گزارش نیویورک تایمز: شباهت‌های فراوان اردوغان و پوتین عامل دشمنی آنها است

نیویورک تایمز در گزارشی به عوامل بروز اختلاف میان روسای جمهور ترکیه و روسیه پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیویورک تایمز در گزارشی به قلم "نیل مک فراکوهر" نوشت: علت دشمنی "رجب طیب اردوغان" و "ولادیمیر پوتین،" روسای جمهور ترکیه و روسیه، واضح است، این دو رهبر سیاسی بیش از حد به یکدیگر شباهت دارند.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: شبکه دولتی روسیه از اردوغان با تعبیر مرد بی‌بند وبار، فریبکار و پول‌پرستی یاد کرد که برای خرید نفت ارزان قیمت با گروه شیطانی داعش وارد معامله شده است. حالا ترکیه به دشمن شماره یک روسیه تبدیل شده است. چندی پیش بود که اردوغان با استقبال گرم و صمیمانه پوتین مواجه شد و رئیس جمهور روسیه او را "مردی قدرتمند" توصیف کرد. پوتین تلاش ترکیه برای ایستادن مقابل قدرت‌های غربی را ستود. 

سرنگونی جنگنده روسیه بوسیله موشک ترکیه، به یک باره تغییری چشم‌گیر در روابط دو کشور بوجود آورد. اردوغان جنگنده روسیه را به نقض حریم هوایی ترکیه متهم کرد و حتی زمانیکه لحن خود را نسبت به این واقعه نرم‌تر کرد، حاضر به معذرت خواهی از مسکو نشد. یک روزنامه حامی دولت مرکزی در ترکیه در توصیف پوتین نوشت: او رئیس جمهوری است که تلاش می‌کند برای پنهان کردن نیات خود از دخالت نظامی در سوریه، جامعه جهانی را فریب دهد.

از زمانیکه جنگ داخلی سوریه آغاز شد، دشمنی ترکیه و روسیه کم کم پررنگ‌تر شد. روسیه از "بشار اسد،" رئیس جمهور شیعه سوریه، حمایت می‌کرد و ترکیه پشتیبانی خود را از نیروهای سنی و مخالف اسد اعلام کرد. تا قبل از ماجرای سرنگونی جنگنده روسیه، تنش جدی میان آنکارا و مسکو وجود نداشت؛ اما هدف قرار گرفتن این جنگنده شخصیت مشابه اردوغان و پوتین را بیش از گذشته آشکار کرد. هیچکدام از این دو مقام حاضر به مصالحه نیستند و به نوعی در حال دامن زدن به آتش اختلافات هستند.

مشکل اینجاست که هر دو رئیس جمهور شباهت‌های اخلاقی بسیاری با یکدیگر دارند و در یک موضوع خاص – جنگ داخلی سوریه – حضوری فعال دارند. هر دو قدرتمند هستند و حاضر به عقب نشینی از مواضع خود نیستند. به نظر می‌رسد اردوغان و پوتین دوقلو باشند! اردوغان و پوتین در آرزوی زنده کردن امپراطوری‌های گذشته ترکیه و روسیه – امپراطوری عثمانی و تزارها – هستند. آنها اهداف بلند مدتی را دنبال می‌کنند. در این راه صدای هر مخالفی را خفه می‌کند و حاضر به تحمل هیچ انتقادی نیستند.

هر دو رئیس جمهور به پاریس سفر کرده‌اند تا در اجلاس تغییرات آب و هوایی شرکت کنند. مشخص نیست آیا در حاشیه این دیدار با یکدیگر مذاکره خواهند کرد تا کدورت‌های گذشته را کنار بگذارند یا شمشیر را از رو بسته و تنش جدیدی در منطقه خاورمیانه بوجود می‌آورند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار