانه محدودیت دید است، تلاش می کنند تا عناصر نامعلوم زندگی در حال پایان خود را نظاره کنند. کارهای این مجموعه همچون هر وصیتنامه دیگری تلاشی است برای دخالت و تاثیرگذاری در زمان و مکانی که دیگر نیستیم و این خود همیشه یکی از بهانه های خلق هر اثر هنری از دیرباز تا امروز بوده است. هر اثر هنری وصیتنامه ای است از طرف هنرمند که تلاش می کند روش و رویکرد مخاطبانش را نسبت به آینده تحت تاثیر قراردهد.


شهرهای نامرئی

هوشنگ علوی آثار خود را که در این نمایشگاه توسط حامد سلطانی جمع آوری شده اند، با عنوان شهرهای نامرئی به نگارخانه صاد می‌آورد.

این نمایشگاه تا 8 آذر پذیرای بازدیکنندگان خواهد بود و علاقه مندان می توانند به نشانی  پاسداران، بوستان هشتم، پلاک 134 مراجعه کنند.


خروس غیرجنگی

نگارخانه کبیری از 29 آبان تا 4 آذر نمایشگاه نقاشی‌های محمدامین اشرفیان را با عنوان «خروس غیرجنگی» برگزار می‌کند.

اشرفیان راجع به این نمایشگاه نوشته است:

در صبحگاهانی که انسانِ پارینه با آوای خروسکان بیدار می‌شد، مردمان با هم مهربان‌تر بودند.

«خروس» در فرهنگ تصویری و ادبی ایران نمادی از منادیان آزادی و آزادگی و شمایلی از نوید صبح و صلح است. در ادبیات پارسی اشتهار این موجود ملوّن به صدای آسمانی صیحه صبحِ آرمانی بوده است؛ ولیکن در وادی هنر – چه در ایران و چه در جهان – آن را در شمایل موجودی فراتر از آن چه که در ظاهر می‌نماید، در نماد  و نشان‌های متعدّد ِ مقرون به معنای «روشنای صبحِ اندیشه» و «انسان‌های آزاداندیش و صلح گرای قهرمان» متصوّر شده‌اند. از این رو در فرهنگ تصویری جهان از خروس فراتر از آنچه که در واقعیت و طبیعت می‌نماید در نقاشی‌ها و گونه‌های دیگر تصویری بهره برده شده است.

نمایشگاه حاضر با نگاه به آنچه که پیش تر بیان شد بیانیه ای تصویری و رمزوار از « صبح و صلح جهان » است ؛ جهانی که در شبانگاه ِ یلدای خود گرفتار آمده و جنگ ها و نا آرامی ها سخت آن را  نیازمند ندای روشنایی بخش خروسی سحرخیز میدارد.


گالری گلستان

این نگارخانه از جمعه تا 4 آذر میزبان آثار هوشنگ معتمدیان خواهد بود. علاقه‌مندان جهت بازدید از نقاشی‌های این هنرمند می‌توانند تا تاریخ مذکور به نشانی خیابان دروس، خیابان كماسایی، پلاک 34 مراجعه کنند.


هیاهوی زمان


این عنوان نمایشگاه سپیده معلمی در قالب نقاشی است که تا 4 آذر در گالری احسان به نشانی اقدسیه، آجودانیه، خیابان چهاردهم شرقی، شماره 22 پذیرای بازدیدکنندگان است.

این‌ها تعدای از نمایشگاه‌هایی بودند که از این هفته با آثار جدیدی پذیرای هنردوستان هستند.




گزارش از: فاطمه شهدوست


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار