سرنوشت گربه های ولگرد تهران چه می شود؟

هر زمان که پایت را از خانه بیرون می گذاری محال است گربه ای را در کوچه و خیابان نبینی و دلت به حال گرسنه بودنش، نسوزد.

آماده///// سرنوشت گربه های ولگرد تهران چه می شود؟!به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سالهای بسیار طولانی است که هیچ مسئولی حرفی از ساماندهی گربه های شهر به میان نمی آورد، گویا همه به بودن آنها در شهر و راه رفتنشان در کنار شهروندان عادت کرده اند. هر زمان که پایت را از خانه بیرون می گذاری گربه ای رو به رویت ظاهر می شود و تمام قد به چشمانت نگاه می کند و با هر ترفندی به تو میفهامند که گرسنه است. 

جالب است که روزانه بسیاری از این گربه ها در سطح شهر پرسه می زنند و کسی هم با آنها کاری ندارد، گویا دیگر عضوی بی خطر از موجودات دیگر این شهر شده اند.

سال گذشته رضا قدیمی مدیر عامل سازمان ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه سازمان صنایع و مشاغل شهرداری تهران در حال حاضر طرح جمع‌آوری سگ‌های ولگرد را با تفنگ‌های پنت‌بال و موش‌های شهری را با سموم ایتالیایی در برنامه دارد، اظهار کرد: در حال حاضر این سازمان برای جمع‌آوری گربه‌های تهران برنامه‌ای ندارد.

وی با بیان اینکه سازمان ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران در نظر دارد که تمامی موش‌های تهران را از بین ببرد، گفت: شاید در برنامه آینده طرح جمع‌آوری گربه‌ها را اجرایی کنیم. 

به گفته برخی از مسئولان شهری، بهترین راهکار برای مقابله با گربه های شهر ندادن غذا به آنهاست! مگر می شود، گویی فراموش کردیم آنها هم موجوداتی آفریده شده در این کره خاکی هستند.
 
حال جای سوال است که چرا مسئولان شهری برای کاهش موش ها و سگ ها برنامه ریزی می کنند، اما گربه ها را فراموش کرده اند؟

براساس گزارش یک سایت خبری، بهترين راهكار برای مقابله با معضل گربه‌های ولگرد اين است كه شهروندان زباله‌های خود را در ظرف‌های سرپوشيده قرار دهند و يا به گربه‌های ولگرد هرگز غذا ندهند.

به گفته یک کارشناس شهری، استفاده از كيسه‌های زباله برای حمل آن و يا درب‌دار نبودن مخازن زباله در كنار خيابان موجب مي‌شود كه گربه‌ها مواد غذايی مورد نياز خود را بدون زحمت، از پسماندهای خانگی  به دست آوردند و در نتيجه نياز به شكار موش نداشته باشند.

یک كارشناس محيط زيستی درباره چگونگی کاهش تعداد گربه ها از سطح شهر می گوید: اگر مواد غذايي موجود در زباله از دسترس گربه‌ها خارج شود هم جمعيت گربه‌ها كنترل می شود و هم به تدريج گربه‌های گرسنه براي تامين غذای خود به شكار موش‌ها روی می آورند و در نتيجه جمعيت موش‌ نيز به طور طبيعی كنترل می شود.

امروزه تعداد گربه های شهر به حدی افزایش پیدا کرده که اگر به تدریج آنها جای انسان ها را برای سکونت در شهر بگیرند جای هیچگونه تعجبی نیست.

بنابر گزارشی، جمعيت گربه‌های تهران از جمعيت حدود 280شهر كشور بيشتر است و گربه‌های تهران اگر دور هم جمع شوند جمعيت‌شان از جمعيت 68 كشور جهان بيشتر می شود چرا كه آنطور كه برخی از آمارها نشان می دهد در تهران بيش از 320 هزار گربه زندگی می كند.

این گزارش می افزاید: در سال‌های اخير اخبار متعددی مبنی بر مقابله با برخی از حيوانات شهری مانند موش‌ها و سگ‌ها منتشر شده است و به نظر می رسد گربه‌ها چه در تهران و چه در ساير شهرهای ايران تاكنون از اين مقابله در امان مانده‌اند چرا كه نه خبری مبنی بر "شليك شبانه" به آنها منتشر می شود و نه كسی اين ادعا را مطرح كرده كه گربه‌ها را با "تزريق اسيد" كشته‌اند.

با وجود اینکه شاهد افزایش جمعیت گربه های شهر تهران هستیم جای سوال است که چرا شهرداری تهران و یا هر ارگان ذیصلاح کاری برای جمع آوری و ساماندهی آنها انجام نمی دهد؟

محمد حقانی عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: با توجه به شكايت‌ها و اعتراضاتی كه به شهرداری می شد اين سازمان دست به اقداماتی برای شناخت اين گربه‌ها و كنترل جمعيت آنها زد. افراد دلسوز و دوستدار حيوانات با روش‌های كنترلی مهلك مخالف هستند و مقوله گربه‌های خيابانی بايد طی جلسات جامع و به طور عمومی مورد بحث قرار گرفته و رويكرد مناسبی در اين زمينه اتخاذ شود.

وی ادامه داد: گربه‌های خيابانی تا حدودی به سلامت و ايمنی عمومی آسيب می رسانند، چرا که گربه‌های خيابانی ميزبان كك، ساس و كنه بوده كه خود ناقل بيماري‌هاي گوناگوني به انسان هستند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: استفاده از دوركننده‌ها، زنده‌گيری، انتقال زيستگاه و عقيم‌سازی از جمله روش‌های عامه‌پسندی است که از تعداد گربه‌های خيابانی و آسيب‌های آنها می كاهد. 

مهرداد بائوج‌لاهوتی عضو فراكسيون محيط زيست مجلس در بررسی وضعيت گربه‌های شهر تهران مي‌گويد: درباره بسياری از حيوانات مضر مانند موش‌ها و سگ‌های ولگرد شهرداری اقدامات خوبی براي مقابله با آنها انجام داده است اما درباره گربه‌ها شرايط كمی متفاوت‌تر است، زيرا مردم خودشان از اين گربه‌ها مراقبت می كنند و به آنها غذا می دهند. همين نگاه مراقبتی مردم به گربه‌ها و اعتراضات كمتری كه نسبت به حضور آنها در شهرها وجود دارد باعث شده است كه شهرداری حساسيت كمتری درباره آنها داشته باشد.

وی ادامه می دهد: درباره حيوانات شهری دو نگاه متفاوت وجود دارد؛ نگاهی كه اين حيوانات را به عنوان آسيب می شناسد. اين نگاه درباره موش‌ها و سگ‌های ولگرد بيشتر وجود دارد و ديگری نگاهی است كه به اين حيوانات به عنوان آسيب نگاه نمی كند. اين نگاه درباره گربه‌ها وجود دارد. حتی در بعضی موارد ممكن است كه مردم با اقداماتی كه شهرداری برای جمع‌آوری اين گربه‌ها انجام می دهد مخالفت كنند. 

بائوج‌لاهوتی می افزايد: اقدام مهمی كه شهرداری و سازمان محيط‌زيست در اين زمينه می توانند انجام دهند فرهنگ‌سازی است. بايد فرهنگ‌سازی های لازم انجام شود تا مردم در برخورد با اين حيوانات نكات بهداشتی را رعايت كنند و از سوی ديگر، به اين حيوانات به عنوان موجود زنده نگاه كنند و درصدد آسيب رساندن به آنها برنيايند.

 اين نماينده مجلس تاكيد می كند: شهرداری بايد نسبت به كنترل جمعيت اين حيوانات اقدامات لازم را انجام دهد. اقداماتی برای جمع‌آوری اين حيوانات از محيط شهر و انتقال آنها به بيرون از شهرها صورت گيرد تا از جمعيت آنها كاسته شود و در زندگی مردم مشكل ايجاد نشود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۲۳:۱۱ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
دیگه چی تمام موجودات رو از بین ببرید پس انسانیت کجاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
مرکزی درست کنند دوستاران گربه هم غذارو به این مراکز بدن که هزینه غذای مرکز درست شه اینجوری گربه های عقیم شده تو این مرکز هستم غذا هم گیر میاد هم چند تا گربه بیرون هست غذا ندن موشارو شکار کنن و گربه دوستان به این مراکز غذاشون بدن دیگه اینجوری تو مرکز یه شغلی هم ایجاد میشه
Iran (Islamic Republic of)
۰۰۰۰
۱۳:۱۵ ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
نظر من اینه که اول گربه رو باید عقیم کنی بعد خارج شهر یه مرکز نگهداری درست شه اونجا بجای اینکه دوستان غذا بدن گربه تو خیابون غذا هارو بدن به این مراز نگه داری تا گربه ها هم هم این مرکز هزینه بیاد پائین هم نگهداریشون هم جمیعت گربه کاسته میشه این اجرا کنن هم گربه دوستان دیگه اختلافی مشگل نیست و هزینه غذای این مرکز هم گربه دوستان میارن و تعداد گربه هم تو شهر باشه موش چکار کنند و گربه دوستان غذا هایی که بمونه رو بدن مراکز نگه داری ممنون میشم موافقت کنن گربه دوستان که منم خودمم کفتر بازم ۳تا کفترامو برد دارم اینو میگم هم اونایی که گربه بدشون میاد موافقت کنن هم اونایی که گربه دوستن
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۱۷:۰۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
انسانيت نويسنده مقاله كجا رفته
اون چه گناهي كرده گربه يا مگس يا سگ يا كبوتر آفريده شده و ما چه شاهكاري كرديم كه انسان خلق شديم ؟ مگه ميشه چشماي پر از التماس اين فرشته ها رو ببيني و بيخيال از كنارشون رد بشي . متاسفانه فرهنگ ما هنوز به سطح پيشرفت نرسيده كه بدونيم كره زمين فقط براي ما نيست براي همه مخلوقاته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
راهکار غذا ندادن به گربه ها بسیار غیر اخلاقی و به دور از انسانیت هست. چطور از مرغ و غذاهایی که خداوند آفریده تغذیه کنیم ولی از خوردن استخوان و غضروف و پسماند غذایمان توسط گربه ها جلوگیری کنیم؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
مشکل ما اینه که ما باید جوابگوی روان پریشی ادمهایی مثل تو باشیم که مورد کودک ازاری قرار گرفتین و امروز میخواهید انتقام مریض گونه خودتان را از این موجودات مظلوم بگیرید امیدوارم خداوند هم در مورد فرزندانتان هم این موصوع را در نظر بگیرد
Germany
مازیار
۰۴:۱۴ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
این مذخرفات چیه میگن ..گربه برکت میاره گربه مخلوق خدا وگربه بجز ناشکری و بی صفتی هیچی نداره تازه طاعون ریبی گربه ای خیلی مریضی دیگه هم با خودش داره.بکشین برن کم بشن حد اقل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۹ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
طاعون بدتر از امثال تو در جوامع بشری نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۷ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
تورو که بکشن هم مردم جهان به آسایش میرسن هم گربه‌ها از اهریمن نجات پیدا می‌کنن. حیف اکسیژن هوا
Iran (Islamic Republic of)
علی احمدی
۱۱:۱۷ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
سلام.من ۳۱ ساله و فعلا بیکارم ولی خیلی دوست دارم سازمانی ایجاد بشه که من هم توش کار کنم و گربه ها و سگ های خیابانی را جمع آوری کنیم و ببریم جداسازی کنیم نر ها و ماده ها رو.
مادامی که عمر می کنند از ردیف بودجه ای که تعلق میگیره بهشون هم غذا بدیم و نگه شان داریم.اگر چنین فکری عملی بشود تا چند سال دیگه بهتون قول میدم دیگر گربه و سگ خیابانی نخواهیم داشت.چون دلیل ازدیاد آنها فقط زاد و ولد آنهاست نه غذا دادنشون.
Iran (Islamic Republic of)
Maedeh
۱۴:۰۴ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
ازتون یه چیزی میخام به حیوونا غذا بدید واز اونا مواضبت کنید و مدافع حیوانات باشد همونطوری که من هستم لطفا حرفمو گوش کنید اونتا حیوونای بی زبون هستن لطفا لطفا لطفا
انقدر حیوان ازاری نکنید
Iran (Islamic Republic of)
یک ایرانی
۲۱:۲۵ ۱۰ دی ۱۳۹۸
انسان هایی که به حیوان ظلم می کنند اصلا آدم نیستند بلکه آدم نما هستند و در قیامت به عذابی سخت مبتلا میشن. این یه واقعیته. من و خانواده سال های ساله به گربه های محله های قم غذا میدیم و در بیابان به سگ ها و حتی شغال ها این کار برکت به همراه میاره
Iran (Islamic Republic of)
محبوب
۰۲:۰۵ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
متنفرم از انسان هایی که به موجودات وحیوانات ظلم میکنن و آسیب میرسانن,,,,خداوند هیچ ظلمی را بدون جواب نمی گذاره بترسید از عواقب کارتان
Iran (Islamic Republic of)
اناهیتا
۰۵:۴۳ ۲۰ خرداد ۱۳۹۸
من روانشناسی خوندم و میدونم کشتن حیوانات و حیوان ازاری جزیی از بیماریهای روانی شدید مثل سادیسم و اختلال ضد اجتماعی و اختلال سلوک هستش شهرداری با کشتن حیوانات مثل سگ و گربه و ... موجب ترویج حیوان ازاری میشود چند هفته پیش کودکی تعدادی از بچه های سگ رو جلو سگ مادر خفه کرد و اون سگ حتی گازش هم نگرفت مگر مادر نبود مگر احساس نداشت فردا این بچه میشه قاتل انسان و خفاش شب و.. و اه اون حیوان میگیرتش خدا لعنت کنه هرچی حیوان ازارو قاتل حیواناته
Saudi Arabia
محمدمهدی
۱۷:۱۹ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
بنظر من گربه باعث خیرو برکت میشه ننگ بر کسی که گربه ای را میکشد یا اذیت میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
این خرافات چیه میگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
تو اصلا می‌دونی معنی خرافات چیه؟ هرچیزی رو که درک نمی‌کنی بهش میگی خرافات؟
Iran (Islamic Republic of)
Toktam
۱۷:۱۹ ۱۱ مرداد ۱۳۹۷
من كه هر روز به گربه ها آب و غذا ميدم و خداروشكر ديدم كه فرهنگ سازى شده و همسايه ها هم بهشون گاهى غذا ميدن.البته خب متاسفانه هستن كسايى كه زمين رو ارث پدرى خودشون ميدونن و مشكل دارن با حيات اين زبون بسته ها
وقتى بعضى مردم به هم ديگه هم رحم نميكنن خب توقع زيادى هم هست ازشون اگر بخوايم اينطور نباشن
انسانيت روز به روز رو به زواله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۲ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
کارتن موش و گربه رو بذارن خب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۲۸ تير ۱۳۹۶
دیگه فقط مونده شهرداری دنبال گربه ها هم بیوفته. سگ کشی هاشون کم بود ظاهراً. چه کسی مسئول این برنامه هاست؟
Iran (Islamic Republic of)
Toktam
۱۷:۱۰ ۱۱ مرداد ۱۳۹۷
دقيقا
حالا انگار تزريق اسيد و شليك به سگ ها كار قشنگيه كه اينجا ذكر هم شده به عنوان راه حل
Germany
ناشناس
۰۱:۵۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۶
من که خودم همیشه به گربه غذا می دم طفلکیها چیکار کنن وقتی گربه ماده بچه هاشو بدنیا میاره از تغذیه نامناسب میمیره نهایتا اگه بخواد خیلی بچه بیاره ۶تا میاره حالا ازبین این شیش تا اگه ۲تا زنده بیرون بیان و اونا هم از تصادف ،گرسنگی ،تشنگی و از همه مهمتر آدم نماهای که ازارشون می دن میمیرن حالا هی بازم بگید جمعیتشون زیاده
Germany
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۷ مرداد ۱۳۹۵
سلام
چرا اینقدر به گربه های خیابانی ظلم میشه؟؟ خخخ
Seychelles
ناشناس
۱۷:۴۳ ۰۵ آذر ۱۳۹۴
گربه ها موهبت الهی در زندگی انسانها هستند . و کسانی که خود را از همنشینی با این موجودات نازنین محروم می کنند ، از درک این موهبت و لذت آن ناتوانند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۰۵ آذر ۱۳۹۴
حذف هر موجود زنده ای از اکو سیستم موجب خسارات جبران ناپذیری در آینده می شود شما طبق کدام گزارش می گوئید که گربه ها دارای ساس کنه و غیره هستند این حشرات در سطح شهرهای بزرگ خیلی کم هستند وبیشتر در مناطق کشاورزی زندگی می کنند .
درضمن شما کی وقت کردید گربه ها را تعقیب کنید که می گوئید موش شکار نمیکنند اگر با گربه ها آشنا بودید این چنین نمی گفتید ، گربه موش شهری را برای بازی شکار میکند نه خوردن که این ربطی به گرسنه بودن حیوان نیست .
گربه موجودی است که در خوردن غذا وسواس دارد و هر غذای فاسد و آلوده ای را ازجمله موش را با حس بویایی تشخیص میدهد که برای سلامتش خوب نیست و نمیخورد .
من گربه هایی را می شناسم که حتی سوسیس و کالباس نمی خورند و آشغال مرغ واستخوان را ترجیح می دهند.
در شما ل در منطقه فریدون کنار سگها را کشتند بدون تحقیق حال پای شغالها به منطقه باز شده و شبها گروهی حمله میکنند هم صدای ناهنجاری دارند هم آلودگی بیشتری ، پس حذف حیوانات از اکوسیستم را چاره نیست .
جهت اطلع شما بگویم وجود گربه ها باعث می شود که موشها فقط در فاضلابهای جاری باشند و این سم گذاری را راحت میکند اگر گربه ها نباشند موشها براحتی در سطح شهر تردد می کنند .
بیشتر تحقیق کنیم متشکر
آخرین اخبار